The Elder Scrolls III: Morrowind

#21
Genialt spill av beste sort :tommelopp:

spilt igjennom hovedquesten 2 ganger både Morrowinf og Tribunal

beste char er lvl 78 med 100 i alle skills

tips fra meg :

Når du velger ny char, ser du bare på special skills, spells osv... det at noen begynner med +15 i blunt weapon eller +20 i destruction har ingenting å si... alle blir like gode til slutt.

når du velger primary og secondary skills er det ikke altid lurt å velge de du bruker mest, men heller de som er vanskelige og levle, som f.eks armory (hvis du vil ha en character med 100 i alle skills), og også en skills med forskjellige "stats". da mener jeg at Heavy Armor trener Endurance, og Blunt Weapon trener Strengt, osv osv.. du bør ha en på hver: willpower, intelligence, agility, osv Luck har ingen skills knytta til seg.

Så hver mellom hver ny level bør du trene opp 10 skills med en stat (f.eks strengt) og 10 skills med f.eks endurance. det smarteste er å trene opp en skill du har på primary eller secondary, f.eks Destruction 10 levels opp, eg en du har på "other skills" 10 levler opp, før du får lvl opp. dette gjør at du får store bonuser når du deler ut nye stats når du får lvl opp. opp til 5x
når du får lvl opp kan du dele ut 3 stats på f.eks strengt, endurance og willpower. men gjør du sånn jeg sa, kan du dele ut opp til +5 på f.eks strengt, +5 på willpower og +5 på intelligence... men siden du ikek kan får bonus på luck er det smart å bare benytte seg av 2 multipliers. og dele ut +1 på luck hver lvl opp.

dette gjør at du fort får bra skills.

Trenger du penger? da er Alchemy din venn...
stikk til til alchemy butikken nord vest i Balmora (eller en vilken som helst annen butikk som selger store stacks med ingredienser) og kjøp 10 og 10 av 2 ingredienser du kan lage potion av... når du har kjøpt 500 av hver ( alt etter hvor lenge du gidder holde på) klikker du deg ihjel på create potion, så stikker du til the creeper (han er i caldera, andre etasje i det store huset sør i byen IKKE drep han! han ser ut som en imp!) og selger dem...

For å lage noen syke Alchemy potions gjør du følgende:

Finn ut hvilke ingredienser du trenger for å lage Intelligence potions og kjøp mange av de, lag så en, og drikk den... da stiger intelligence, og du lager bedre potions. lag en til mens den forrige enda er aktiv. da får du en mye bedre intelligence potion :) drikk denne og lag en enda bedre!, sånn kan du holde på i det uendelige! når du til slutt drikker en intelligence potion med +534 intelligence, kan du lage ande potions, f.eks healing potions som healer deg **** , eller potions som lar deg fly i flere timer osv...
det samme kan du gjøre med spells, lage spells, som gjør deg i stand til å kaste enda bedre spells osv...

kombinerer du selvlagde potions og spells, kan du utrette temmelig mye syke ting. f.eks -100% fire resist og 100-100 firedamage hvert sekund i 10 sekund over 50 yards... det burde drepe selv dagoth ur på en spell :tommelopp:

Av gode/brukbare skills og spells er Chameleon: lag potions, lær skills med dette:) da kan du gjøre hva du vil uten at folk ser deg, f.eks stjele hva du vil :tommelopp:
husk 100% trenger bare vare 3-4 sec.

Til dere som har Tribunal:

i det store tempelet (som er det første du kommer til) er det en skill trainer som selger fortify skill spells, lær deg en av disse! da kan du senere lage skills som f.eks fortify jump og fortify athlethics 100 for 1 sec... veldig greit hvis du vil hoppe fra by til by :p eller +100 i destruction, som du trenger for å kaste de sykeste selvagde spells.

Noe av det første du bør gjøre når du starter er å reise til Caldera (byen nord for Balmora følg veien west fra denne byen en liten stund, da finner du en dame som vil ha skyss til en annen by. drep henne (eller gjør questen) og få skoene hennes, (Boots of blinding speed) desse har constant effect fortify speed 200!! (eller 100, husker ikke)
bare drikk en potion med resist magic eller lignende for å hindre at du blir blind. gjør du det tar du av deg skoene og og prøver igjen.

(biblioteket stenger, og internett hjemme virker ikke, jeg må gå. kommer tilbake senere for å fortelle mer)
 
#22
Til Impywinpy:
Er helt enig i mye av det du sier om at grafikken er pregløs, verdenen livløs og reisinga kjedelig.

Du kritiserer også måten historien fortelles på, men her er jeg bare delvis enig. Jeg syntes det var deilig å kunne velge selv hvor dypt jeg ville sette meg inn i historien. Morrowind er et spill som krever at du må sette deg skikkelig inn i det for å kunne nyte det fullt ut, men gjør du dette har du til gjengjeld mange timer med gode spillopplevelser foran deg.
 
#23
Ja... Morrowind er virkelig en velsignelse i spillhylla mi.
Men må si at jeg virkelig ikke klarer å sitte meg inn i det igjen...

Hvis noen har lyst til å kjøpe det av meg (med begge exp. packene) så er det bare å sende PM :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#24
Grafikken er pregløs? Hmm. Bortsett fra at hver by og hvert sted har sitt særpreg, og at landskapet faktisk ser ut som et ånkli landskap? Er enig i at animasjonene og effektene er piss, dog. Men men, man kan ikke få i både pose og sekk.
 
#25
Jeg elsker dere alle! Hadde det ikke vært for at jeg nettopp har begynt med BitTorrent, så hadde jeg lagt inn bilder her. Men det går så jævla treigt nå..

Lodin, hvor kjøpte du huset? I det vanlige Morrowind-spillet? Jeg har også "kjøpt" et Manor-hus, dvs. drepe eieren. Deretter solgte jeg alt stuffet hans til den lokale Outfitteren, og flyttet inn mine ting. Dette er et av Manorene i Balmora. Jeg har 114 puter i senga.. Og tror at det vil gå med 50+ timer bare på å innrede og sånt. Nå går jeg tilogmed til Fine Clothiers (leif?) for å kjøpe finklær. De putter jeg inn i skap og sånt i huset mitt.

Enig med Yetipants. Det er ingenting å klage på her. Er melken til kua god, så skal du ikke klage på halen. Med andre ord, når alt annet er bra, så ser du over de flate buskene. Du bryr deg ikke om feil.

Impywimpy, bare 40 timer? Jo, da skal jeg si deg, du har ingen rett til å kritisere spillet da. Det var bare ikke et spill for deg. Du har ikke poppdaget spillet goder. Men så er jo du litt eldre enn meg og MattMan, (Lodin også, men han er jo gammel jo, men han har også kjøpt hus og sånt), så du finner ikke den gleden i å innrede hus og sånt. 40 timer spillt sier sitt. :)

Opprinnelig skrevet av Kjøttfanten
Jeg syntes det var deilig å kunne velge selv hvor dypt jeg ville sette meg inn i historien. Morrowind er et spill som krever at du må sette deg skikkelig inn i det for å kunne nyte det fullt ut, men gjør du dette har du til gjengjeld mange timer med gode spillopplevelser foran deg.
Mhm, vakkert sagt.
 
C

Crizpy

Gjest
#26
Men så er jo du litt eldre enn meg og MattMan, (Lodin også, men han er jo gammel jo, men han har også kjøpt hus og sånt), så du finner ikke den gleden i å innrede hus og sånt.
:blunk:
 
#29
Opprinnelig skrevet av Crizpy@08.04.2005, 16.12
Men så er jo du litt eldre enn meg og MattMan, (Lodin også, men han er jo gammel jo, men han har også kjøpt hus og sånt), så du finner ikke den gleden i å innrede hus og sånt.
:blunk:
204167​
Og, tåpelig sagt av meg. Jeg beklager.

Men jeg vil tørre å påstå at yngre spillere finner større gleder i slike barnslige, men fete ting. For Impy har gått gjennom det, sikkert helt bra, men han har misset mange av disse "barnslige" tingene som er utrolig underholdene.
 
#30
Opprinnelig skrevet av Revan@08.04.2005, 15.40
Impywimpy, bare 40 timer? Jo, da skal jeg si deg, du har ingen rett til å kritisere spillet da.
204146​
Man har all "rett" til å kritisere et spill om en har spilt det i 40 timer. Og jeg var enig i det meste han sa, selv om det for meg ikke var et like stort hinder.

Og så sa han jo aldri at han misslikte det.
 
#31
Ikke misforstå, men Morrowind er et spill som kan vare i 200 timer. 40 ble litt lite..

Men som sagt, han klaget på grafikken. I et slikt stort spill uten noen loadinger (nesten), så synes jeg det blir feil å kritisere det. Men nok om det. ^_^ Jeg er fremdeles i hyper-fasen, der jeg tester ut alt. Min mening er kanskje forandret etter 100 timer.
 
#33
I motsetning til deg Revan, så spiller jeg ikke Morrowind for å innrede hus. Joda, det kan sikkert være morsomt nok, men jeg føler ikke at sentrale deler av Morrowind er å utryde hele byer, eller innrede ditt eget lille palass, eller drepe butikkeieren, og tømme sjappa. Det er kanskje morsomt en stund, men siden elementene er såpass urealistisk gjennomført, er det ingen grunn til å fortsette. Det samme gjelder muligheten for å bli vampyr eller varulv/bjørn. Det hele begrenses av spillet, og opplevelsen blir mer et gimmick enn noe annet. Eller hva med å få en aldri så liten bounty på seg, legge det du har stjelt ned på bakken foran en vakt, før du snakker med han. Betal boten, og stashet er ditt?

Morrowind er et spill som kan vare i 200 timer? Det har du helt rett i. Likevel er 40 timer veldig mye å bruke på et spill, det er god tid til å spille seg gjennom main-questene, og ihvertfall oppleve en del av det mer intrikate spillet har å by på. Lage magi, alchemy, bli medlem i guildene, og søke støtte i noen av de mange gruppene du møter på i spillet. Hvor lenge har du spilt spillet?

Jeg har all rett til å kritisere spillet. Helvette, jeg kritiserer WoW, et spill jeg knapt har sett i bevegelse. Tror du mange av de som har anmeldt spillet spilte det i 200 timer før de skrev anmeldelsen? Er alle anmeldelsene da ugyldig fordi de bare fikk oppleve en mindre del av det hele?

At jeg klager på grafikken har ingenting med hva som er realistisk, men heller hva som trengs for å runde av kantene, og komme nærmere virkeligheten. Det er ikke grafikken i seg selv som er problemet, men mangelen på særpreg. Med fare for å gjennta meg selv, Oblivion ser ut til å rette opp de aller fleste problemene jeg hadde med Morrowind.

Yetipants: Jeg skal ikke legge skjul på at fremstillingen av Morrowind er realistisk, men dette er også noe av problemet. Morrowind blir sjelden noe mer enn et nokså platt bilde av en virkelighet som på ingen måte lever opp til originalen (Noe man selvfølgelig heller ikke kan forvente). Tolkningen du kan ane konturene av i screenshots fra Oblivion virker mye mer interessant, endelig virker det som at omgivelsene faktisk er noe mer enn et lite detaljert bakteppe som med litt hjelp fra spilleren holder mål, men aldri noe mer enn det. Man kan kanskje ikke få i pose og sekk, men det er mer et eksempel på et spill som var forut for sin tid, eller kanskje heller kom noen år for tidlig. Noen må uansett brøyte vei til det som kommer etter.
 
#34
Impy, for å svare på mye av det du skriver, så kan jeg vel si at Morrowind blir mye av det du gjør ut av det. Vil du bli en gud på to ben som går rundt og kan drepe alt du ser? Greit, det er lett som bare det. Vil du derimot prøve å sette difficulty på 100, kjøre hardcore mage, så skal du nok få større problemer med å legge ned en mudcrab i starten, for å ikke snakke om å sloss mot daedra. Spillet har sine feil, absolutt. Men med litt vett i skallen, og litt godvilje, så overgår Morrowind det aller meste. Mange av de mest irriterende feilene man fant i starten har blitt glattet over med, hvis ikke patches, så i alle fall de to ekspansionsettene. Grafikken var faktisk enorm i 2002, og man skulle se langt etter f.eks en himmel, et system for været og en havoverflate som så like enorm ut. Genialiteten i både levelupsystemet og historiefortelling overgikk, og etter min egne mening, overgår det meste av hva vi ser i dag av RPG's. Det å bli vampyr / varulv var en morsom liten feature man kunne leke seg med. Det var ikke punchlinen for Morrowind, og det serveres veldig, veldig subtilt. Særpreg i grafikken er det så absolutt ikke mangel på. Joda, bakken er ikke akkurat superduper, men omgivelsene rundt deg ser dæven meg ikke dårlig ut for å være et 3 år gammelt spill.
 
#35
Slenger meg på lasset her å sier at Morrowind er noe man kan kose seg med i langt over noen 100talls timer. Jeg har spillt igjennom spillet(orginalen uten exp.) 3ganger for å spille igjennom de 3guildene, og atter en gang for å samle alle våpen, armor og div småsaker. Tribunal exp'en var litt for "lite" syntes jeg i å med at du er på det samma stedet omtrent hele tiden, og Bloodmoon var jo noe for seg selv. Bortført av lycantrop å greier :p Men for dere som syntes dette spillet ikke er noe tess, dere har bare ikke satt dere godt nok inn eller bare ikke likte det :svette:

*gleder seg som en unge til Elderscrolls4* :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#37
Opprinnelig skrevet av impywimpy@08.04.2005, 19.27
Yetipants: Jeg skal ikke legge skjul på at fremstillingen av Morrowind er realistisk, men dette er også noe av problemet. Morrowind blir sjelden noe mer enn et nokså platt bilde av en virkelighet som på ingen måte lever opp til originalen (Noe man selvfølgelig heller ikke kan forvente). Tolkningen du kan ane konturene av i screenshots fra Oblivion virker mye mer interessant, endelig virker det som at omgivelsene faktisk er noe mer enn et lite detaljert bakteppe som med litt hjelp fra spilleren holder mål, men aldri noe mer enn det. Man kan kanskje ikke få i pose og sekk, men det er mer et eksempel på et spill som var forut for sin tid, eller kanskje heller kom noen år for tidlig. Noen må uansett brøyte vei til det som kommer etter.
204232​
Jeg ser poenget ditt, selv om jeg ikke kan si meg helt enig i kritikken din. Menmen, man kan ikke være enige hele tiden heller. :kos:
 
#39
Opprinnelig skrevet av MattMan@08.04.2005, 19.39
3ganger for å spille igjennom de 3guildene
Hva mener du?
204257​
Som sagt av Darkstorm mente jeg Housene ^_^ Det med guild kommer vel av litt for ivrig WoW spilling :p

EDIT: Eller nei.. 3guildene oxo... warrior, mage og thief guild right? 1 guild og 1 house til hver class....
 
#40
Som Yetipants så ser jeg poenget ditt, Impy, men jeg klarer ikke å lese kritikken og forstå den, fordi jeg enda ser på spillet som verdens beste. Tro det eller ei. Men jeg tror at mine meninger kommer til å være noen andre etter 100 timers spilt.

Opprinnelig skrevet av MattMan
Men med litt vett i skallen, og litt godvilje, så overgår Morrowind det aller meste. Mange av de mest irriterende feilene man fant i starten har blitt glattet over med, hvis ikke patches, så i alle fall de to ekspansionsettene. Grafikken var faktisk enorm i 2002, og man skulle se langt etter f.eks en himmel, et system for været og en havoverflate som så like enorm ut. Genialiteten i både levelupsystemet og historiefortelling overgikk, og etter min egne mening, overgår det meste av hva vi ser i dag av RPG's. Det å bli vampyr / varulv var en morsom liten feature man kunne leke seg med.
Mhm. Helt enig. ^_^