The Elder Scrolls III: Morrowind

#1
Jo, nå er det på tide med et Morrowind-emne. Det har sikkert vært et før, men her lager jeg et til. Morrowind er sikkert lagt på hylla i mange hjem, etter timesvis med fantastisk spillopplevelse. Jeg oppdaget nettopp Morrowind, etter å ha vært med mor på en kjedelig handletur til Obs i Stavanger. Jeg så Morrowind til 99,- spenn på ei hylle nede i spillavdelingen. "Hvorfor ikke" tenker jeg, og setter avgårde på min ques.. ehm, min leting etter mor. "Ok, hiv det oppi" svarer hun. Hurra, jeg har Morrowind! En lusen utgave (Ubisoft Exclusive), men men. Det gjør ingenting. Skal kjøpe pakken som MattMan har en dag jeg har litt penger, der hvor Bloodmoon og Tribunal medfølger. Men, min lusne pakke til 99,- duger. Dette var historien om hvordan jeg fikk Morrowind. Etter det har det bare gått i Morrowind. Og uten tvil, det kommer bare til å gå i Morrowind i tiden fremover..

Opprinnelig skrevet av Gamer.no+-->QUOTE(Gamer.no)
Morrowind kan beskrives som en virtuell simulasjon av en fantasi-verden, heller enn et rollespill. Vel, det er jo et rollespill, men det detalj-nivået Morrowind greier å gi oss er helt uten sidestykke, og den friheten det tilbyr gjør det til en eneste lang eventyr-ferie. Som i alle andre rollespill, spiller du en karakter som du naturligvis skal lede gjennom et fiksjonelt liv, mens du hele tiden forbedrer dine hovedatributter og egenskaper.

Spillets grafikk er ingenting annet enn nydelig, med dets rullende fjell og daler, realistiske vann-effekter, og et dag-, natt- og vær-system uten sidestykke. Morrowind er trolig et av de peneste spillene til dags dato, spesielt til et rollespill å være.[/b]
Dette sier det meste om hva Morrowind er. Bare den følelsen når nattemørket lusker over deg er.. fantastisk.

<!--QuoteBegin-En eller annen Gamer-anmelder

PC-en min har aldri vært et alter der jeg tilber avguder av silisium, kretser og kabler. Etter å ha spillt Morrowind har den ganske enkelt blitt det. Frem med glorete tepper, ørtenhundre stearinlys og en skummel mumlemusikk, for dette er et spill av den guddommelige sorten, og fortjener å bli behandlet deretter.
Vi som har spilt Morrowind kjenner vel alle oss igjen i det denne fyren skriver.

Men altså, her vil jeg at vi som fremdeles spiller Morrowind skal diskutere spillet, og jeg oppfordrer alle som har lagt det på hylla til å ta det frem igjen. Hvis du har skjermbilde av karakteren din, så post gjerne det også. Min skal jeg poste senere. :)

Holder på å drepe rikfyrer nå for tida, for så å selge alt rikfolk-søppelet deres til den lokale Outfitteren. Deretter flytter jeg selv inn i huset.. genialt. Bare ved å holde på slik i de forskjellige byene kan du få rundt 20 timer ekstra spilletid.

Omtale av Morrowind. (Gamer)
 
#2
Etterhvert som dreping av folk for profitt blir kjedelig, kan du jo eventuelt begynne å komme høyt i rankings i great houses / guilds, hvor du må ut å drepe folk som.. Virkelig har ting man kan selge for penger, eller bruke for den saks skyld. :)
 
#3
Jeg kom langt, men aldrig igjennom spillet. Hva skjer på slutten?? Jeg synes altid det er gøy å begynne på ny, har gjort det rundt en 20 ganger nå! :)
 
#4
Du har rett Revan, jeg har lagt det på hylla. Hvorfor? Aner ikke!

Spillet er meget genialt, og fikk lyst til og da det opp igjen etter det du skrev. Jeg har også selv Ubi Soft-billig skit versjonen, men et spill er et spill.

For se om spillet fanger meg igjen.
 
#5
Jeg begynte og nettopp på ny, etter å ha vært en Wood Elf til han var i Lvl. 3. Men det ble kjedelig.. Kommer nok til å fortsette med ham, men nå spiller jeg som en.. Nord tror jeg det heter. En slags trollmann. Artig å se forskjellene mellom en mann og en alv. Mannen har mer utholdenhet, kan bære mer osv.

Variabel: Jeg tror at MattMan også hadde lagt det bort.. ^_^
 
#6
Ja, jeg kan forøvrig nevne min opplevelse med morrowind. Faren min, av alle mennesker tipset meg om et spill den lokale datateknikeren elsket " Old scrolls - ettellerannet" som visstnok skulle ha et brett på størrelse med London sentrum. Så, jeg kikket litt rundt, og fikk senere tilsendt en brent versjon av teknikeren selv. I og med at dataen min hadde utrolige 600Mhz, 16 ram, og integrert skjermkort, så tok det ca 20 minutter å komme seg ut av båten på starten. Derfor satset jeg på xbox-versjonen. Den ble utsatt ca 15-20 ganger i løpet av en periode på 10 måneder. Da jeg endelig fikk det, så spillte jeg det konstant i flere uker. Jeg testet alle characters, med alle forskjellige classes. Og videre alle forskjellige guilds, og great houses. Da DVD linsa på xboxen endelig døde, så hadde jeg fått meg en ny PC, og da kjøpte jeg meg likesågodt GOTY - edition av noen her på forumet. Så gikk det ytterligere 2-300 timer, før jeg hadde gjort alt på bloodmoon og tribunal. Da var det tid for å runne hovedquestet, noe jeg hadde kviet meg for, lenge, ca 600 timers spilletid, nermere sagt. Da hovedquestet var ferdig, selvsagt med en flunkende ny character, så satt jeg igjen med blandede følelser. Spillet var over, og jeg visste jeg hadde spillt spillet nøye igjennom. Lommekjent over hele brettet, med andre ord. Slutten var i alle fall helt enorm, og det viste hvor genialt samspillet mellom historien i spillet, characterene, gudene, og VIP'ene rundt om i spillet var sammensatt.

EDIT: Jeg gjorde akkurat som Revan i starten, slaktet alle jeg fant, og tok alt de hadde. Selvsagt går man lei, og man vil utforske mer. Så finner man ut at de fleste quests man finner rundt om er skitfete, og man vil så ta alle sammen med alle forskjellige characters.
Det anbefales IKKE å runne hovedquestet før du har sett deg mer eller mindre _helt_ ferdig, siden etter det er lysten ganske dau.
Slutten:
Dagoth Ur er jo som kjent den slemme man skal drepe, som bor nederst i Red Mountain. Etter man har gått igjennom flere trials, skal man endelig drepe dagoth med to våpen man finner. Og det går rimelig greit. Slutten er i alle fall at du er "nerevarine" som har gjennopstått, og reddet Morrowind fra Dagoth Ur.
 
#8
Spillet som åpnet øynene mine for RPG. :)

Har brukt mange timer på dette spillet og da mener jeg MANGE Uansett, har det faktisk ikke installert lenger på pc'en min lenger grunnet at jeg sliter med plass på dataen. (Har altfor mange spill) Grunnen til at jeg avinstallerte var at hele saven min ble ødelagt, av altfor mange såkalte Plugins. Men vurderer hele tiden nå og avinstallere noe annet på pc'en min for å så spille dette vidunderlige spillet igjen.

Spillte alltid som Dark Elf, fordi synes ikke at det passer at f.eks en Argonian skal bli (Nerevarine) i Morrowind (Dark Elfs Land)

Hadde akkurat den samme sitauasjonen som Mattman, husker første gang jeg spilte det, og det var på en råtten data. Husker det tok meg ca 2 timer og komme til Balmora fra Seyda Neen, og kanskje 10-15 min inn på Menuen. Så jeg gikk over til Xboxen, etter noen par 100 timer der, gikk jeg til slutt over til min nye pc. Der de Meste Timene foregikk.

Revan: Så sent ute du var da, til å finne et så Herlig og Seriøst spill. :)
 
#10
Ikke for å ødelegge syretrippen deres, men hvis Morrowind hadde vært halvparten av det dere prøver å fremstille det som hadde jeg prist meg lykkelig. Morrowind er kanskje bygd opp etter sandkasse prinsippet, der du kan forme din egen opplevelse i de omgivelsene som er gitt deg, og der mulighetene er så godt som uendelig. Problemet er bare at den forbanna sandkassa er fylt med glassbiter, forkalkninger, fallgroper, og at det ellers finnes svært lite av interesse der. Joda, la oss vandre i ti minutter gjennom et drittkjedelig ørkenlandskap som er en eneste stor sandstorm for å snakke med en eller annen shaman, før så å få vite at man må gå i ti minutter uten noen spesiell grunn, bare for å vise at du er verdig å finne en ubrukelig bue som har en uvurderlig verdi for den forbanna negerstammen. På turen klarer du kanskje å gå deg bort, og å gå seg bort i Morrowind er nesten like ille som å gå seg bort i det virkelige liv. Historien i Morrowind serveres ikke på en oversiktelig måte, men tvinger deg til å lese, lese og lese. Skal du forstå hva som egentlig foregår i spillet har du faktisk ingen andre valg enn å nettopp lese. Du får ikke klare ledetråder å følge, det er ikke alltid like selvsagt hva du skal gjøre, og hvis du bare trykker deg gjennom en samtale som mot all formodning er viktig har du et problem. Journalen er nemlig noe av det verste som kan skje deg. Oppdrag plottes ganske enkelt inn etter hvert, det er ingen alfabetiske registre, ingen måte å gjøre et raskt søk for å finne ut hva du skal gjøre nå. Neida, du må lese deg nedover sider med guild quest, meningsløse NPC quests, og hva det må være som har rottet seg inn der, og jeg garanterer deg, det er ganske mye.

Grafikken i spillet fremstår som ganske grei, selv om karaktermodellene mildt sagt suger hesteræv. Stemningen spillet skaper er til tider uovertreffelig, bakgrunnsmusikken vakker. Den dynamiske dagsopplevelsen bidrar virkelig til å skape stemning. Likevel virker Morrowind ganske platt. Landskapet du beveger deg gjennom er aldri fantastisk gjennomført, bare ok. Du føler ikke at det er nok liv i det, og etterhvert som timene snegler seg av gårde blir det sjeldent noe mer enn et bakteppe. På xboxen min er frameraten på goty helt håpløs, men siden jeg ikke har spilt pc-versjonen kan jeg ikke uttale meg om den.

Og jeg orker ikke en gang å komme inn på hvor forbanna korrupt skillsystemet er. La meg bare si at en kamerat av meg makset nesten alt av stats på kortere tid enn det tar å gå rundt øya, før han drepte Vivec, og levde lykkelig alle sine dager.

Morrowind er et genialt spill, men desverre bare prinsipielt. Jeg skal ikke nekte for at jeg har hatt en god del morro med spillet, dog kan jeg si at jeg aldri storkoste meg. Morrowind faller ganske enkelt på sine egne premisser, og er ikke en virtuell verden, men heller ett bilde av en verden. Uansett hvor stort bildet er, hvor mange detaljer du legger merke til, føles det hele aldri som noe mer enn et bilde.

Fordi Morrowind faller gjennom på et grunnleggende plan er jeg meget spent på Oblivion, et spill som ser ut til å rette opp noen av hovedproblemene Morrowind slet med. Mindre verden og mer fokusert opplevelse er bare negativt hvis du liker å se på en vegg, og jeg tviler ikke på at folk her på forumet faktisk gjør det.

Jeg har kanskje brukt så mye som 40 timer på å runde spillet, men likevel er det vanskelig å forsvare en poengsum som overstiger 7 av 10. En god karakter, men heller ikke noe mer.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Faen steike, horer. Nå må jeg legge inn Morrowind igjen.
Prise herren for at jeg tok vare på saven, da. :forelsket:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Jeg kunne sikkert svart litt jeg også, men gidder ikke. Det er ikke jeg som taper på at vimpelen her ikke liker Morrowind. ;)
Forresten, alle som liker Morrowind må legge inn Better Bodies. Spillet blir kjapt mye morsommere da.
 
#16
Better Bodies og forsovet Better Heads skaffes herPsychoDogStudios

Alle kroppene og hodene til npc'ene ser mye bedre ut. Du velger mellom to forskjellige muligheter i better bodies: Uten Bokser shorts eller Med :) Uten Bokser shorts, så dukker det opp en Penis og Vagina på de forskjellige rasene...Så Koselig!

Impy: Noe du sier er sant, og en del er galt :p

Som f.eks du klager over at det ikke fins noe Alfabetisk Rekkefølge eller noe søkeverktøy i journalen. Hvis du hadde vært en trofast Elder Scrolls Mann\Dame, da hadde du hatt Expansion Pakken: Tribunal :) Den forbedrer journal-systemet og legger nettop inn en Alfabetisk Rekkefølge Liste i Journalen. Som gjør det hele enklere. :kos:
 

Lodin

Der Waaaah
#17
Hei folkens hva skjer i denne Morrowind tråden a? =D


Her ser dere det lille huset jeg kjøpte for noen uker siden. Er ikke særlig å se til, men det er mitt og beliggenheten er super. Ligger rett sør-øst for Balmora.


Har ikke fått innreda så mye ennå, men de viktigste sakene er der. Det neste blir vel å få til et slags kjøkken. Trur jeg ga litt over 50k for leiligheten.


Og her har dere meg i egen høye person. Har ikke fått noe særlig utstyr ennå.
Han vakta har jeg forøvrig stasjonert der selv. Han hadde egentlig vakt på Moonmoth, men jeg syntes huset mitt var viktigere å passe på.

Og ja, jeg har hora ut spillet fullstendig med modder.
 
#20
Jeg sier ikke at jeg ikke liker Morrowind. Jeg brukte tross alt hele 40 timer på spillet, noe ikke særlig mange spill denne generasjonen kan skryte av å ha oppnådd.

Darkstorm: Ikke på Xbox GOTY versjonen jeg spilte. Den inneholder både bloodmoon og tribunal, så jeg føler at kritikken er berettiget.