[PC] Spaceman, I always wanted you to go into space, man: Sid Meier`s Civilization: Beyond Earth

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#41
Paps gleder seg til mor har lagt seg i kveld, det kan jeg love.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#42
Eid i runde 300+ (hovedstad med viktig wonder) av naboen fordi jeg hadde lagt null ressurser i militæret og prøvde å karre til meg en science victory.:argh: Vostok-vanskelighetsgrad. Raeget hardt når jeg forsto hva som ville skje. Hadde såvidt vært i en krig i starten av spillet, men hadde ikke forventet dette.

Burde kanskje skjønt tegninga når de andre civene begynte å mobbe militæret mitt en etter en. Protip: Da er det på tide å kjøpe milits.

Jaja, læringsrunde er over, begynner vel på nytt og tar med meg det jeg har lært ... når jeg orker. Evt. gå tilbake til en save og prøve på nytt. Har en haug med cash, så kanskje jeg rekker å kjøpe nok units.
 
Sist redigert:
#43
Har ikke peiling på hva jeg gjør, men jeg elsker det. Skal prøve å vinne så fredelig som mulig. Men ei fisse driver å ødelegger landområdene mine jeg produserer mat. Helvete
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#44
Dette. Jævla. Spillen. Jeg elsker det.

Har klatta meg sammen på oversida av det jeg tror er et kontinent. "Tror" fordi jeg er så godt som blind. Stikke ut og utforske når jeg kan sitte her og koze meg i et lite, trygt hjørne? Hå, nei du far.

Ting Som Eier Så Langt: Trade Routes er så klart nøkkelen til makt og status her også. Savner litt ekstragreiene fra tilleggspakkene til Civ V, men jeg mistenker at det kommer etter hvert. Tech Web er fan-tastisk og den greia som virkelig skiller dette fra vanlig Civ. Synergien med Virtues (som er massivt forbedra fra Civ V) eier hardt og lenge. Jeg går for Harmony siden det er mest hipster.

Krigings? Jeg har klart å holde meg inne med alle bortsett fra hu sure indiske dama fra Ettellerannet Protectorate (jeg spiller som den stolte afrikanske union), og hun kan reise til helvete på ekte. Der ble det krig fordi æææ griiiiiin ikke ha satellitt'a pliiiis og så sa jeg "klart" og så gadd jeg bare ikke fjerne den. Uansett, det kom fort en bande for å ta meg... bare synd at de løp rett i kryssild mellom artilleri, Marines og en kjekk satellitt-bonus. Og bombardement fra byene da. Etter en serie LATTERLIGE våpenhvilekrav (en billiard Energy OG to av byene mine? DRØM SØTT) som jeg bare fnøys av mens militæret hennes kasta seg på klippene (dvs. mine forsvarsverker) ga'a endelig opp. Jeg fikk en Favor og seks hundre Energy. Det er nice. En annen ting som har gitt avkastning er sånn lasergjerde som holder aliensa ute, og Artillery rett bak det gjerdet slik at du kan bombardere dem når de sniker seg borttil. Blir fort Veterancy av sånt.

Har kjørt hardt på xeno-forskning og datateknologi, og jeg spionerer som en faens helt noe som medfører at det er vanskelig å finne ting å bruke all Energyen min på siden jeg stæler så mye hele tida. Dette blir stælt fra mine allierte, bare så det er nevnt. Driver endelig og bygger et Wonder; Memetwork. Satser på det gjør noe fint, jeg gadd ikke sjekke så nøye.

Uansett, hvis du liker 4X-spill så er dette både veldig velkjent men med en herlig, forfriskende twist. Kom aldri inn i Alpha Centauri da det kom ut, men dette sitter virkelig som et skudd.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#45
Er det nå jeg skal avsløre at jeg ikke har spilt noe nyere enn Civ 2? Og at jeg egentlig bare så på at noen andre spilte det? Nei, det tror jeg er tryggest å ligge lavt med.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#46
Ypperlig tidspunkt å begynne på, spør du meg. I min bok har Civ aldri vært bedre, og jeg spilte Civ 2 til fuglene våkna kan du si. Hvis du ikke digger alijens og cyber-xeno-plasma-techno-genics så kan du skaffe deg Civ V Gold isteden, det burde holde i et par år.
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#50
Nei, aliens er rabarbraer. Siege Worms er... vel, Siege Worms.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#52
Amen, brother. Jeg har en egen by plassert akkurat så jeg kan snipe dem derfra hver tredje runde. Eller, kunne. Nå er de borte.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#53
Transcendental victory gjennomført tidligere i dag. Begynte på en save fra syv runder før krigen og klarte å utsette den i 10 runder, når den først kom tok dritten en av de avsidesliggende byene mine, så tok jeg to av hans før han tok dem tilbake, og så tok jeg dem, og så videre til jeg ikke orka mer og fikk forhandla frem fred helt gratis. Ellers endte jeg opp med to end game titan units og de må jeg lese litt om, for jeg forstår ikke hvilke units de er gode mot, bortsett fra pinglete byer som de onehitter.

Dette er sakene sine. Skal begynne på ny planet og teste ut purity eller supremacy sporenstreks.

Hvilken vanskelighetsgrad spiller folk på? Blir siege worms borte for alltid? Så et par i nærheten av byene mine i starten, men etterhvert var det ingen igjen.

Har forøvrig et spørsmål jeg ikke har klart å google frem til: hvordan kan man enkelt se hvor mange trade routes en by har igjen uten å ha en trade unit med ledig tur?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#54
Mercury fordi jeg er babby. Og svaret på det siste er: Trykk på plusstegnet til venstre for den nederste knapperekka og velg "Trade Routes".

Edit: Sjekka nå, og du kan gå inn på City View og se hvor mange handelsruter byen har totalt og i bruk for øyeblikket litt til venstre over bynavnet på den skjermen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#56
Dette er min Marauder som, etter å ha blitt redusert til en enkelt soldat, fortsatt oneshotter alijens over en lav sko. Jeg kaller'n bare Master Chief.



Og her er selve hjertet i mitt stolte, afrikanske imperium, komplett med Mind Flower (siste ledd i Science Victory) 22 runder unna ferdigstillelse.


Naboene og jeg er på samme side, reint ideologisk sett, og med kinesernes brutale imperium har vi et avslappet forhold og flere fruktbare handelsavtaler i tillegg til en plettfri historie. Det at de er diametralt motsatt oss ideologisk sett kan da ikke ha noen ting å si! Hehe. Altså, dere ser det ikke på bildene, men jeg HAR faktisk et forsvar. Det er bare ute og øh forsvarer oss på æh veldig lang avstand, tenkte det var greit å utforske planeten (og drepe det som fantes av hjemmehørende dyreliv) før vi smeltet sammen med den. Noen runder etter dette, kom hu kina-berta og bare "heisann sveisann smisk smisk dele ha åpne glensel med oss ikke sant ja?" og jeg bare "ok whatever" og neste runde bare



Og jeg bare



Og så gadd'a ikke en gang å gjøre seg ferdig, så jeg bare



.

Det som var litt ekstra bittert, var at jeg var SÅÅÅÅ nære å endelig ha en Rocktopus, en eksklusiv endgame-unit som øh sikkert gjør noe fett iallfall håper jeg det. Men ja, kudos til kineserne for å være noen sleipe faener, de var omtrent de eneste jeg hadde null beef med, og det visste de å utnytte. Iallfall liker jeg å tenke at det var sånn spillet fant ut hva det skulle gjøre. Men takket være quicksavens uomtvistelige magi har jeg tenkt å begå litt historieomskrivings og økse dem i ræva i kveld.

Uansett, dette spillet. Jeg hadde aldri store problemer før krigen kom på tampen der, men likevel har det ikke vært snakk om dødtid fordi det alltid dukker opp noe nytt du kan ta deg til, nye muligheter gjennom Quests eller bare at du får lyst til å sjekke ut noe interessant på tech web. Mye av spillet er rein reskin fra Civ V, men som nevnt tidligere er forskjellene så dyptgripende og så godt balansert at den samlede effekten blir en frisk spillopplevelse. Årets klareste strategianbefaling fra meg iallfall.
 
#57
Jeg sliter litt med helsa et stykke ut, gode tips til å snu på det? Syns det virker vanskeligere å holde styr på det enn det var med happiness i Civ 5.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#58
Ja, det krever en litt annen taktikk. Jeg la merke til nettopp det der, at det var få kilder til Health i spillet, så jeg passa på å risørtsje meg fram til dem. Det er noen Virtues som gir bonus til Health, pluss at du kan velge at spionene dine skal jobbe for å øke velværet til folket (hvordan dette funker i praksis overlates til leseren å se for seg). Det er også viktig å tenke på at du ikke lenger får Happiness/Health fra lukusressurser, så isteden må du ta no tradeoffings og investere litt Energy i å vedlikeholde Tile Improvements som gir Health, i tillegg til sjukehus og avanserte medisinlaboratorier i hver by som gir god Health-bonus. Angående å bytte økonomisk vekst mot Health så kan du ta en gløtt på skjermbildene mine, ingen av dem er tatt under de virkelige velmaktsdagene (før jeg gønna alt mot Production rundt hovedstaden for å få Mind Flower fort) hvor jeg lå på omtrent +100 Energy i runden og +6 i Health. Noen Tile Improvements gir negativ Health så det er lurt å tenke gjennom hvordan du dyrker jorda di. Øh, ikke at det ikke er det uansett. :p
 
#59
Men ... er det ikke ...

 
#60
Etter noen timer med dette har begeistringen roet seg og jeg har fått det litt mer på avstand og... jeg liker Civ 5 bedre tror jeg? Fortsatt ikke helt kommet i dybden på dette, men tror jeg bare liker settingen og hele greia bedre i Civ. Sci-fi er kult nok, og jeg digger questene og alt det andre nye, men av og til nå når jeg tenker på å at jeg vil spille vil jeg heller spille 5. Kan hende det bare er fordi det er nytt og uvant at jeg tenker sånn, men akkurat nå tenker jeg at det er Civ5 jeg vender tilbake til om noen måneder og ikke dette når jeg føler for å Civve det opp.