Har kanskje spilt det i nærheten av 40 timer nå, og er bare på det andre området, dvs. fortsatt på Solomon Island, men jeg elsker ennå spillet, selv om jeg langt fra spiller det aktivt. Spillet har imidlertid, for min del, ett stort problem, og det er at hver fiende tar så sykt lang tid å drepe, og det blir bare verre dess lenger man kommer, så hvis jeg for eksempel blir bedt om å drepe fem Silent Hill-aktige monstre på en magiskole fordi zombieinvasjonen har jaget vekk elevene som ellers holder dem under kontroll, så føles det ofte snart som om jeg ikke får like mye igjen fra spillet som jeg gir det. Og så slår jeg av, det går en stund, og så kommer jeg tilbake igjen, for det er likevel noe helt spesielt med spillet.
Altså, jeg synes ikke skrivingen er så perfekt som mange andre tilhengere vil ha det til. En periode hang jeg meg veldig opp i at nesten alle NPC-er lider av GTA-syndromet, og at når de har beskrevet noe etter et komma nesten alltid kjører på med en ny beskrivelse av det samme, selv om jeg nå har begynt å tro at det ikke er forfatterne som tror det er litterært å drive på sånn, men et bevisst, stilistisk valg. Men begge deler er egentlig noe som passer med hele denne greien spillet har gående med å gjøre verden mystisk igjen. For da gir det mening at NPC-ene snakker som om de er noen. Verden er en skrekkfilm, og de er hardkokte overlevende. Men det jeg uansett vil frem til er at jeg ikke vet om noe annet spill hvor verdenen føles så levende. Oppdragene er lagt opp slik at man blir kjent med hele området, og gjennom dem lærer man også å kjenne opphavet og historiene til alle plassene. Det store bildet har ikke i nærheten av begynt å bli klart for meg, men jeg sitter liksom igjen med kjennskapen til flere og flere plasser, sammen med deres forbindelser, og jeg kan på en måte løpe gjennom dem nå, og tenke at i det huset bodde det en dame som ikke helt passet inn i nabolaget, ikke ble begravet som hun ba om i testamentet og derfor ble et spøkelse før jeg begravde henne skikkelig, og der gikk hun sikkert på skole, og så videre, og så videre. Det er litt spesielt. Jeg var kanskje borte i dette allerede sist jeg skrev, men erfaringspoengene er på en måte underlagt en slags emosjonell valuta. Etter hvert betyr mer og mer av verdenen noe for deg. Å si at jeg spiller The Secret World for historien er kanskje ikke helt riktig, men for følelsene.
Jeg tror faktisk ikke spillet har noen spesiell målgruppe. Jeg husker jeg leste et kort intervju med Tørnquist hvor han sa de ikke hadde noen som sensurerte dem, som mange andre spillfirmaer, og derfor bare hele tiden gjorde det de syntes var kult, uten grenser, selv når det ble rart. Jeg tror liksom ikke heller de har satt seg ned og tenkt på hvilke mennesker dette kommer til å appellere til. Og det er kanskje noe av det som gjør det så spesielt også. Men etter det jeg har erfart er det svært mange litt eldre folk som spiller det. Liksom folk i 30-, 40-årene, gjerne. Er også veldig mange kvinnelige spillere, og da er det tatt i betraktning at ikke alle spiller som sitt egentlige kjønn. Jeg vet uansett ikke helt. Får litt lyst til å kjøpe aksjer egentlig. Hvis det går bra, så tjener jeg ikke bare penger, men får også bekreftet min smak.