[Multi] Tomb Raider

#1


Ja, det ble seff kjøpt på steam idag og jeg gleder meg helt vilt til å spille det! Tror det kan bli epic bra, muligens like bra som Uncharted. LETS GO GO GO!
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#2
Første spillet jeg kjøper når jeg kommer hemmat iaffall! Ikke at hennes eventyr er mer spennende enn mitt akkurat nå, men vi får sw.
 
#3
Dette spillet er høyst kvinnefiendtlig, makan til mye deng den dama der får i løpet av spillet er ganske utrolig. Forøvrig så er dette Uncharted med Lara Croft isteden for Drake. Så om du var en av de som hata Uncharted for alt det var verdt, så vil jeg anbefale deg å holde deg langt unna.
 

sheriffen

humre humre
#5
Bortsett fra at jeg hadde Tomb Raider 2 (og alltid låste butlern inne i fryserommet i Croft Manor) har jeg aldri vært noen tilhenger av serien. Er det noe galt med meg?
 
#6
Er det bare meg eller blir puppene til Lara bare større og større ettersom hvor lenge en spiller?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Nilo går for Prestige-rank.
 
#9
Har spilt i kanskje to timer. Kjenner jeg har det mer gøy med dette enn Metal Gear Rising. Her er det likevel helt klart mennesker i business-drakter med Metacritics oppe som har stått for grunndesignet. Vi har Uncharteds ekstremt flytende animasjoner mens man klatrer og skyter seg rundt, men det hele er som i Dark Souls knyttet sammen til en eneste stor verden man kan dra frem og tilbake i, med bål liggende med jevne mellomrom til hvileplasser hvor man kan oppgradere våpen og bruke erfaringspoeng. I blant får man også som i Assassin's Creed muligheten til å gå inn i valgfrie huler, så sant man finner dem, hvor man må løse oppgaver, eller klatre eller noe slikt, i bytte mot premier. Øyen spillet foregår på er som i BioShock dessuten åstedet for en sær manns forsøk på å leve ut sine visjoner, og rundt omkring finner man dokumenter og lignende som sakte avslører hvordan det gikk, og ikke minst hva. Ellers er også Red Dead Redemption-aktig jakt alltid et alternativ. Hvis det imidlertid er noe som er spesielt her, så er det Lara Croft, for den sinnsyke ekspressiviteten hennes er utrolig smittende. I noen sekvenser er det survival horror-tendenser, og det er til tider ganske intenst. Vil også skyte inn at stemningen er ganske tykk. Synes ikke det er spesielt kjønnsdiskriminerende da. Føles ganske awesome å ta ut sånn 20 tungt bevæpnede, stadig mer paniske menn, mens animasjonene insinuerer at hun knapt tror sitt eget naturtalent (som det på den andre siden av skjermen er like digg å tro på som når Kirk setter seg i kommandostolen i Star Trek 2009), og så roper den siste, "Is she still alive?" Og så svarer selvfølgelig ingen. Og hun bare, "Yes, I'm still alive!!" :cool:
 

Scary Paladin

Ukjent herremann
#10
Og der ble jeg akkurat ferdig med Uncharted Creed etter 12 timer. Kort oppsummering: selv om noen områder er sånn middels store er det ikke sånn at du går deg bort for å si det sånn, det er veldig rett frem med hvor du skal gå. Ja du kan finne gjemte områder, men det tar bare ~10 minutter å fullføre de. Jeg gikk ikke inn for å lete etter skatter, men fullførte med 75% (tror jeg det var). Ai-en er dum som faen til tider og jeg kunne ikke annet enn å tenke på MGS når jeg skyter en av fiendene i hodet så han faller over et stup og kameraten hans sier noe ala "Are you okay?" og "What was that?" før han snur ryggen til som ingenting har skjedd. Har ikke mye negativt å si om hvordan det ser ut eller om kontrollene. Du får forresten advarsel om "point of no return!" hvis du vil samle alt som ligger rundt om på øya før du blir ferdig.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Ai-en er dum som faen til tider og jeg kunne ikke annet enn å tenke på MGS når jeg skyter en av fiendene i hodet så han faller over et stup og kameraten hans sier noe ala "Are you okay?" og "What was that?" før han snur ryggen til som ingenting har skjedd.
MGS? Prøv alle stealth-spill noensinne. På den annen side hadde det vært jæskla frustrerende om det ikke var sånn, mye av moroa er jo å klare å dukke inn akkurat når en kis står uten å bli observert av kompisa. Beste/verste på det der er Mark of the Ninja, forresten. "Hmm, kisen som sto en halv meter bak meg for tre sekunder siden er ikke der lenger, ingenting muffens på ferde med andre ord."
 

Scary Paladin

Ukjent herremann
#13
Det jeg mente var at de ser mot hvarandre og snakker sammen og forsatt reagerer på den måten.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#14
Spilt en del Tomb Raider i natt og i dag, og dette er faen meg sakene sine. For en detaljhore som meg får dette spillet meg til å sitte å glise som junkie-jan på hjørnet. Håret til Lara bruker hele skjermkortet mitt, men jeg lar det fordi det ser så lækkert ut. Under all stafasjen og fysikken ligger det jammen meg et bunnsolid spill også. Man føler på kroppen at Lara faktisk er sårbar og dødelig. Kontrollen sitter bedre enn noe jeg kommer på i farta, inkludert Uncharted. De dummer heller ikke ned kontrollen, og man har faktisk frihet til å reise rundt i spillverden istedenfor å følge en scriptet korridor med fiender og eksplosjoner. Og det inneholder: desidert beste klatremekanisme i et spill noensinne.

En annen ting er at volden i dette spillet faktisk er gutwrenching og realistisk, faktisk en del verre enn jeg har sett på en stund. Noen av scenene overgår det meste som blir vist i annen mainstreammedia. Bla. at man skyter en fyr i huet slik at bakhodet hans faller ut og han ligger der og lager gurglelyder et par sekunder etterpå. Volden gjør ikke spillet bedre, men med kombinasjonen av at Lara faktisk blir dratt inn i slike situasjoner og spazzer ut av det gjør at man får nerver av å være i spillet, noe jeg sjeldent får.

Det eneste som er kjipt hittil er at QTE-eventsene ikke funker bra med keyboard. Nesten så de burde droppa det helt når man spiller med mus+keyboard og isteden kun hatt cutscenes.

Har ikke spilt så mange andre TR-spill igjennom. Det eneste er vel Legend som jeg likte godt, men dette setter virkelig en ny standard. Gleder meg til å få tau-bua!:eek:
 
#15
Tomb Raider inne på å være det spillet jeg vil at det skal være, men er absolutt ikke helt der. Volden er veldig grafisk, men ikke realistisk. Det er fortsatt snakk om regenererende helse og det blir en stor disconnect når Lara halter etter å ha blitt spidda i en filmsekvens, men ikke når hun blir skutt, sprengt, ishakka eller får en pil igjennom kneet mens man spiller. Det er GTA IV-scenarioet all over again. Historien spillet vil fortelle samsvarer ikke med gameplayet og mister derfor mesteparten av effekten den kunne hatt. Tidlig i spillet skal man drepe en hjort så Lara kan få i seg no mat. Hun er veldig lei seg for at hun må gjøre dette, men gjør det fordi hun jo. Det er dog ikke noen som helst form for overlevelses-makanikker i spillet og da jeg drepte enda en hjort rett etter denne filmsekvensen så fikk jeg 15+ XP og generisk loot som jeg senere brukte til å oppgradere pistolen min. :rolleyes: 20 minutter senere er Lara en drapsmaskin på lik linje med Nico Bellic og Nathan Drake.

Det prøver altså sånn delvis å kamuflere seg som ett spill som handler om overlevelse, men det er bare filmsekvensene som dypper tåa si i dette temaet. Spillet er Uncharted med hakket mer åpen struktur og mer gørr. Det er morro å spille, nydelig å se på, og har super kontroll. Det føles dog som et spill hvor designerne har inngått haugesvis med kompromisser for å gjøre spillet brukervennlig og selgbart og det ender derfor opp med å være enda enda en velprodusert, men lite minneverdig manshoot.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#16
Er enig i det meste du skriver, men synes kvaliteten på resten av opplevelsen er såpass top notch at jeg klarer å opprettholde hjernen i popcornmodus. Hvis hver kill/skade skulle vært like dramatisk som i en cutscene så ville det blitt ubalansert på en annen måte.
Det hadde også vært umulig å holde driven hvis Lara hver halvtime skal ødelegge en kroppsdel for å opprettholde følelsen av at hun er skadelig.

Det føles dog som et spill hvor designerne har inngått haugesvis med kompromisser for å gjøre spillet brukervennlig og selgbart og det ender derfor opp med å være enda enda en velprodusert, men lite minneverdig manshoot.
Totalt uenig, dette er ikke en manshoot. Hvis man setter pris på spillbarhet og detaljer, så er dette noe av det mest minneverdige på mange år. Ting sitter så sabla bra at i alle fall jeg lever meg mye mer inn i dette enn noe actionspill jeg har gjort på en stund. Siste var kanskje Arkham City.
 
#17
Ferdig nå! For min del et helt greit actionspill som kan måle seg med Uncharted, og gjerne også overgår det første og det tredje i den serien. Men bortsett fra at hovedpersonen er utrolig sympatisk er historien ganske dårlig.

Det er en slags lettversjon av Lost med en utrolig klisjé løsning jeg gjettet veldig lenge før det ble avslørt. Bifigurene er også fullstendig uinteressante. Det kommer dessuten på slutten et fryktelig flaut forsøk på å løse dissonansen mellom Laras personlighet og hva man gjør mesteparten av spillet som egentlig bare gjør det mye verre, og spillet blir dessverre aldri igjen i nærheten av så intenst som det begynner.

Historien er helt ok til et spill å være da, men helt ok til et spill å være er et godt stykke unna helt ok til en historie å være. Og historien har definitivt mye å si for hvor bra en interaktiv actionfilm blir. Til neste gang ønsker jeg meg altså først og fremst en bedre historie, men gjetter heller det blir noe etter samme formular, bare med større setpieces, og Arkham City-greiene tatt enda lengre ut med en større, åpnere og mer sammenhengende verden hvor nytt utstyr åpner nye veier og områder, og nesten alt du gjør gir deg mer konseptkunst og andre sånne ting du aldri kommer til å se på.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#18
Har spilt dette en god del timer nå, og farg meg imponert. Først og fremst så er jeg stor tilhenger av fokuserte og stramme actionspill, så dette faller i smak for en som setter Uncharted-serien høyt. Jeg var litt skeptisk på forhånd, fordi spillet ble kritisert en del på Bombcast for å nærmest være parodisk voldelig: Lara skal liksom være en skjør og uerfaren kvinne, men ender etter få strakser opp med å bli en drapsmaskin i Nathan Drake-stil. Jeg er litt enig med kritikken, men føler likevel at man er langt mer sårbar enn det Drake er, og man er ikke noe one-woman wrecking crew, slik som det ble fremstilt i Gerstmann & Co. Det er jo også et AAA-actionspill, så noen friheter må man kunne ta seg.

Spillet sliter ørelite med frameraten på Xbox 360, men det er ikke veldig plagsomt. Det ser veldig bra ut, generelt sett.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#20
Har spilt gjennom det, og jeg kan vel trygt si at jeg forstår kritikken til Giant Bomb bedre nå. Spillet blir nærmest parodisk voldelig mot slutten, der man meier ned store hærer på egenhånd. Egentlig ganske skuffende, når spillet starter ganske sårbart og sombert. Var uansett kompetent laget, ser veldig bra ut og kontrollene sitter bra. Bare så synd å sitte igjen med en følelse av at det kunne vært noe annet og bedre.