Helt streit, men når historien blokkerer for opplevelsen av spillet på den måten som er standard i mange JRPG-spill blir jeg irritert. Akkurat som når det skjer i andre spill også, såklart (Metal Gear Solid har vi allerede dratt noen runder på). Meninga med å ha en historie i et spill er at den skal berikes av de interaktive delene og omvendt, ikke at man skal måtte gå gjennom kjedelig gameplay for å bli "belønna" med en dårlig spilt, dårlig regissert og dølt skrevet historiesekvens. Og det er den grøfta altfor mange JRPG-spill havner i. Som et moteksempel kan vi ta historien i Chrono Trigger: Der har du mye mystikk, mange klisjeer (ånei, en gammel legende! Kan det hende at den skal til å gå i oppfyllelse, mon tro? Ja, så sannelig. Og ikke bare det, men du er den eneste som kan gjøre noe med det!) og ganske mange sekvenser som rettferdiggjøres bare for at historien skal berikes. Poenget er at med Chrono Trigger klarte Square (og Enix) å gjøre gameplayet rikere i annen omgang, ved at du får utforske nye miljøer, får nye egenskaper og flere muligheter ved at historien spilles ut. Ikke tar det så jævla lang tid å fortelle den heller. Snakker her om SNES-utgaven, veit at de la til nye filmsekvenser i PlayStation-utgaven, men den har jeg ikke spilt. Enn så lenge. Skal kjøpe den når jeg får penger. Det som virkelig er trist, er at det er Final Fantasy-tradisjonen som hylles og ikke den mer spennende Chrono Trigger-måten å gjøre ting på. Alle som ikke har spilt det bør gjøre det snarest.