The Elder Scrolls IV: OBLIVION

#41
Yetipants:
Jeg ikke sagt eller ment at jeg forventer at folk skal være enig med meg, jeg sier bare min mening, rart hvordan folk nærmest tar det som personangrep om man kritiserer noe de liker..

Nok engang må jeg bare påpeke at jeg har nevnt 5-6 punkter i denne tråden hvor jeg setter fingeren på ting jeg ikke liker ved spillet, det må da være argumentasjon god nok, men igjen kun en argumentasjon for hvorfor jeg ikke liker spillet.

Jeg sa heller ikke at jeg synes det er rart at spillet får så god omtale, bare at det er underlig at spillet utelukkende får skyhøye karakterer.

Jeg er ny på forumet og dette begynner å bli noe slitsomt allerede.. venner? hehe
 
#42
SITAT(Agahnim @ 08.05.2006, 21.07) 1457
Selv er jeg en av de som ikke forstår hvordan noen kan like å risikere å bli slakta fordi man utforsket et sted man egentlig ikke skulle utforske før man er 20 levler høyere.
[/b]
Hvis det hadde vært steder hvor man kunne risikere å bli slaktet hardt av monstre som var 20 leveler høyere enn deg, da hadde det vært et sted du ville holdt deg unna, og et sted det sikkert ville finnes store skatter. Skatter du kunne hente når du kom i en høyere level. I Oblivion er det ingen slike steder. Du kan dra overalt og drepe alt, uten å frykte et område, uten å måtte trene deg opp for å ta en viss fiende. Jeg liker måten det er på nå i Oblivion, men samtidig så mister man den æresfryten man har for et område.

SITAT
Jeg er ny på forumet og dette begynner å bli noe slitsomt allerede.. venner? hehe[/b]
Vi er alle glade i deg, og ingen hater deg selv om du kommer og sier at du ikke liker Oblivion så godt.. <3
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#43
SITAT(Killahead @ 08.05.2006, 21.28) 1473
Nok engang må jeg bare påpeke at jeg har nevnt 5-6 punkter i denne tråden hvor jeg setter fingeren på ting jeg ikke liker ved spillet, det må da være argumentasjon god nok, men igjen kun en argumentasjon for hvorfor jeg ikke liker spillet.[/b]
Jeg bare påpeker at argumentasjonen din har et noe merkelig grunnlag, ettersom det virker som om du misliker spillet fordi det ikke er Final Fantasy når du sammenligner de to på hvert eneste punkt du trekker fram. Det faktum at Oblivion ikke er Final Fantasy er ikke argumentasjon god nok for å si at spillet er dårlig, og det er kjernen i hva jeg prøver å si.
Opprinnelig skrevet av Killahead+-->SITAT(Killahead)
Jeg ikke sagt eller ment at jeg forventer at folk skal være enig med meg, jeg sier bare min mening, rart hvordan folk nærmest tar det som personangrep om man kritiserer noe de liker.. Jeg sa heller ikke at jeg synes det er rart at spillet får så god omtale, bare at det er underlig at spillet utelukkende får skyhøye karakterer.[/b]
Selvfølgelig har du like mye rett til din egen mening som jeg har, men jeg reagerer - som sagt - på bakgrunnen for kritikken din. Hvis du forventer at alle rollespill skal være som Final Fantasy, da er det ikke rart du blir skuffet en gang i blant.
Og grunnen til at Oblivion får god omtale, kan være at det faktisk er et godt spill, på egne premisser. :)<!--QuoteBegin-Killahead

Jeg er ny på forumet og dette begynner å bli noe slitsomt allerede.. venner? hehe
Klart det. :D
 
#44
Sammenligningen mellom Final Fantasy og Oblivion gikk vel mer på narrativet og hvor gjennomførte og engasjerende NPC'ene var. En rimelig sammenligning vil jeg og si. For NPCene i Oblivion er virkelig generiske. Det samme kan sies om miljøene man besøker. Våpenene og rustningene man strever for å finne er også veldig kjedelige. Her er det igjen lett å trekke paraleller mellom Final Fantasy, hvor hvert våpen og rustning hadde mye mer for seg, og dermed ble mye morsommere å oppdage.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#45
NPC-ene i Final Fantasy er jo selve definisjonen på generisk, mann. Det er jo maks tre stykk i en by som har noe vettugt å si, resten sier bare én setning om og om igjen uansett hvor mye du snakker med dem. Hva man synes om historien i Oblivion er selvfølgelig en smakssak, men jeg foretrekker nå den mer indirekte måten å fortelle den på fremfor teskje-metoden med lange, uttværede dialoger spekket med eksposisjon, som Final Fantasy er en god representant for. Men igjen, det har fint lite å si for hvorvidt historien er god eller ikke.
Miljøene i Oblivion er temmelig generiske, det stemmer bra. Men om du tar en tur ut i marka eller på fjellet her i gamlelandet, vil du kjapt oppdage at moder Natur kan være temmelig generisk hun også. ;) Det bør dog merkes at de unaturlige miljøene i Oblivion jevnt over er pene.
Det med at våpnene og rustningene også er generiske veies elegant opp ved at man kan enchante dem, synes nå jeg. Det er praktisk selv å kunne bestemme hva godsverdet ditt skal gjøre, istedenfor at det er forhåndsbestemt. Igjen: dette er en annen måte å gjøre det på, men det er ikke dermed sagt at det automatisk er en dårligere måte.
 
#46
Om historien tupper deg i rompa eller ikke, er jo ikke helt hva jeg argumenterte mot. Snarere at den er utrolig uengasjerende, selv om du velger å følge den eller ikke.

Når jeg kikker ut vinduet mitt, ser naturen her veldig mye mer livlig og variert ut enn hva den gjør i Oblivion. Men det største ankepunktet er vel at omgivelsene i Morrowind hadde mer identitet enn hva de har i Oblivion, som liksom skal være en OPPFØLGER.

Jeg liker også muligheten til å kunne enchante våpenene selv. Men jeg synes allikevel at hvert våpen bør ha sin egen personlighet, i tillegg til at man kan enchante dem. Hvis ikke kunne alle likesågodt ha vært helt like med forskjellig styrke kun.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#47
Vel, om historien i Oblivion er uengasjerende, hva er da historien i Final Fantasy VII? En surmulende drittsekk som leker tøffing i en patetisk opprørergruppe er ikke akkurat hva jeg vil kalle medrivende. Du ser hvor subjektivt det argumentet er? ;)
På hvilken måte hadde omgivelsene i Morrowind mer identitet, egentlig? Jeg synes nå å huske at det verken var gress, særlig overbevisende trær, statuer gjemt rundt omkring eller animasjoner som så vagt naturlige ut på Vvardenfell. :p
Og det finnes unike våpen i Oblivion, så jeg ser ikke helt poenget ditt der. At ikke alle våpen har egne navn er vel grunnet at det skal være flere enn tre våpensjapper i Cyrodiil og at ikke selv pinglete banditter har et eget sverd kalt 'Howling Shiv of Hurtification' og sånt. :p
Men det går an å navngi de enchantede sverdene, for tusan. Hvis du vil bære Masamune, så kan du faktisk bære Masamune. :D
 
#48
Flertallet ser ut til å være enige om historien iallefall, så jeg vet ikke hvor subjektivt det er.

Jeg mente lite identitet som i at alt ser likt ut, uten egne særpreg. I motsetning til Morrowind hvor hvert område var helt gjenkjennelig.
 
#49
Jeg spilte mye Oblivion de første to ukene og likte det svært godt. Nå har jeg derimot ikke spilt det på flere uker og er egentlig ganske lei hele greia uten at jeg helt vet hvorfor.

Jeg har jo enda massevis igjen :(
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#50
SITAT(Alex @ 09.05.2006, 00.07) 1587
Flertallet ser ut til å være enige om historien iallefall, så jeg vet ikke hvor subjektivt det er.[/b]
Ah, det argumentet der liker jeg godt fordi jeg får mulighet til å sitere Ibsens En Folkefiende: "Flertallet har makten, men aldri retten." :)
Opprinnelig skrevet av Alex
Jeg mente lite identitet som i at alt ser likt ut, uten egne særpreg. I motsetning til Morrowind hvor hvert område var helt gjenkjennelig.
Du kan jo rusle en tur opp i fjellene ved Caldera og prøve deg på å si det der om igjen. :p
Selv synes jeg Cyrodiil virker mye mer naturlig enn Vvardenfell, også litt fordi stedet minner meg om gamle Norge. Dessuten føler jeg at byene i spillet er veldig godt designet, med hvert sitt særpreg.
 
#51
Vvardenfell hadde et spesielt og spennende miljø, men for min del er Cyrodiils miljø utrolig mye bedre fordi det er så idyllisk. Mulig jeg synes det fordi jeg liker grønn natur, men for min del er Cyrodiil ganske perfekt, iallfall når man fomler seg bort i en bekk som renner ned på flere steinhyller.
 
#53
45 nye Items*
Ikke quest. :D

Uansett både Thieves Den og Wizard's Tower får jeg ikke til å fungere her. Kommer en error om Alladin HASP ... bla bla ... Både Orrery og Horse Armor fungerer, men ikke de to siste. <_<
 
#54
På tide at de fikk ut modene på marketplace i resten av Europa også. Nå skal jeg iallfall ha Wizard's Tower og Thieves Den.
 
#55
Wow! Muligheter for å lage sin egen klan blir jo fett, tenk å ta med deg en hel del folk ut i skogen for å ha en massejakt, eller få med seg folk på oppdrag og sånt..
 

Lodin

Der Waaaah
#56
Hahah, ja det hadde vært noe. Bare synd at dette ikke er det. :grr:
Alt du får av TD er ei hule med noen sjørøvere i og fra tid til annen kan de trende deg og gi deg litt av gullet de har vært å sjørøvet.
Og nok en gang får man questen på en lapp med en gang man setter foten ut av første dungeon. :sprø:
 
#57
Sistnevnte ser jeg ikke noe negativt i... men selve questet var noe skuffende. Jeg hadde allerede vært i den grotta, så jeg fant den rimelig fort. Det kostet en del kronasjer å få fullført questet helt også, så jeg håper virkelig du får igjen for strevet i form av looten til dine undersåtter.

Til gjengjeld kostet questet stakkarslige kr 12,30.
 
#58
Brukte alle pengene jeg hadde på grotta og Wizards Tower, så jeg håper også at jeg får en del tilbake i form av loot. Modene var helt greie, men det var egentlig ikke noe jeg hadde bruk for i det hele tatt. Kanskje litt bortkastede penger, men så kostet det ikke all verden heller.
 
#59
Synes ikke dere belønningen i visse quester er ekstremt dårlig? Husker en quest med et spøkelse hvor jeg måtte denge 7-8 sånne wraithking-jævler også var belønninga bare en flawed perle og 15 gull og en råtten gammel bukse :grr: verste jeg har vært med på...

Jeg for min del synes Morrowin var et mer jevnt spennende spill enn Oblivion, grunnen til dette er vel mye det der med quicktraveling, som jo i og for seg var en god ide, men gjorde Oblivion kortspilt og tråkigt...I Morrowin hadde jeg ikke noe problem med å traske de mila jeg måtte for å nå questen min og det var alltid frykten for å møte på et eller annet drittfarlig monster...Og med Divine og Almsivi's Intervension og Mark-Recall var det ikke stress med quicktraveling sånn sett, man kunne bare ikke reise akkurat hvor man ville...I Daggerfall var det veldig kjipt igjen...Har hørt at det tok tilsammen 15timer? (er det sant) å traske til fots fra øst til vest på kartet...Også er det det med enchantments...I Morrowin hadde man mye større frihet og mange flere kombinasjoner...Også dreit man i hvor stygg man så ut fordi man kunne ha bukse under rustningen og robe over som var enchanta med fortify ALT constant effect og faktisk gjorde deg helt GUD til slutt...Husker jeg banka Vivec, den klysa...
 
#60
Er enig i at Oblivion ikke var like bra som Morrowind, selv om det var utrolig fint med bedre omgivelser, bedre kampsystemer og en litt mer interessant AI. Men jeg brukte mye mer tid på Morrowind, og jeg følte at det var mye mer å gjøre der, og at det var morsommere å finne våpen og rustninger fordi det ikke var helt random hvor jeg fant de.