Tomb Raider inne på å være det spillet jeg vil at det skal være, men er absolutt ikke helt
der. Volden er veldig grafisk, men ikke realistisk. Det er fortsatt snakk om regenererende helse og det blir en stor disconnect når Lara halter etter å ha blitt spidda i en filmsekvens, men ikke når hun blir skutt, sprengt, ishakka eller får en pil igjennom kneet mens man
spiller. Det er GTA IV-scenarioet all over again. Historien spillet vil fortelle samsvarer ikke med gameplayet og mister derfor mesteparten av effekten den kunne hatt. Tidlig i spillet skal man drepe en hjort så Lara kan få i seg no mat. Hun er
veldig lei seg for at hun må gjøre dette, men gjør det fordi hun
må jo. Det er dog ikke noen som helst form for overlevelses-makanikker i spillet og da jeg drepte enda en hjort rett etter denne filmsekvensen så fikk jeg 15+ XP og generisk loot som jeg senere brukte til å oppgradere pistolen min.

20 minutter senere er Lara en drapsmaskin på lik linje med Nico Bellic og Nathan Drake.
Det prøver altså sånn delvis å kamuflere seg som ett spill som handler om overlevelse, men det er bare filmsekvensene som dypper tåa si i dette temaet. Spillet er Uncharted med hakket mer åpen struktur og mer gørr. Det er morro å spille, nydelig å se på, og har super kontroll. Det føles dog som et spill hvor designerne har inngått haugesvis med kompromisser for å gjøre spillet brukervennlig og selgbart og det ender derfor opp med å være enda enda en velprodusert, men lite minneverdig manshoot.