Halo Wars er (i mine øyne) rimelig middelmådig sammenlignet med for eksempel Dawn of War 2 (som jeg riktignok bare har spilt i en tre timers tid, så det kan jo også rakne) eller StarCraft. Du har en innmari praktisk og kul basemekanikk i samme gate som den i Dawn of War 2 men mer strømlinjeformet: Du har ikke slaver som vaser rundt og reiser eller vedlikeholder bygninger; istedet har du X antall slots på en base som kan fylles med brakker, fabrikker, kraftverk eller ... uh ... arbeidskraftlagehus som jeg går utifra må være yngleplasser. Disse funker både som capture points à la Dawn of War og Company of Heroes og som baser, hvilket knytter produksjonskapasiteten din til hvor engasjert du er på frontlinjene. Veldig fin sentral dynamikk, sikkert glitrende i multiplayer.
Så over til problemene: Grafikken er døll, spillet hverken føles eller ser ut som Halo bortsett fra at menyene og musikken stemmer, de brettene jeg har spilt er enkle og svært lineære slaktebrett der fiendene aldri egentlig har noen sjanse og du egentlig ikke er strategisk, du bare flytter dine alt for kraftige enheter dit det er fiender, rensker opp og stikker videre.
Godt mulig det blir dypere jo lenger uti man kommer, men det ser ikke sånn kjempelovende ut. Kontrollsystemet er helt i orden og visstnok mye, mye bedre enn Stormrise som til og med en kis jeg kjenner som jobber hos Creative Assembly sa var jævlig dårlig. Ikke særlig spennende, dog: Alt pratet om at de har "redesignet RTS-en fra bunnen og opp for å funke på konsoll" og at de liksom har løst masse vanskelige designproblemer er bare humbug. Løsningene deres er typiske og ikke særlig inspirerende.