Gameplayet til BatenKaitos:
Kampkort-systemet fungerer til prinsippene av poker. Til å begynne med i spillet har man ikke mer enn tre kort å bruke i hver omgang og bare en verdi (siffer, tall). Kortene er også delt i flere elementer. Vind, ild (selvfølgelig), vann (ikke overraskende), lys, mørke og kanskje flere. Husker nemlig ikke helt.
Ved å bruke ett element som er sterk mot ett annet element som fienden består av, og i tillegg få kortene enten i stigende verdi eller å prøve alt i fra ett par til tre like (senere i spillet kan man bruke enda flere enn tre om gangen, ja opptil ni om ikke jeg husker feil) sånn for å skade fienden mest mulig.
Når man har brukt opp de tredve kortene som man har til disposisjon (man begynner med mindre) under en kamp, så venter man en omgang før man får brukt de igjen.
Man kan finne kort hvor som helst i spillet. De beste kortene, kalt Magnus (kan godt hende det er det kortene generelt heter, jeg har nemlig ikke spilt det på lenge...to uker eller no sånt), har i seg selv ett meget kraftig angrep. Kombinerer man den derimot med andre kort så kan man bygge opp komboer som kan utføre ett enormt skade på motstanderen. Dette er spesielt nyttig mot bosser.
Det man derimot ikke må gjøre er å kombinere kortene av ett element med ett element av det motsatte. Da tar utligner man bort potensiell skade. Ett eksempel på det er når man tar ett kort med lys-elementet og i samme omgang tar ett kort med mørk-elementet, så vil man ta bort angrepsstyrke fra det svakere kortet. F.eks. hvis det lyse kortet gjør 35 HP skade og det mørke kortet gjør 45 HP, så vil man bare utføre 10 HP skade av det mørke elementet (muligens dårlig forklart).