Ok, utover nostalgi og fine melodier så ligger også noe av spillmusikk-interessen min i hvordan noen av disse musikerne løste det å lage musikk som passet til spillene. Som oftest hadde de bare en vag idé om spillet og noen ganger ikke peiling i det hele tatt, med dertil artige resultat. Dermed er det ofte tittellåtene som var de mest passende og de vi gjerne husker best.
Men det er da én type musikkstil som er helt unik for spill og som jeg har lyst til å trekke frem, og det er game over/hi-score melodiene. Noen ganger valgte man å lage en litt upbeat greie, liksom for å si "Game over? Gjør ikke noe, dette gikk jo bra! Prøv igjen!". Som for eksempel Tim Follin gjorde til LED Storm:
Follin gjorde gjerne musikken for alle ports av spilla han jobba på og brukte samme melodiene, så denne låta har man sikkert hørt før om man spilte spillet på andre plattformer. Et annet eksempel på dette finner man og på verdens objektivt beste spillsoundtrack, Turrican 2 av Chris Hülsbeck. Denne virkelig hyller deg, og heter passende nok "The Hero":
En annen variant var ikke så uvanlig når selve spillet og soundtracket gikk i et ganske høyt og adrenalinfylt tempo. Da kom det gjerne en litt mer downbeat men fortsatt tempofylt sak, liksom for å roe ned pulsen litt og også eventuelt RAEGen som følge av det gikk til helvete, men den vil ikke at du skal slappe helt av heller. Prøv igjen! Her er Stardust et godt eksempel, et spill som er Stress City 95% av tiden og har et ellers sinnsykt rave/breakbeat ingame lydspor av finnen Risto Vuori:
Men de som tar virkelig kaka synes jeg er de som valgte å gi deg en skikkelig sorgfull ballade, for å virkelig understreke hvor kjipt det er at spillet er slutt. Jeg elsker disse og det bare halvveis ironisk, melodiene er jo ofte veldig gode men altså hallo. Det er et spill. Så forbanna trist at det gikk i dass er det virkelig ikke. En låt som dette føltes heller ofte som om jævlene gnir det inn at det gikk til helvete. Her finnes det nok av gode eksempler, Chris Hülsbeck igjen gjorde lydsporet til The Great Giana Sisters og game over var en sørgelig affære her. Jeg synes egentlig låta blir litt ødelagt når det kommer litt merkelig øh... slagverk? Sånn halvveis uti der. Men den tjener som et godt eksempel:
Ron Klaren skrev musikken til Battle Squadron, som var en god shoot'em-up og dermed huskes av mange Amigafolk og så godt som ingen andre. Det kom og ut på Megadrive, og relativt nylig på mobile enheter også. Dette her er faktisk en av favorittlåtene mine, en nydelig melodi som virkelig understreker hvor fryktelig, fryktelig trist det var at du føkka opp:
Den som etter min mening stikker av med premien er melodien som kommer når det er slutt i Rambo: First Blood Part 2 på C64. Martin Galway har her skrevet en ordentlig fungerende duett, en aldri så liten prestasjon på en plattform med bare tre lydkanaler, som hulker gråtkvalt om den fryktelige tragedien det er at ja, spillet er faktisk slutt. Om du ikke gadd spille av alt i dette innlegget, spill av denne. Det er episk.