Karl Jobst lager videoer om diverse ting i speedrunscena, men denne synes jeg var ekstra interessant siden jeg har lest en del om DOOM-motoren, hvordan den fungerer og hvorfor den er så lett å porte til alt fra ymse datamaskiner helt ned til graviditetstester.
EDIT: Lett å porte = få til å kjøre. Å få noe til å kjøre bra på ræva hardware er et eget fagfelt.
.... tja .. du glemmer vel kanskje litt hva doom egentlig er ... men om du har lest om det så er det kanskje på tide å leke litt med koden ? .. du finner den på https://github.com/id-Software/DOOM

Grunnen til at spillet er lett å porte til det meste i forhold til det meste annet som feks super mario er fordi at kildekoden til doom ble postet og det er i tillegg et ganske gammelt spill som krever relativt svakt hardware .. og siden det ca er 30 år siden har kompilatorene både blitt mer effektive så man kan bruke litt svakere hardware men i tillegg har alt alle dupeditter blitt veldig mye smartere bare fra rundt 2004 til i dag.. nå er faktisk mobilene som er 2-3 år gamle bedre speca enn pcen jeg kjøpte i 2007..
Men for å komme tilbake til Doom vs Super Mario, så må man lage en emulator som emulerer hardwaren til nintendoen, mens Doom har man kildekoden så man kan bare klippe og lime koden inn i en kompilator og etter det redigere inn optimaliseringer og eventuelt gjøre endringer i språket som kreves til den tingen du skal lage det for.. osv ..