The Elder Scrolls IV: OBLIVION

K999

Keystone State Of Mind
Ja dette var lenge siden.
Oblivion ja.

Har nå da hatt en lang pause, men det var kjekt å spille igjen.
Er nå ferdig me alle guildene utenom Thief og vaktene siden jeg ikke har begynt på hovedqueste enda.
Føler at jeg må snart komme meg igang me hovedqueste ellers så går jeg bare lei spillet igjen. :(

Men så får vi se om jeg blir ferdig me Oblivion gates, før sommeren er over. D:

SITAT(Lodin @ 19.06.2006, 02.25) 10602
Jeg har testa den og er ikke videre imponert. Riktignok er det den beste ad-onen som er sluppet så langt, men det sier egentlig ikke noe. En helt ok dungeon som tar en god time å kjøre gjennom, men dolken er ikke så mye å skryte av. Har større sjangse på one-hit-kills med Umbra.
Absolutt ikke verdt prisen med mindre man har kjørt gjennom alt annet i spillet, et problem jeg tviler på at de færreste sliter med. :p

Forøvrig har jeg nå runna det magiske hundre timers spilletid punktet og blitt sjef i både fighters og mages guild. Føler meg klar til å begynne å gnurre på hovedquesten.
[/b]

Det er jo kun snakk om 12 kroner :blunk:

Lodin

Der Waaaah
La meg si det slik, hvis du slår sammen prisen på alle moddene som foreløpig er i salg får man en pris i overkant av 10 dollar. Vanligvis ligger en ad-on til slike spill på 20, både Tribunal og Bloodmoon til ES3 kosta det. Man kan si hva man vil om disse 5 moddene, men de gir på langt nær halvparten av verdien til noen av ad-onsene som ble sluppet til det forrige spillet.
Ja, 12 kroner er bare lommerusk, men på lang sikt blir dette altfor dyrt.

Oblivion fanget meg i sånn ca 20 timer, så var det over. I motsetning til Morrowind der vi snakker om 200 timer. :/

Gi meg Morrowind med Oblivion engine.

Hør, hør!
Helt til i går hadde jeg nærmest helt glemt Oblivions eksistens, og fant ut at jeg faktisk ikke har spilt siden 14. april.
Eneste merkverdige jeg har gjort er å bli topp i Arena, Fighters Guild og Mages Guild, og hvis jeg husker rett så har jeg kommet til den delen av mainquesten der du skal gi en daedric artifact til Martin.
Lurer på om jeg noen gang gidder å gjennomføre spillet?

Etter kritikken deres å dømme skjønner jeg ikke hvorfor Oblivion har fått så mye bedre kritikk enn Morrowind. :blunk:

Jeg har ikke fått spilt det så mye enda, men førsteinntrykket var veldig bra. Men det sier jo ikke noe om hvordan spillet blir utover mange timers spilletid.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Mas, mas, mas. Alex: Hvorfor gidder du i det hele tatt å poste i en tråd om et spill du overhodet ikke interesserer deg for, bare for å syte? Stapp den i pipa di og røyk opp, du. ;)

Sånn ellers har jeg i dag fått inn nytt skjermkort (Radeon X1600 Pro) nesten utelukkende for å få mer ut av Oblivion. Planlegger å kose meg forholdsvis mye med det i sommer. :D
Så spørs det om jeg velger HDR og ofrer draw distance, eller FSAA og ofrer bedre lys... hm.

Oblivion har bedre grafikk, fysikk, bedre kontroll (en knapp for å bruke magi, du slipper å ta bort våpen), det er større.. Men det var noe spesielt med Morrowind, noe du ikke finner i Oblivion. Det at byene er avgrenset fra utelandskapet, det kan være bra, men de føles så avskjermet. Loadetidene på Xbox 360en er utrolig treige, ofte må man vente i over 15 sekunder for å komme inn en dør. Levelsystemet er heller ikke så bra i Oblivion - du er alltid på lik linje med fiendene, så du møter aldri vanskelig motstand. Jeg liker ikke hvor likt alt føles i Oblivion, det er ikke noen spesielle steder som skiller seg skikkelig ut. I Morrowind hadde man Vivec, som kan tilsvare Imperial City i Oblivion. Men Imperial City føles ikke noe mer spesiell enn f.eks. Anvil eller Chorrol, slik som forskjellene var på Ald Ruhn og Pelegiad i Morrowind. Ald Ruhn var den typiske ørkenbyen, og Pelegiad var en festning med noen menneskelige hus rundt.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Tjah. Selv synes jeg byene i Morrowind var omtrent like spennende som en røyskatt i en pappskjorte. "Velkommen til byen vår som har et navn du aldri i verden kommer til å klare å huske, og som består av ti klin like hus sånn at du går deg vill hver jævla gang!"
Pluss at enhver utforskertrang effektivt ble kvalt ved fødselen av at man kunne labbe rett inn i enhver jallahule overalt, og kjenne hvordan det føles å bli rævfistet på ett slag av en Greater Omni Jalla G'hrrrxghrng'narr som var cirka seksti levler over deg. Ikke å forglemme den gangen jeg klarte å rote meg borti en høylevelquest på level 5, og havnet et sted jeg ikke kunne forlate før jeg hadde fullført en quest jeg ikke hadde sjans i havet til å klare. Restart, tjue timer rett i dass. Hurra.
Klarte aldri å bli trygg på Morrowind på samme måte som jeg er på Oblivion.

For ikke å glemme hvor moro Oblivion er å spille, i motsetning til kort-spill systemet til Morrowind (du står to centimeter unna en mudcrab og slår for harde livet, men får kanskje inn hvert tiende angrep).

Enig, elsker kampsystemet til Oblivion. Dere kan syte så mye dere vil, men det kommer alltid til å være bedre enn andre turbaserte kampsystemer i RPGs (og i hvertfall bedre enn Morrowinds, som var helt på tryne og ræva ut).

Og hva "forenklingen" av spillet angår. Wow - de har gjort spillet mer tilgjengelig, slik at til og med jeg gidder å spille det mer en 10 timer. Hva er så fantastiskt morro med fiender du ikke har sjangs i havet til å knerte, uansett? Hevnlyst? Vel, jeg liker i hvert fall å vite at jeg har en mulighet til å klare oppgaven som ligger forran meg, og dermed blir mestringen av en vanskelig oppgave enda mer tilfredsstillende fordi jeg vet det var mine skills som gjorde det mulig, og ikke mine 100timers+ med kjip levling.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(StarEye @ 20.06.2006, 11.01) 10758
For ikke å glemme hvor moro Oblivion er å spille, i motsetning til kort-spill systemet til Morrowind (du står to centimeter unna en mudcrab og slår for harde livet, men får kanskje inn hvert tiende angrep).[/b]
Sitert for sannhet. Kjenner flere som ikke gadd å gi Morrowind en sjanse engang fordi kampene var så mongo.

Oblivion er bedre på mange punkter, de tekniske kan du godt si. Med Morrowind toppet de stemningen og følelsen av hele spillet. Oblivion har ikke det samme. Blir litt uklart, men Oblivion virker bare helt vanlig. Et helt vanlig RPG som foregår i en flott fantasi verden med store grønne landskap. Det blir veldig dette-har-jeg-sett-før.

Jeg er enig i det første du sier, men vi har ikke sett dette før. Oblivion er vel et bedre spill, selv om det ikke gir den samme følelsen som Morrowind gav.

Feil, Revan. Du har ikke sett dette før. Det første jeg tenkte da jeg så spillet var hvor generisk designet var.

Et spørsmål:

Hvordan levler man fortest mulig i "Mercantile" -skill?

Jeg har nemlig laget en ny karakter med den skillen, og har ikke klart å levle mer enn 6 levler i den. Og karakteren er på level 28, så det sier vel litt om hvor lav min mercantile-skill er.

Er det slik at man levler "ned" hver gang man får "offer refused"?