Smoke and mirrors

Tror i stor grad bedre maskinkraft = bedre spill. Ikke bare pga grafikk, men muligheten til å gjøre flere objekter interaktive, samt ha flere objekter på skjermen samtidig. Tenk deg å kunne knuse en vegg akkurat hvor du vil, eller ødelegge nok bærebjelker i et hus til at det faller sammen. Tenk dere et spill med så bra fysikk at alt er bygt opp med samme prinsipp som i virkeligheten. Hadde det ikke vært morro å kortslutte strømmen i hele byen i gta, uten at det hadde noen relevanse i det hele tatt annet enn at det var mulig? Det hadde jeg likt iallefall =D

SHDR

Gullmedlem
Tenk hva slags krav som ville blitt stilt til det utviklingsteamet? Hvilken effekt ville det hatt på spillopplevelsen? Så lenge et interaksjonsmoment ikke har innvirkning på spillverdenen, er det meningsløst. Dermed er strømbrudd slik du skisserer dem meningsløst, og akkurat den typen poengløs interaktivitet jeg håper vi slipper å se.

Jeg håper egentlig bare at utviklere blir litt flinkere til å bruke spillmediet og forstår potensialet i det istedet for "TEH MOST CIENEMATIX EXPERIANC EVVAHR". Det kommer selvsagt ikke til å skje, siden ny grafikk er i hovedsete, og slett ikke nye spillopplevelser. Jeg mener ... har dere sett Quake 4, Gears of War eller de andre hi-profile-FPS-ene? De ser så dølle ut at jeg får lyst til å grine. Eneste jeg er veldig spent på nå er Em-ENCHANT-armS. Som faktisk HETER det der, om jeg ikke husker 100% feil. :D

Sært at et JRPG kan bli det som får meg til å kjøpe en x360 ... Jeg har også lyst på Ninety Nine Nights, selv om begge disse spillene er bortimot regresseive: Viser hvordan man bruker kraften i x360 helt FEIL. Istedet for å oppdage nye spill, tar man bare gamle genre og spec-er dem opp uten å gjøre noe med grunninnholdet. Hovedpersonene i Enchant Arms kommer fortsatt til å stå på linje og velge kommandoer for å slå fiender etter tur. Ninety Nine Nights er Dynasty Warriors opphøyd i 1000. Og dette er de mest spennende spillene på nye plattformer?

Kanskje jeg bare begynner å bli blasert og lei av spill. Noe jeg ærlig talt ikke tror stemmer.

Vel, nå kan vi heller ikke holde Microsoft ansvarlig for hvordan spillene blir på 360. De har lagt til rette en maskin som skal være veldig bra å programmere til. Da ligger det i utviklerene sine hender. Om de fokuserer på grafikk eller gameplay blir opp til dem. Selv håper jeg på en god blanding av forbedret grafikk og innovasjon.

Men jeg synes ikke vi bør forvente så mye. Tross alt så er det ikke gjort i en håndvending å komme opp med et genialt konsept som introduserer noe nytt og spennende, samtidig som at grafikken skal være state of the art.

Vi skulle selv vært utviklere og sett hvor vanskelig det må være med all den konkurransen, tidspresset og forventningene av alle de spillekåte nerdene verden over. Det kan ikke være lett...

Tenk hva slags krav som ville blitt stilt til det utviklingsteamet? Hvilken effekt ville det hatt på spillopplevelsen? Så lenge et interaksjonsmoment ikke har innvirkning på spillverdenen, er det meningsløst. Dermed er strømbrudd slik du skisserer dem meningsløst, og akkurat den typen poengløs interaktivitet jeg håper vi slipper å se.
[/b]
I mine øyne hjelper slike meningsløse hendelser med på å gjøre et spill mer virkelighetsnært. Om alle hendelser er relevante til storylinen får det meg til å føle at jeg trasker på en smal, rett vei mot ett eneste mål, uten noen form for frihet i det hele tatt. Det føles ikke som en ordentlig verden, men en bakgrunn for den 3 meter breie gaten jeg plaffer ned slemminger i. Såklart det ikke er bare-bare å lage noe slik, men det ville beriket spillopplevelsen min betydelig iallefall.

Microsoft legger jo grunnmuren for utviklerne. Utviklerene må forholde seg til egenskapene til XBox når de lager spillene sine. F.eks. kontrollen som virkelig begynner å lukte kjedelig.
[/b]
Grunnmuren lager aldri huset alene. Så Microsoft har ikke skylden for at folk har gått tom for orginale ideer og presser ut spill som vi har sett tilsvarende av før, bare med forbedret grafikk.

Og jeg tror heller ikke at løsningen ligger i en ny type kontroll. Alle venter på denne revolusjonerende kontrollen fra Nintendo som om det var spill verdens messias. En kontroll som lar deg vifte med armene er ikke nødvendigvis det som skal presse frem kreativiteten i spillutviklere. Når Nintendo Revolution blir utgitt så vil vi nok få se en hel haug med spill som lener seg kraftig på denne kontrollen og man vil bare sitte igjen med en ekkel flau smak av gimmick til slutt.

Jeg sier ikkeat Revolution kommer til å feile og at kontrollen er kun gimmick. Men jeg tror det vil ta en god stund før denne kontrollen føles narturlig ut å bruke i all slags spill.

Nei, jeg forventer mer av utviklerene, ikke Microsoft/Sony/Nintendo. De lager sin maskin etter beste evne, legger grunnmuren for utviklerene. Men det er opp til utviklerene å lage noe flott opp etter grunnmuren og ta det flere steg videre for å oppnå et fantastisk resultat.