Jah...
Blir mye språkting her, men først av alt skal det sies at dere har fått til mye på snaut en måned.
Det første jeg reagerte på, er at dere gir karakterer fra 1-10 på «spillbarhet», «lyd» osv., men gir en overall-karakter i prosent. :blunk: Litt... rart. Er vel ikke verre enn å si at spillet fikk 7.3, hvis bare heltall mellom 1 og 10 blir for lite nyansert.
Jeg har ikke lest mye av det som står der, men å fikse på språket kunne absolutt være en idé. Jeg fant flere feil i løpet av dette avsnittet:
Spillet er meget gøyalt...om man er 2 eller flere. Det å spille alene gir ikke den samme gleden som å ha en kompis ved siden av deg(1) som hjelper til med å sloss(2) om 1. plassen. Dette kan kanskje bliett(3) populært Party spill(4). Jeg anbefaler deg å kjøpe spillet hvis du i det heletatt(5) har noe som helst interesse for Mario og nintendo(6). Du kommer nok ikke til å bli skuffa.
1 - Man blander ubestemt og bestemt form hvis man skriver «Det å spille alene gir ikke den samme gleden som å ha en kompis ved siden av deg». Enten må man her bytte ut «deg» med «seg», eller man må skrive om hele setningen, slik: «Du får ikke den samme gleden når du spiller alene som når du har en kompis ved siden av deg».
2 - «Sloss» er
preteritum av å «slåss». Det skal altså være «som å ha en kompis ved siden av deg som hjelper til med å
slåss om 1. plassen.» Jeg ville dessuten sagt «førsteplassen», men det blir synsing.
3 -
Et spill - kun
ett spill. «Ett» skal brukes der man bruker «one» på engelsk. Du ville ikke skrevet «This can probably be one popular party game», ville du vel? «A» passer bedre, og da må det bli «et» på norsk.
4 - Man deler ikke sammensatte ord med mellomrom på norsk. Det heter «party game» på engelsk, men «partyspill» på norsk. Dessuten skal det være liten forbokstav på alt annet enn egennavn. Det er tysk som har stor forbokstav på substantiv. Hele setningen skrevet riktig: «Dette kan kanskje bli
et populært
partyspill.»
6 - «Hele tatt» skrives i to ord. Ikke «heletatt».
7 - «Nintendo» er et egennavn og skal ha stor forbokstav.
Seks feil i løpet av fem setninger! Etter at noen, forhåpentligvis, har lest korrektur! Det er nesten godt gjort.
PS: Hvis noen vil ansette meg som korrekturleser et sted, er det helt i orden, for dette kan jeg.