Nintendo jobbe med Sony og Microsoft? Hahahahahahahahahahah. Fuck no. Nintendo er mer leketøysprodusent enn forbrukerelektronikkimperium eller programvareutvikler -- og de gjør det strålende. Hvis noe kan det hende Microsoft er interessert i enkelte biter av Sony og omvendt, men de kjører vidt forskjellig teknologi (Sony kjører OpenGL mens Microsoft selvsagt kjører DirectX, for eksempel, mens Microsoft kjører modda G5 og Sony kjører helt egen arkitektur) så det spørs om de er spesielt interessert i annet enn hverandres patenter og trademarks.
Jeg har lurt litt på hvorfor Sony og MS ikke har inngått noe samarbeid siden de basically gjør akkurat det samme, men Sony bruker jo konsollene sine for å dytte proprietær teknologi (BluRay, Memory Stick) samt kryssmarkedsføre andre produkter (3D-fjernsyn) mens Microsoft bruker det for å pushe utviklingssystemene sine (Visual Studio, .NET, XNA, DirectX) pluss distribusjonskanaler. Microsoft kan sannsynligvis migrere Live til PC uten videre trøbbel og siden utviklingsmiljøene deres også er PC-kompatible kan de droppe konsollstrategien uten å påvirke resten av forretningen sin.
De er tross alt først og fremst en programvareutvikler, ikke en maskinvareprodusent. Det er uten å ta de enorme kulturforskjellene i betraktning (Sony er japansk, Microsoft er amerikansk; Sony har ledelse bestående av industridesignere og ingeniører, mens Microsoft har interaksjonsdesignere og programmerere).
Apple kunne finne på å være interessert i en del av teknologien til Sony, men siden de byttet til x86-arkitektur er det neppe spesielt sannsynlig. Apple ble jo tilbudt å lisensiere Cell for en del år tilbake, men avslo fordi de syntes teknologien var dyr, upålitelig og upraktisk sammenlignet med Intel. Hadde vært morsomt å lese historien om Cell -- da Sony bestemte seg for at de skulle bli prosessorarkitekter i tillegg til alle de andre hårreisende feilsatsningene sine. Men Apple er nok ikke spesielt interessert i å forvalte en spillplattform i tillegg til PC-plattformen og mobil-plattformen sin, spesielt når disse allerede har en litt konsollaktig modell med bestemte spesifikasjoner og er utmerket egnet til spill som det er.
Hvis noen av dem forlater konsollmarkedet vil det være fordi det ikke lenger er bærekraftig, og da vil nok hva de enn eier være såpass lite verdt at det ikke er mye vits i å selge det -- særlig hvis de bruker den samme teknologien i andre ledd av bedriften, hvilket i praksis gjør det til forretningshemmeligheter. I samme tilfelle vil nok også internstudioene deres være kraftig devaluerte, ettersom ekspertisen og teknologien er rettet mot konsollmarkedet heller enn for eksempel PC- eller mobilmarkedet, og flere av disse ville blitt lagt ned eller solgt unna leeeeenge før det var snakk om tilbaketrekning. Bare se hvordan EA og Activision behandler sine studioer med én gang det begynner å skrante på inntjeningen.
Lodin: Gaikai kan disputere patentet hvis de har prior art (hvilket de garantert har), men det patentet der kan ikke brukes mot Gaikai uansett siden det impliserer at det er en dedikert boks på mottakersida. Det er ikke det samme som en PC, mobiltelefon eller tablet. Dessuten er det et amerikansk patent, og det gjelder bare i statene og ikke resten av verden.