Jeg skal prøve å være så direkte jeg klarer uten å virke helt stum heller. Hadde skrevet en lang og fænsy retrospektiv innledning som dvelte litt ved gameplay-mekanikken til pong, og hvordan industrien så utviklet seg for å stadig gjøre folk fornøyde med underholdningsverdien de forskjellige spilla kunne tilby dem. Fra Pong sine dager og fremover har alltid spill utviklet seg. Det var kun fantasien som satte en stopper for å lage et meget underholdende spill. Joda, konsollen måtte jo bli kraftig nok til å kjøre spillet. F.eks. N64 og Dreamcast demonstrerte hvordan fullverdige 3D-spill med analog kontroll skulle være. Sistnevnte taklet også et ganske respektabelt polygonantall, for å skape alle tenkelige digitale miljøer. På denne tiden var jeg fremdeles veldig oppslukt av spilling. Vendepunktet kom med PS2. Konsollen hadde tilnærmet lik grafikk, kun med med kjip anti-aliasing og dårligere teksturer. Hva skulle jeg da med den konsollen når jeg satt med en helt fungerende Dreamcast? Si det, jeg kjøpte den allikevel.
Nå kommer altså snart XBox 360. Den har bedre grafikk. Spørsmålet er om vi virkelig trenger bedre grafikk? Per idag klarer alle konsollene som er ute å imitere et miljø mer enn godt nok for at vi skal kunne ta det for hva det skal være. Spillene trenger ikke å se bedre ut for at vi skal kunne spille dem. Se for dere at ingen hadde laget nye konsoller på ti år, men produsert spill til de som allerede eksisterer. Tror dere da at vi hadde gått lei spilla? Trenger vi virkelig bedre grafikk for å bli underholdt av dem? Det er jo ikke som om XBox 360 har noen andre nyvinninger. Så i teorien kan den spille nøyaktig de samme spilla som XBox kan, bare med bedre grafikk. Om dette er typen utvikling vi vil fortsette å se fremover mister jeg litt troen på spillmarkedet. Så jeg spør dere, er XBox 360 første spiker i kista? Det første tegnet på at spilling egentlig har mistet retningssans og står bom stille?
Nå kommer altså snart XBox 360. Den har bedre grafikk. Spørsmålet er om vi virkelig trenger bedre grafikk? Per idag klarer alle konsollene som er ute å imitere et miljø mer enn godt nok for at vi skal kunne ta det for hva det skal være. Spillene trenger ikke å se bedre ut for at vi skal kunne spille dem. Se for dere at ingen hadde laget nye konsoller på ti år, men produsert spill til de som allerede eksisterer. Tror dere da at vi hadde gått lei spilla? Trenger vi virkelig bedre grafikk for å bli underholdt av dem? Det er jo ikke som om XBox 360 har noen andre nyvinninger. Så i teorien kan den spille nøyaktig de samme spilla som XBox kan, bare med bedre grafikk. Om dette er typen utvikling vi vil fortsette å se fremover mister jeg litt troen på spillmarkedet. Så jeg spør dere, er XBox 360 første spiker i kista? Det første tegnet på at spilling egentlig har mistet retningssans og står bom stille?