The Next Generation: 2010-20XX?

SHDR

Gullmedlem
Ja, jeg har ikke noen stor tro på at videostreaming av HD-spill er framtida, men at man nyttiggjør seg cloud-infrastrukturen for å gi spillere større spillopplevelser på billig maskinvare er det logiske neste skrittet hvis du spør meg. Og greia med Gaikai er vel nettopp det at man skal slippe å bruke et tonn med båndbredde, uten at jeg heller ser poenget med å bygge digre, dritdyre datasentre for å rendre spillfjas.
Det er problemet, ja. Ideen er underlig -- de må skalere datasenteret nesten årlig for å holde tritt, med mindre de som du sier er på en sky et sted. Hvis det er tilfelle må spillene virtualiseres på én eller annen måte, og det kan jo hende det er den teknologiske nyvinningen til OnLive. Det interessante er selvsagt at folk sa det samme om YouTube for noen år siden ("De har ingen forretningsmodell", "båndbreddekostnadene vil senke dem", "hva skal vi med fjernsyn på nettet") og det funket, så det er jo ikke utelukket at OnLive funker, men jeg klarer bare ikke se det for meg. Det er for bakvendt.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
OnLive kjører såvidt meg bekjent spella ånkli på hver PC, mens Gaikai har slengt seg på no virtualiserings ja.

Du skal nok se at EU legger føringer på hvordan digitale produkter kan selges videre, de liker det allerede dårlig, og hvis det tar av skal vi ikke se bort ifra at vi kan selge spillene fra Steam om bare 4-5 år.

I fremtiden går kostnader for markedsføring og utvikling av av konsoller så kraftig opp at Ninsonysoft lager en felles konsoll og selger denne med profitt. Dette fører igjen til at de respektive firmaene blir softwarefirma imellom nye konsoller hvert tiår, og vi får et bedre tilbud da utviklere får bli kjent med konsollen og får laget spill som kjører optimalt på hardwaren. Hm, kanskje om to generasjoner da, men det kan vel ikke fortsette som det gjør i dag?

SHDR

Gullmedlem
Nintendo jobbe med Sony og Microsoft? Hahahahahahahahahahah. Fuck no. Nintendo er mer leketøysprodusent enn forbrukerelektronikkimperium eller programvareutvikler -- og de gjør det strålende. Hvis noe kan det hende Microsoft er interessert i enkelte biter av Sony og omvendt, men de kjører vidt forskjellig teknologi (Sony kjører OpenGL mens Microsoft selvsagt kjører DirectX, for eksempel, mens Microsoft kjører modda G5 og Sony kjører helt egen arkitektur) så det spørs om de er spesielt interessert i annet enn hverandres patenter og trademarks.

Jeg har lurt litt på hvorfor Sony og MS ikke har inngått noe samarbeid siden de basically gjør akkurat det samme, men Sony bruker jo konsollene sine for å dytte proprietær teknologi (BluRay, Memory Stick) samt kryssmarkedsføre andre produkter (3D-fjernsyn) mens Microsoft bruker det for å pushe utviklingssystemene sine (Visual Studio, .NET, XNA, DirectX) pluss distribusjonskanaler. Microsoft kan sannsynligvis migrere Live til PC uten videre trøbbel og siden utviklingsmiljøene deres også er PC-kompatible kan de droppe konsollstrategien uten å påvirke resten av forretningen sin.

De er tross alt først og fremst en programvareutvikler, ikke en maskinvareprodusent. Det er uten å ta de enorme kulturforskjellene i betraktning (Sony er japansk, Microsoft er amerikansk; Sony har ledelse bestående av industridesignere og ingeniører, mens Microsoft har interaksjonsdesignere og programmerere).

Apple kunne finne på å være interessert i en del av teknologien til Sony, men siden de byttet til x86-arkitektur er det neppe spesielt sannsynlig. Apple ble jo tilbudt å lisensiere Cell for en del år tilbake, men avslo fordi de syntes teknologien var dyr, upålitelig og upraktisk sammenlignet med Intel. Hadde vært morsomt å lese historien om Cell -- da Sony bestemte seg for at de skulle bli prosessorarkitekter i tillegg til alle de andre hårreisende feilsatsningene sine. Men Apple er nok ikke spesielt interessert i å forvalte en spillplattform i tillegg til PC-plattformen og mobil-plattformen sin, spesielt når disse allerede har en litt konsollaktig modell med bestemte spesifikasjoner og er utmerket egnet til spill som det er.

Hvis noen av dem forlater konsollmarkedet vil det være fordi det ikke lenger er bærekraftig, og da vil nok hva de enn eier være såpass lite verdt at det ikke er mye vits i å selge det -- særlig hvis de bruker den samme teknologien i andre ledd av bedriften, hvilket i praksis gjør det til forretningshemmeligheter. I samme tilfelle vil nok også internstudioene deres være kraftig devaluerte, ettersom ekspertisen og teknologien er rettet mot konsollmarkedet heller enn for eksempel PC- eller mobilmarkedet, og flere av disse ville blitt lagt ned eller solgt unna leeeeenge før det var snakk om tilbaketrekning. Bare se hvordan EA og Activision behandler sine studioer med én gang det begynner å skrante på inntjeningen.

Lodin: Gaikai kan disputere patentet hvis de har prior art (hvilket de garantert har), men det patentet der kan ikke brukes mot Gaikai uansett siden det impliserer at det er en dedikert boks på mottakersida. Det er ikke det samme som en PC, mobiltelefon eller tablet. Dessuten er det et amerikansk patent, og det gjelder bare i statene og ikke resten av verden.

Novastrum

Feminist-elitist
Men Apple er nok ikke spesielt interessert i å forvalte en spillplattform i tillegg til PC-plattformen og mobil-plattformen sin, spesielt når disse allerede har en litt konsollaktig modell med bestemte spesifikasjoner og er utmerket egnet til spill som det er.
De har en spillplattform. Den heter iTunes/Game Center, og den kommer til en Apple TV nær deg om et par år. Det eneste de mangler er en iGamePad, som er kompatibel med iPad, Apple TV og Mac. Det skulle ikke forundre meg om den kommer om ikke alt for lenge.

Disclaimer: rene spekulasjoner på gang.

CyberK

Finner ikke på noe.
På hvilken måte hadde en iGamePad vært forskjellig fra en iPad? Mangel på simkort slik som iPod Touch eller noe annet?

Lodin

Der Waaaah
Den har knapper, er forma som en vanlig gamepad og man plugger en iDings inn i den?
Samme hva idioter som Jim Sterling sier så er ikke padder og hva det skulle være fullverdige spillplatformer før de får mer interface enn bare trøkkeskjermen.

Lodin

Der Waaaah
Jeg tror ihvertfall ikke at det faktisk kommer en iGamepad noensinne. Apple er for Nintendoete og seg selv like til å innrømme at ikke alt funker optimalt.
Resultatet blir nok at spill vil utvikle seg i nye retninger. Og imens vil Sega fortsette å gi ut Mega Drive spill som er totalt uspillbare. :p

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg er tilbøyelig til å være enig, men jeg har et håp om at apple en eller annen gang åpner litt for oss mennesker som har mer enn to fingre.

Ikke lett å si om det er trolig, de har tross alt holdt på ubrukelige mus med én tast i alt for jævla lenge.

Hvis du noengang har prøvd musene deres (ikke gjør det uansett, de suger) så hadde du visst at selv om den bare har en knapp så gjør den forskjellige ting utifra hvor på knappen du trykker. Samme som på mousepadene der du høyreklikker ved å holde nede to (!!) fingre blant annet.

Mousepadene på Mac er forøvrig uten sidestykke og helt suverene. Jeg dør litt inni meg hver gang jeg må bruke mousepaden på pcen min, den er helt krise i forhold og sånn er det egentlig på alle pcer jeg har prøvd opp igjennom årene.

D

Deleted member 91

Gjest
Det er sannhet. Spesielt de derre tre-fingers-swipene for å gå frem og tilbake er helt fantastiske, og to fingre til å scrolle istedet for de derre helt jævlige scrollefeltene ved siden av mousepaden som på andre laptoper.

Novastrum

Feminist-elitist
Joa, har en Macbook på jobb. Musepaddene er milevis bedre enn det jeg har opplevd på PC-er. Men mightymagic mouse etc. kan brenne i hælvete. Samme hvor mange steder man kan trykke på dem.

Det er sannhet. Spesielt de derre tre-fingers-swipene for å gå frem og tilbake er helt fantastiske, og to fingre til å scrolle istedet for de derre helt jævlige scrollefeltene ved siden av mousepaden som på andre laptoper.
PC-mousepaden min har en mulighet for å scrolle med to fingre akkurat som på Mækk men det fungerer så hinsides dårlig. Kanskje jeg skal kjøpe en Apple magic trackpad og bare lime den på pcen? Hmm....

Novastrum

Feminist-elitist
*grøss* det der er essensen av PC vs. Mac. Alt for mange lure "PC-ingeniører" tror at funksjonen er viktigst, ikke hvordan den fungerer. Apple har i det minste skjønt én ting. Å selge en ting med en ræva funksjon er verre enn å ikke ha funksjonen i det hele tatt!

Den har også funksjonalitet for rotere bilder, "pinch" for zooming og alt det jazzet der og jeg disablet det etter 10 minutter. Det var absolutt ubrukelig.

Lodin

Der Waaaah
Herregud, testa akkurat Epic Citadel, den derre tech demoen til Epic på padda. Egentlig skulle det ikke vært lov å mekke sånt siden ingen faktiske spill kommer til å se sånn ut. :argh:
Men men, i debatten om hvorvidt touchpaden kommer til å endre spillformene passer det siste prosjektet deres, Infinity Blade inn. Det var mangelen på orntlig gode og responsive knapper som fikk Epic til å lage no annet enn en dum hjernedød shooter. Det er istedet et riktig så snedig lite RPG med orginal bruk av XP. Alle items man plukker opp har en egen mengde XP man kan "suge ut" av dem når man levler dem opp. Når de er maxa får man ikke mer og spillet gir derfor et insentiv for å hele tiden prøve forskjellige dingser.
Forhåpentligvis blir det neste prosjektet deres på platformen en fullversjon av Jazz Jackrabbit. CliffyB har drivi å vist fram en demo av det til pressen og det ser ut til å være en særs artig twin stick shooter.

Jo også kan id og Apple ta seg et tak. Sistnevnte fordi de ikke krever at programmer til app-storen skal lanseres i alle regioner og id selv fordi de ikke gidder gi ut spilla sine i Europa. EA tok noen av de første som Wolfenstein RPG, men fek.s Rage kommer vi ikke til å se snurten av med det første. :ras:

E: