Slutt å leeche bilder

D

Deleted member 91

Gjest
Yetipants: Roe ned et par hakk, da. Vi trenger ikke bli venner og barnehagetanter av den grunn. Jeg har forøvrig en logg til deg. :D

Plan_9: Jeg veit ikke med deg, men, eeeh ... jeg har ikke sett så altfor mange linker til steder man kan laste ned musikk ulovlig rundt om kring på forumet?
 
Nei, men man prater jo hele tiden om musikk man laster ned, og ofte blir man oppfordret av andre å laste ned musikk. Hele stemningen rundt det å laste ned musikk er generellt sett positiv.

Hva jeg prøvte å si (gjennom morsom sarkasme) var at jeg er sterkt imot denne KRF-aktige massekontrollen som SG prøver å påføre medlemmene sine. Hver sin samvittighet sier nå jeg. Misforstå meg ikke, jeg er både imot nedlasting av musikk (prinsipelt altså) og leecher omtrent aldri bilder, jeg mener bare at det er opp til den enkelte å velge om han vil bryte etikkens lover. Dere har vel ikke glemt røykeloven allerede? Igjen, jeg synes røyking er idioti, men røykeloven er minst like idiotisk.
 
D

Deleted member 91

Gjest
Skal nevnes at jeg er stort sett enig med deg, men det er fortsatt en forskjell på å snakke om å laste ned musikk og på å gi url-er og torrents til folk hvor de kan laste ned. Det å si "jeg leecher bilder på fritida" og det å leecher bilder her på forumet er liksom ikke helt det samme, mener jeg.

Bah, sikkert noen i ledelsen som kan formulere seg bedre enn meg. Jeg er oppbrukt av forkjølelse.
 
Opprinnelig skrevet av plan_9@02.10.2005, 20.13
Jeg vil også provosere og klage:
Er det kanskje ikke Spillegal sin plikt å se til at medlemmene ikke laster ned musikk fra internett?
265475​
Det er Spillegals plikt å se til at medlemmene ikke driver med ulovlig nedlastning av ulovlig musikk innenfor forumets grenser. På samme måte har Spillegal noe å si for hvorvidt folk leecher når de er på forumet. De har derimot ingenting å si når det gjelder hva brukerene gjør når de ikke er på forumet - samme om det er leeching eller nedlastning av musikk.

Når det gjelder oppfordring til å laste ned musikk ulovlig, gjelder også det samme for leeching. Jeg vil anta at alle her har lov til å legge ut om hvor fantastisk leeching er og alle fordelene med det, men det er ulovlig å gjøre det her på forumet. Tilhengere av leeching blir antageligvis sett kraftig ned på og må gå med det på samvittigheten, som du sier, men det er noe som kan ansees som så dårlig utifra generell moralkode at forumet likesågodt kan forby det.

Å bruke KrF som eksempel blir litt feil. Som du kanskje vet, handler de utifra en moralkode som diskriminerer, og de mener allikevel at den skal gjelde for alle. Til tross for dette har samfunnet en generell og ikke-diskriminerende moralkode som gjelder for alle - uansett verdier. Samfunnet har faktisk bestemt seg for at enkelte ting er så forkastelig for alle at de har laget lover som forbyr det. Det er det samme Spillegal har gjort med leeching. Alt bør ikke være opp til samvittigheten til folk; noen verdier bør være felles og danne et slags moralgrunnlag.
 
Opprinnelig skrevet av Triel+02.10.2005, 21.02-->
<!--QuoteBegin-plan_9
@02.10.2005, 20.13
Jeg vil også provosere og klage:
Er det kanskje ikke Spillegal sin plikt å se til at medlemmene ikke laster ned musikk fra internett?
265475​
Når det gjelder oppfordring til å laste ned musikk ulovlig, gjelder også det samme for leeching. Jeg vil anta at alle her har lov til å legge ut om hvor fantastisk leeching er og alle fordelene med det, men det er ulovlig å gjøre det her på forumet. Tilhengere av leeching blir antageligvis sett kraftig ned på og må gå med det på samvittigheten, som du sier, men det er noe som kan ansees som så dårlig utifra generell moralkode at forumet likesågodt kan forby det.

Å bruke KrF som eksempel blir litt feil. Som du kanskje vet, handler de utifra en moralkode som diskriminerer, og de mener allikevel at den skal gjelde for alle. Til tross for dette har samfunnet en generell og ikke-diskriminerende moralkode som gjelder for alle - uansett verdier. Samfunnet har faktisk bestemt seg for at enkelte ting er så forkastelig for alle at de har laget lover som forbyr det. Det er det samme Spillegal har gjort med leeching. Alt bør ikke være opp til samvittigheten til folk; noen verdier bør være felles og danne et slags moralgrunnlag.
265500​
[/b]
Da er vi uenige. Jeg mener at leeching er noe så simpelt og individuelt at det bør være opp til enkelte å avgjøre. At forumet prøver å kontrollere folket er for meg forkastelig. Mulig du har drevet en webside med bilder og stadig revet deg i håret av ergrelse fordi en idiot på et helt annet forum har leetsja (se, enda en fornorskelse, hvem i alle dager sa at vi hadde et stødig og personlig språk?) bildet og dermed fått sida de til å gå pittelit treigere ca fire ganger til dagen når folk er inne på det andre nettstedet og sjekker ut bildet. Dette har ikke skjedd med meg, mulig jeg ville hatt en annen oppfatning av saken da, men det har jeg altså ikke. Folk kikker på et bilde. Om de gjør det via SG eller siden som har hostet bilde har tross alt ikke så mye å si, folk kikker på det samme bildet, bruker den samme båndbredden. Problemet (i mine øyne) er at siden som hostet bildet ikke får cred for det. Så om folk hadde skrivi: "Dette bildet fant jeg på Shitcity.com assa..." så hadde problemet virtuelt vært ute av verden. Shitcity driter jo i hvor folk titter på bildene, sålenge folk vet hvor produktet opprinnelig stammer fra, og hører til, i tilfelle folk ville titte på mer bilder av samme karakter. Problemet oppstår jo igjen i Filmbilde-quiz og slikt, og hver gang folk glemmer å oppgi kilder. Så i slike situasjoner er det jo helt klart best å hoste bildet selv.

Men igjen, jeg synes det blir for dumt å lage tvungne regler av svak internett-etikk. KRF-paralellen trakk jeg fordi jeg syntes det var passende. SG har jo ingenting å tjene på å nekte leeching, det er jo en prinsipell sak, allikevel er de steinharde på krava. Hvordan de fremstiller krava synes jeg også lite om. Her prøver de ikke å oppnå forståelse eller enighet mellom bruker og klient. Dette lukter KRF hos meg.
 
Problemet er vel fort at mange folk som ikke har interresse av bildet tar av båndbredden bare fordi de leser tråden, noe som fort er veldig uønskelig for en webmaster.

F.eks. i shizzle-tråden blir det postet bilder som jeg ikke liker/finner underholdende og dette er bilder jeg ikke ville kommet borti hvis det ikke hadde vært for at de ble postet der, det er mange som leser shizzle-tråden og leeching kunne fort blitt et problem for en webmaster med en båndbredde som allerede er i faresonen.

En annen ting er jo at man kan tenke seg hvordan det hadde blitt hvis det var lov å leeche overalt og et bilde ble leechet på 1000 veldig aktive forum.
 
Det er da opp til hver enkelt serveradmin hvorvidt han ønsker at folk skal kunne direktelinke til sine hostede bilder. Jeg ser heller på det som hver enkelt serveradmin sitt ansvar enn vårt! Folk direktelinker og viser ofte bilder som ligger hostet hos SG og jeg har ikke no problem med dette, men så fort dette blir et problem lager jeg en løsning på det, og det tar ikke mer en 3-5 minutter med koding.

Kan vi høre meningen til noen som faktisk hoster/drifter en nettside her og ikke bare vanlige brukere som prater på vegne av andre?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Er det du som betaler for båndbredden SG bruker, Elfkin?
Så enkelt er det egentlig - noen er så heldige at de ikke må betale for båndbredden andre bruker når de leecher bilder fra dem, men de fleste må det. Å laste ned musikk er faktisk ikke sammenlignbart med å leeche bilder, for det er ikke slik at saldoen til David Hasselhoff minker med noen øre hver gang noen laster ned musikken hans.
 
Opprinnelig skrevet av Yetipants@03.10.2005, 13.11
Er det du som betaler for båndbredden SG bruker, Elfkin?
265613​
Jeg har betalt alle regningene untatt den siste vi fikk ja. Og hadde jeg syntes det var et problem ville jeg sperra for det. Jeg syntes dere skal slutte å prate om ting dere ikke har erfaring med selv.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Okay, da vet jeg det. :)
Jeg er forøvrig ikke helt med på at man ikke kan diskutere ting man ikke har erfaring med selv, dette er i bunn og grunn en prinsippsak. Helt fint at du ikke synes det gjør noe at folk leecher fra SG, men - for å si det på den måten - hvor mye har vi oppe her som er verdt å leeche og hvor utbredt er det? Situasjonen er litt annerledes for mange andre og selv om trafikken fra SG ikke er allverdens er det - som sagt - prinsippet det dreier seg om.
 
Opprinnelig skrevet av Nicholas@09.09.2005, 00.47
Men for FAEN da! Poenget er ikke at du skal se vitsen; det gir man mer eller mindre faen i. Poenget er at du skal la vær med det og følge reglene. Herregud.

Jeg tror forøvrig det er på tide at en eller annen tar "men for denne sjøstjerna betyr det alt"-regla for Don Corleone igjen.
259664​

Enig med deg Nicolas, hvis det er så vankelig og fatte Pointet, kan dere Kikke ut de enkelte, kun for en kortere periode, eller Sende dem regninga i posten i værste fall :svette: