Sommer, den retro årstiden

#1
For oss som fortsatt går på skole under høyskole nivå, så begynner de fleste av oss å få ferie nå, og da er det vanlig for en del gamere å ha det som jeg skal begynne med nå, en skikkelig runde med retro-gaming.
Og jeg har en god liste å spille i tilleg til at jeg skal trene og arbeide i den lokale matvarebutikken, og listen min ser noe sånt ut (foreløpig):

1. Legend of Zelda: Ocarina of Time
2. LoZ: Majoras Mask
3. LoZ: A Link to the Past
4. Prince og Persia 1
5. God of War
6. Super Mario Bros. 1,2 og 3
7. Super Mario World
8. Super Mario 64
9. Sonic the Hedgehog 1,2 og 3+knuckles
10. Half Life 1 + Op Force og Blueshift
11. Enclave
12. Starcraft + exp

Så jeg har litt av en liste i år, og jeg har allerede fått begynt på toppen av listen, med Ocarina of Time, og lista mi er som et par eksempler til dere som vurderer å spille litt retro i sommer.

Så spør jeg dere, skal dere ha retro-spilling i sommer? og har dere et par eksempler til oss andre?
 
#2
Knallfett emne. Jeg har faktisk startet med min retrospilling for noen dager siden, og er dermed godt igang.

Akkurat nå går det i to spill: Grandia 2 (Dreamcast) og Mario 64 (N64).

Førstnevnte er et knalltøft RPG med - hva jeg mener - er tidenes beste turbaserte kampsystem. Historien er ikke så mye å hoppe i taket over, men man sovner ikke av den, så den fungerer vel. Spillet har den dag i dag, fremdeles veldig imponerende grafikk. Spesielt teksturene fremstår som veldig moderne. Forrige gang jeg spilte dette spillet ble jeg ikke ferdig før jeg solgte hele Dreamcasten min. Nå som jeg har angret og kjøpt meg ny Dreamcast, virket det logisk å prøve meg en gang til, da spillet faktisk er veldig bra. På eBay fikk jeg det for ca 5 pund. Knallpris for så mange timer med underholdning.

Mario 64 er et spill jeg aldri ser ut til å bli lei. Jeg har runda det minst fem ganger, uten å samle sammen alle de hundreogtyve stjernene. Lysten svinner liksom hver gang jeg har tatt Bowser for tredje gang. Denne gang har jeg derimot tenkt å gjøre noe med det. Derfor tar jeg nå alle stjernene kronologisk. Jeg går ikke videre til en ny bane før jeg har samlet alle de syv stjernene i den forrige. Og besøker heller ikke Bowser før jeg trenger et nytt område, med nye stjerner å bryne meg på. Det høres kanskje litt slaviske ut, men jeg nyter spillet mye mer på denne måten, og oppdager faktisk et par stjerner jeg aldri har tatt før. Kjempemorsomt.

Har også mottatt Heart Of Darkness og par flere Dreamcast spill nylig, i tillegg til at flere er på vei, så når jeg er ferdig med ett av nåværende spill, har jeg absolutt noe "nytt" å spille på. Herlig.

Om alt går etter planen, mottar jeg også min DS Lite i dag. Jeg regner med at jeg også kommer til å spille et par retrospill på den og. Det vil si gamle GBA-spill jeg har liggende. KuruKuruKururin kommer jeg nok til å prøve igjen.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#3
Skal ikke se bort fra at det blir retrosommer for meg også i år. De eneste spillene jeg har liggende uspilt for tiden er horrorspill – lite passende for årstiden. Og spillene jeg venter på, Zelda: TP, Kingdom Hearts 2, Final Fantasy XII, Castlevania: Portrait of Ruin, og Okami, kommer ikke før til høsten eller neste år.

Så langt består lista mi kun av Wario Land 2 til Game Boy, men Brain Training og New Super Mario Bros vil og få noen runder i DS-en når Liten dukker opp. Helst idag. *krysse fingrene og vente på posten*
 
#5
Har dratt frem den gamle SNES-en nå nylig, så jeg tenker jeg kommer til å investere en del tid i Super Mario Allstars og Donkey Kong Country iallfall. Hadde kanskje vært på tide å skaffe litt flere spill til den også, for jeg har bare 6 spill til den. Men men, de to nevnte spillene gir masse retro-moro, iallfall når det ene inneholder flere Mario-klassikere.

Ellers er det godt mulig jeg drar frem litt av hvert i sommer, selv om jeg antakeligvis ikke kommer til å være så mye hjemme. Jeg satser på å spille gjennom Grim Fandango igjen, iallfall, og muligens Monkey Island-serien. Meh, altfor mye gamle spill som er såpass bra at jeg vil spille de mer, men så har jeg ikke planlagt å bruke så mye tid på spill i sommer heller.
 
#6
Tenke jeg skulle dra frem Final Fantasy IX og dermed runne det en gang til, for det er det mest fantastiske spillet jeg har vært borti. Ellers så har jeg skaffet meg Fallout 1 og 2 og de er noe av det ypperste jeg har prøvd. Ellers tenkte jeg skulle runne HL2 og Morrowind også begynne litt på Oblivion og Black & White 2. Selv om de sistnevnte spillene ikke er særlig retro'e, men har ikke spilt dem så mye og de har mest ligget å støvet ned i hylla. Men i sommer skal jeg endelig nyte dem.

Xenon: Bra emne! :)
 
#7
Ahh... Det er den tiden av året ja. Sommer, sol, bading, is, fotball. Fantastisk årstid, og i den anledningen er jeg selvfølgelig inne hver dag og spiller spill. :p
I likhet med dere så har jeg også rotet litt rundt i retrospillene og funnet noen jeg skal bruke flere timer på.
Det første på listen er nok Majesty - The Fantasy Kingdom Sim. Jeg er av den oppfatningen at det er ikke så fryktelig mange av dere der ute som har hørt om dette spillet, men jeg kan si at det kommer langt opp på min liste over favorittspill. Kort fortalt er du en konge som skal styre ditt kongedømme til seier i flere varierende scenarioer. Det som skiller dette strategispillet fra de standarde strategispillene er det at du ikke kan kontrollere heltene du rekruterer, siden de lever sine egne liv og gjør det som passer de best.
Hvis noen ble litt nysjerrig så kan dere laste ned en demo her. Demoen finnes også i Mac-versjon. :)

Neste på liste er vel Grim Fandango som jeg skuffende nok aldri har tatt meg tid til å gjennomføre, men jeg har lovet meg selv at jeg skal ta et tak nå, og endelig gjennomføre dette spillet.
i tillegg så ligger det noen andre LucasArts klassikere på listen, og jeg kan i farten nevne Day of the Tentacle, Full Throttle og Monkey Island 2 & 3

På Playstation er det et spill som jeg har tenkt å gjennomføre for ørtende gang igjen, og det er Castlevania - Symphony of the Night.
De som har spilt det vet hvor fabelaktig det er, og de fleste er nok enige når jeg sier at det er et av de beste i sin sjanger.

Kanskje ikke akkurat direkte retro, men jeg har også notert ned Age og Mythology på listen min, og etter det jeg husker så var det et svært underholdende spill med en ganske fengende historie.
I tillegg skal vi ikke se bort ifra at jeg tar en runde gjennom campaign på Warcraft 3 - Reign of Chaos & The Frozen Throne hvis jeg finner tid til det.

Klassikeren Heros of Might and Magic 3 er også et spill jeg vurderer å ta opp igjen. Svært lite å sette ut på det spillet, siden det også havner høyt på listen over mine favorittspill.

Og innimellom tar jeg nok noen runde med noen diverse klassikere på Nes, Snes og Sega. :)

Det var vel det meste jeg har bestem meg for nå.
 
#8
Indeed, sommeren er den beste tiden for retrogaming, og også i år har jeg en del spill i tankene. Først og fremst har vi Castlevania: Symphony of the Night, som jeg faktisk holder på med akkurat nå. Ikke bare er dette spillet et av mine absolutte favorittspill, men det har også blitt den største sommerhitten hos meg. Jeg husker veldig godt første gangen jeg gikk gjennom spillet. Det var en veldig regntung sommer for en del år tilbake, så nå drar jeg frem dette spillet omtrent hver gang det er varme og regn i lufta på samme tid.

Super Mario World er også et spill jeg i stor grad forbinder med sommeren, så dette skal rundes 100% i løpet av sommeren. Jeg er allerede godt igang, og har gjennomført ca. 60%.

Final Fantasy IX er et spill jeg har hatt lyst til å dra frem igjen ganske lenge nå, men føler aldri jeg får sikkelig tid til å sette meg ned med så tidkrevende spill lenger. Veldig synd, men nå i sommer må jeg bare ta meg tid til det. Final Fantasy IX har jeg alltid elsket på grunn av det sjarmerende karaktergalleriet og en veldig engasjerende historie, så dette er et skikkelig kosespill som jeg kommer til å storkose meg med noen sene sommerkvelder, tipper jeg. ^_^

Til slutt på listen min står Earthbound Zero og Earthbound. Earthbound Zero har jeg aldri kommet meg helt gjennom, fordi jeg forrige gang klarte å slette hele NES-mappa mi før jeg var ferdig. :( Nå i sommer må jeg prøve meg på en ny gjennomgang, for til tross for den enkle presentasjonen er Earthbound Zero utvilsomt et av de mest stemningsrike spillene jeg noen sinne har spilt. For de av dere som ikke er kjent med Earthbound-spillene, så kan jeg fortelle at de gameplaymessig er helt tradisjonelle J-RPGer. Setting er hva som skiller disse perlene ut, da de foregår rundt vår tidsperiode i en relativt realistisk verden. Når jeg spiller Earthbound Zero, og navigerer Ninten og co. rundt i spillverdenen så får det meg faktisk til å tenke på min egen barndom, da jeg selv løp rundt og utforsket hvert minste skogholt i bygda sammen med et par kamerater. Når et spill klarer å vekke såpass vage barndomsminner, kan jeg ikke annet enn å bli litt rørt. Oppfølgeren til Earthbound Zero, Earthbound, er også et veldig bra spill som jeg har lyst til å gå gjennom på nytt, men det klarer ikke å bygge samme stemning som NES-originalen. Earthbound til SNES føles kanskje hakket mer useriøst, og det vet jeg ikke om jeg liker.

Vel, lista var egentlig ikke så lang som jeg trodde da jeg begynte på dette innlegget, men de spillene jeg har fått med vil jeg tro er tidkrevende nok til å holde meg opptatt mesteparten av sommeren. Ellers så dukker det sikkert opp noe mer underveis. :)
 
#9
Har spilt Ocarinia of Time for å ringe sommeren inn. Er nå ferdig med ild-tempelet, nå er det vann tempelet for tur... jippi... -_-
Uansett, etter det skal jeg se om jeg får lastet ned Beneath a Steel Sky, spillmagasinet roste den opp til skyene. Blir sikkert knall! :D
Og skal se om jeg får spilt A link to the Past, men ikke helt sikkert. Ellers kommer jeg til å være mer ute, ifjor spilte jeg MapleStory hele tiden, og gid hvor jeg angrer.
 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#10
SITAT(Eirik @ 21.06.2006, 21.47) 11042
*Massevis av ord inkludert EarthbOund*
[/b]
Det som kanskje skiller den mest ut er jo gjerne den sjarmerende merkeligheten som nesten definerer serien nå for tiden.
 
#11
Den lille delen av sommeren jeg skal tilbringe i Norge ser ut til å bli en skikkelig retrotid.
Jeg har akkurat skaffet meg en Super Nintendo, og har allerede spilt meg igjennom Aladdin, som var det eneste spillet som fulgte med når jeg kjøpte det, knallspill, dog.
Akkurat nå venter jeg på at Zelda: A link to the past, Super Mario Allstars, Super Mario World, Rayman (1), et eller annet kirby spill til N64 og F-Zero til N64 skal dukke opp i postkassa mi.
Disse spillene skal spilles på min gamle TV på 14/15" som er plassert 20cm fra dataskjermen jeg nå stirrer i, for å dermed kunne nyte nostalgien fullt ut.


God sommer. :)
 
#12
Installerte nettopp Rollercoaster Tycoon 2 og la til fullt av baner fra orginalen, så nå skal jeg sitte klistra til skjermen og spille dette i kveld når det ikke er fotball. Spilte orginalen utrooolig mye en sommer for flere år siden, og det er nå fortsatt moro å bygge attraksjoner og se alle de små folkene løpe rundt og skape store køer. Så, ja, enda et spill i retro-sommeren.

Ellers frister det veldig å installere Deus Ex igjen også. Blæh, har ikke tid til all spillingen, men når man først starter å dra frem gamle klassikerne er det vanskelig å løsrive seg.
 
R

roy_nor

Gjest
#13
Venter egentlig bare på at Sony skal få somlet seg til å få gjort ferdig PSx emulatoren på PSP, slik at jeg kan få spilt Xenogears og noen FF spill på nytt. Har sluttet å spille hjemme (bortsett fra LITT pc spilling) så PSP er faktisk den eneste grunnen til at jeg spiller i det hele tatt om dagen...

Litt synd egentlig.. Savner den tiden hvor man satt innelåst på gutterommet og spilte flere timer i strekk..
 

Lodin

Der Waaaah
#14
For meg blir det nok ikke så mange gamle spill i sommer. I og med at jeg endelig skal oppgradere PCen blir nok mye av tiden brukt på å nyte storspill fra de tre siste årene i sin fulle prakt og ikke med stygg grafikk og masse lag som jeg er vant til. Endelig skal jeg få kjøre gjennom Vampire Bloodlines uten fem minutters ladetider og Doom 3 kommer til å suse avgårde som et lite under. FEAR skal kjøres gjennom på full pupp og endelig skal Battlefield 2 få brynt seg. ^_^

Ikke for det, jeg sleper jo alltids med meg Palmen og på den har jeg en NES emulator og rundt 50 spill så litt retro blir det og. :bop:
 
#15
Blir nok heller ikke så mye retro spilling på meg heller i sommer, ettersom jeg nettopp har fått meg ny PC, og likt som Lodin så er det jævlig lenge siden jeg ikke har spilt et spill med lag og på dårlig grafikk-settings. Med en gang generasjonen med doom 3 og sånne spill kom ble PCen min søppel, og det er ganske lenge siden.
Jeg skal få spilt BF2 uten lag nå. Det gleder jeg meg til som faen, men naboen som lånte det har rota det bort, og det ser ikke ut som de schweina har tenkt til å spandere på meg et nytt... selvom jeg har sagt det til dem(faen, så frekt :grr: ). Hvis de ikke gir meg et nytt skal jeg nok få kjøpt spillet på nytt. (deluxe edition med vanlig bf2 og special forces)
 
#16
En liten oppdatering fra meg her:
Foreløpig er jeg ferdig med Prince of Persia (den nye triologien), God of War og Legend of Zelda: Ocarina of Time (Masters Quest ,vel og merke :ninja:).
Det neste i rekken blir antakeligvis Majoras Mask og Wind Waker, må bare fiske frem N64 kasetten av Majoras Mask først, eller rette sagt den GULL fargete kasetten B) .

Men selfølgelig så blir det ikke så mye retro gaming på meg som jeg først hadde håpet på, det ser ut til at jeg skal jobbe mye mer enn først antatt. Jaja, blir mer penger til Wii og Age of Conan når de kommer ut ^_^
 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#17
Har blitt hekta igjen på gamle LOL KIDDIE Pokemon, rød versjon.

Ellers har vi fremdeles Terranigma, som jeg ikke presterer å komme meg gjennom...

Oooog... Monkey Island 2!
 

imported_Dash

Lurking since 2006
#18
Terranigma ja.. Det fikk jeg faktisk lyst til å spille.. Har startet på det to ganger, blir bare lei når jeg får reviva menneskene. Får se om jeg kommer meg igjennom denne gangen.

Ufo: Enemy Unknown er også veldig moro. Er godt i gang med dette.

Seiken Densetsu 3 er utrolig fett fram til man må lete etter alle steinene. Lurer på om jeg skal benytte ferien til å grave de fram.
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#19
Blir ikke akkurat så mange gamle spill på meg i sommer men skal prøve å komme meg igjenom Max Payne 1 og 2, Man Hunt og Dragon Quest 8 :svette:
 
#20
Tenkte jeg skulle spille litt retro i sommer jeg å.
Har begynt sommeren og er ferdig med The warriors( som er ett forholdsvis nytt spill til ps2) Knallspill forresten.

Spiller Super mario rpg nå og har planer om å spille igennom A link to the past etter det.

Så spillelisten i sommer er så langt:

-The warriors
-Super mario Rpg
-The legend of zelda : A link to the past

Edit. faen i helvette. der gikk batteriet etter en hel dag spilling. da gir jeg opp mario rpg og hopper rett på a link to the past.
det var irriterende det.