Tråden hvor de som gidder diskuterer #gamergate i ro og mak

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jess, derav "per definisjon ingen positiv gjennomslagskraft overhodet". Å hevde at man støtter gamergate "prinsipielt" eller at man "må jo se bort fra de som gjør X" er helt håpløst, fordi hvem som helst kan kaste seg på en hashtag, og dermed er det ikke mulig å sortere mellom hvem som mener hva, eller å hevde at et enkelt, bestemt syn "representerer gamergate". Dermed er det heller ikke feil å si at alle som støtter gamergate implisitt støtter drapstrusler og/eller hva som helst annet, fordi Sånn Funker Hashtags.

Derfor har det aldri vært noen vits i å høre på det noen som ikke tar avstand fra gamergate måtte mene om saken, fordi de har misforstått noe helt grunnleggende. Alternativt så er de sjarlataner. Kris Straub formulerte det perfekt (jada repost):

 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jeg forstår fortsatt ingenting av hva dette er.
Gamergate var en kampanje som oppstod da det viste seg at utviklere hadde incestuøse forhold med spillbloggere som promoterte spillene deres pga nepotisme og kameraderi, og mer nepotisme og kameraderi ble avdekket jo mer folk gravde. Istedet for å be om forlatelse, si de at de skulle slutte med det, og ha synligere etikkregler bestemte bloggere og journalister at de istedet skulle angripe sitt publikum. Det gikk ikke særlig bra for dem, og full krig var i gang. At lange diskusjoner på reddit ble sletta, store spillforum som NeoGAF stoppa all form for diskusjon, og spillsider sletta kommentarer fra artikler gjorde ikke saken bedre. All sensuren skapte mye mistillit (hva er det de ikke vil at vi skal snakke om, og hvorfor?) og folk som var interesserte flokket seg til de stedene hvor de fikk lov til å snakke om det, #gamergate på twitter, 8chan, /r/KotakuInAction og Youtube. Nå har subredditen 28 000 followers og sikkert ti ganger så mange lurkers.

På grunn av at denne gruppen med venstreautoritære har spunnet et narrativ hvor gamergate er terrorister og brukt hverandre som kilder, som igjen mainstream-media har brukt som kilder, er nittitallets sjokkoverskrifter om spillere og spilling nå tilbake. Spilljournalistene/bloggerne fokuserer tungt på hvor onde disse såkalte gamergaterne er, og skriver sak etter sak om hvor fælt det er å være kvinne/transe i industrien, noe som gjør at massemedia også fokuserer på det, og som igjen fører til et miljø hvor kvinner og minoriteter ikke vil inn i industrien, det motsatte av det de "progressive" sier er deres mål.

Hvem er det sin feil? Er det Gamergate fordi de kriger mot korrupte journalister som vil pushe agenda? Eller er det journalistene som leter etter mer FUD å spre, selv om de må lyve for klikk og ikke tenker på framtiden om det de rapporterer om? Se f.eks på aviser generelt som nører muslimhat fordi det gir dem klikk og penger, og fordi det er kjedelig å skrive artikler om de snille muslimene, akkurat som ingen lager nyhetssaker om tilfeldige kvinner i spillindustrien. De er nemlig opptatte med å kode akkurat nå og vil bare være i fred vær så snill, vi prøver å gjøre en jobb her.

Gamere er tilhengere av meritokrati. Hvis du er flink får du kudos. Hvis du lager et bra spill får du kudos. Hvis du lager et dritt spill får du høre det. Hvis du lager et dritt spill og vennene dine promoterer det, vel da får alle høre det.



Snellers, nyeste happening er at Gamergate planlegger å spre sarin-gass på PAX:




… eller vil de det?


Her er en nylig skrevet, ganske dyptgående artikkel jeg fant. What #Gamergate's Critics Get Right, And Why It Doesn't Matter. Han nevner tilogmed den tegneserien Yeti posta. (Inne før meningene og faktaene blir håndveivet vekk fordi skribenten har "feil" politisk tilhørighet)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
La det være sagt at både Thinarans og mine framstillinger er korrekte; med en hashtag kan man ikke velge ut et mindretall som liksom skal representere det "ekte" flertallet, for å si det med sedvanlig gamergate-logikk. Den eneste logiske slutningen når man tar alt i betraktning, er at gamergate som bevegelse har mange gyldige poenger, men at mangelen på organisering gjorde at hele opplegget var sjanseløst fra start av. Istedenfor å gjøre det lett for motstandere å peke på lovbrudd begått av folk som har like mye eierskap til gamergate-taggen som de som faktisk prøver å gjøre ting bedre, hvorfor i alle dager dropper man ikke hele faenskapen og organiserer seg i ordentlige former? Hver enkelt står fritt til å finne ut hva som er den enkleste forklaringen på dette. Jeg veit iallfall at det konspirasjonsvåset Thinaran trekker fram, er jeg greit ferdig med.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Skulle bare skyte inn en kommentar i spillfisseltråden, du vil ikke TRO hvem som datt på den røde løperen.

Uansett: For meg er det vanskelig å forstå alt oppstusset rundt Anita Sarkeesian. Det er ikke akkurat sjokkerende saker hun presenterer (hvis det lille jeg har fått med meg er representativt), så hvorfor gjøre en stor greie ut av det? Kakarlsen slang over en link hvor flere grunner til å gjøre nettopp det presenteres på en (stort sett) saklig måte. Kort fortalt: Feminist Frequency er først og fremst gode på å skaffe oppmerksomhet, og ikke like gode på å gi oppmerksomhet til andre, positive stemmer i spillkulturen; det har oppstått en kult rundt Sarkeesian som trakasserer og angriper meningsmotstandere, noe som forflater debatten og fører til traumer hos de det gjelder; det ensidige fokuset til Sarkeesian kan på sikt føre til at spill blir mindre varierte og inkluderende, ikke mer. Enda kortere fortalt: En venstrevridd utgave av gamergate som vet hvordan man skal gjøre PR.
Det er fryktelig lett å finne ting å pirke på i videoene dems hvis du først er litt skeptisk. Favoritten min tror jeg er at de kvinnelige ragdollene i Hitman er bevisst skapt av perverse utviklere for å tittillere de mannlige spillerne (perversiteten er her implisert), og det blir gjort rede for hvordan det at kvinnelige lik forsvinner etter en tid er gjort for å frigjøre spilleren fra enhver ansvarsfølelse.

Det er også her det blir dratt ned i gamergate-hølet siden mye (mesteparten, ifølge mange) av stoffet dems går ut på de slemme, undertrykkende mennene, og du får den samme sinte motreaksjonen du har andre steder i 'gata hvor folk føler seg angrepet enten fordi de liker spill eller fordi de er gutter.

Så er det bare å glede seg til neste år hvor du kan få kjøpt femfreq merchandise fordi med bare 400 000 dollar tjent i fjor (sett bort ifra det hun kicka i 2012 altså) så må de jo finne andre måter å finansiere videoene dems på.

Når alt det er sagt så vil jeg fremdeles at de skal gjøre ferdig videoserien, jeg hadde bare håpt på at videoene var mer analytiske og at det var litt mer fruktig diskusjon rundt det istedenfor "bayonetta er misogynistisk" "JASSÅ mener du alle som liker bayonetta hater kvinner?!" "hei hei la henne være i fred tipper du bare hater kvinner".
 

Lodin

Der Waaaah
Faktum er at Anita ikke har særlig peiling på spill. Det hu (og typen hennes som og er PR-konsulenten til FF) har peil på er å selge ting og ideer. Det de dreiv med før hu blei spillfeminist var en pyramidescam med vitaminvann til husmødre.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Tomas: Så du sier at de kvinnelige ragdollene i Hitman ikke er en smule suspekte? Alle "damer" i Hitman 2 og oppover er i praksis hjernedøde knulledukker med ragdollfysikk.

Status 2015:
Kvinner blir fremstilt på en helt horribel måte i majoriteten av mainstream spillmedier. End of diskusjon.

Triple A-unntak er bla. The Last of Us og Uncharted (!) der jenter faktisk er driftige på egenhånd. Ellers fyker som oftest damer rundt med minimal påkledning og ser deilige ut. Evt. blir de drept for å skape motivasjon (dette har jeg tenkt på lenge før Sarkeesian poengterte det)
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Det er ikke designet på kvinnene jeg påpekte her, men det at du kan dra lik rundt som visstnok er skapt med onde intensjoner.

Det at kvinner ofte blir fremstilt problematisk i spill har jeg aldri hatt noe tvil om og jeg er veldig interessert i analyse og diskusjon rundt det. Jeg skulle da f.eks tro at en design som er enten attraktiv eller kul ikke trenger å utelukke en velskreven eller kapabel karakter.


Edit: Mer om de objektivt objektiveste forfatterne bak Sarkeesian Effect, da. Kane har lite å gjøre nå som NOD og GDI ikke har slåss på en stund.

http://wehuntedthemammoth.com/2014/...s-he-moving-a-single-skull-from-room-to-room/

 
Sist redigert:

Aslak

Humanoïde, incognito
Presentasjonen av det kvinnelige i spill stikker vel ikke nødvendigvis særlig dypere enn at det er en overvekt av testosteron hos både spillere og spillutviklere, samtidig som det ikke akkurat er en nyvinning i spillmediet. Hyperseksualisering av begge kjønn, eller kjønnsroller satt på spissen, er ikke akkurat fraværende i andre medier. Se på kvinne- og manneblader, tegneserier, reklame, actionfilm.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
[...] mye (mesteparten, ifølge mange) av stoffet dems går ut på de slemme, undertrykkende mennene, og du får den samme sinte motreaksjonen du har andre steder i 'gata hvor folk føler seg angrepet enten fordi de liker spill eller fordi de er gutter.
Yess. Dette er hele utgangspunktet for Gamer Gjørnet, og kilden til min frustrasjon. Vi er altså ikke kommet lenger enn at folk godt over myndighetsalder blir såre i stjerten hvis noen sier noe teit om spilla demses? Jippi. Legg til Streisand-effekten, og nyt den deilige ironien i at gamergate var den direkte årsaken til at Anita Sarkeesian og Brianna Wu fikk TV-tid i fjor.
Når alt det er sagt så vil jeg fremdeles at de skal gjøre ferdig videoserien, jeg hadde bare håpt på at videoene var mer analytiske og at det var litt mer fruktig diskusjon rundt det istedenfor "bayonetta er misogynistisk" "JASSÅ mener du alle som liker bayonetta hater kvinner?!" "hei hei la henne være i fred tipper du bare hater kvinner".
Jeg har hele tida mistenkt at Sarkeesian ikke er så jævlig hvass som stort sett alle vil ha det til; Lodin skriver at hun ikke har peiling på spill, noe jeg ikke tviler på. Greia er bare at du ikke trenger å ha greie på spill for å se misogyni i mediet, siden markedet renner over av spill som i beste fall gir faen og dermed behandler damer som skrap uten at det egentlig ligger noe mer i det; spilla er laget med heterokiser i tankene, så hvorfor ikke, eller hva? Som Aslak skriver er ikke spillmediet noe unikt sånn sett; forskjellen er vel at bevisstheten omkring det er større i andre medier, og at den dannelsesprosessen bare såvidt har kommet i gang i spillverdenen.

Det mest tragikomiske her er at takket være at gamergate var en ansikts- og meningsløs rasende horde, hadde man aldri noe annet reelt valg enn å heie på de stakkars damene som sto fram som ofre (ikke at det ikke var berettiget, men iallfall Brianna Wu var jævlig flink til å melke den offerrollen). Den artikkelen jeg linka til i fisletråden er til dags dato det eneste pro-gg jeg har lest som ikke har vært enten rabiate konspirasjonsrablerier som går Ribba en høy gang, ekstremt tendensiøst og snarky, eller bare reinspikka propaganda/løgn. Du skal være bra kokos for ikke å framstå som verdt å høre på sammenlignet med det der. Og, vel, selv linken kak ga meg plumper uti på minst ett punkt: Betydningen Sarkeesian kommer til å ha videre. "Jammen se på Dragon Age, det er jo SJW-ifisert da liksom"? Om den tendensiøse påstanden der blir stående, er det fortsatt bare ett eksempel. Og jeg klarer ikke å tro ett eneste sekund på at faens Bioware, som har passa på at samtlige spillserier de mekker er queer-vennlige i årevis, en dag så Tropes vs. Women og først da fikk en åpenbaring.

Uansett: Det er iallfall åpenbart at spillkulturen har mange problemer, som for eksempel framstillingen av både kvinner og menn i ymse sammenhenger, sjargong og språkbruk innad i og på tvers av kulturen, og - jadda - etikk i spillpressen. Og, mer relevant for gamergate, hvordan spillere håndterer overgangen fra enklave til genuint, multikulturelt og allment relevant massemedium. Den overgangen står vi midt oppi nå, og den knivskarpe politiseringen både gamergate på høyrefløyen og Sarkeesian og hennes meningsfeller på venstresida representerer, er symptomatisk på det. Mediet er ennå for lite til at debatten ikke blir totalt dominert av disse to partene, men det varer ikke så mye lenger før selv et nytt gamergate bare blir notismateriale. Spørsmålet er bare hvor lenge det varer, og hvor mange nye runder det kommer først.

Det er også rimelig tydelig for meg at verken gamergate eller Sarkeesian har varig påvirkningskraft utover at ting de representerer blir løfta fram i debatten; de misforstår både mediet og kulturen, hver på sin måte. Men det er jo dette som er spennende, meningsbrytning liksom. Bare med mindre drapstrusler og dritt plz.
 
"Jammen se på Dragon Age, det er jo SJW-ifisert da liksom"? Om den tendensiøse påstanden der blir stående, er det fortsatt bare ett eksempel. Og jeg klarer ikke å tro ett eneste sekund på at faens Bioware, som har passa på at samtlige spillserier de mekker er queer-vennlige i årevis, en dag så Tropes vs. Women og først da fikk en åpenbaring.
Så innmari enig.

Det er også rimelig tydelig for meg at verken gamergate eller Sarkeesian har varig påvirkningskraft utover at ting de representerer blir løfta fram i debatten
Så det du sier er at de har (meget mulig) varig påvirkningskraft?

Jeg har hele tida mistenkt at Sarkeesian ikke er så jævlig hvass som stort sett alle vil ha det til; Lodin skriver at hun ikke har peiling på spill, noe jeg ikke tviler på.
Ad hominem er vel konsekvent for irrelevant å regne. Det er masse menn som “ikke har peiling på spill” som mener ting om spill uten at det umiddelbart blir en affront at «jammen han vet ikke hva'n prater om!»

For øvrig synes jeg det virker som alle damene som har havnet i kikkertsiktet gjennom GG har helt utmerket godt nok peiling på spill til at denne typen angrep virker rimelig desp.

Ellers +1 og stjerne i boka for foregående innlegg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så det du sier er at de har (meget mulig) varig påvirkningskraft?
Tjah. Hvis man forårsaker debatt som handler om noe helt annet enn det man ønsker, har man da påvirkningskraft? Jeg tør påstå at man ikke har det, men men.

Ad hominem er vel konsekvent for irrelevant å regne. Det er masse menn som “ikke har peiling på spill” som mener ting om spill uten at det umiddelbart blir en affront at «jammen han vet ikke hva'n prater om!»

For øvrig synes jeg det virker som alle damene som har havnet i kikkertsiktet gjennom GG har helt utmerket godt nok peiling på spill til at denne typen angrep virker rimelig desp.
Ta ting ut av kontekst litt mer'a, jeg skrev omtrent det samme rett etterpå.
 
Jepp, og ære være deg for det, men jeg synes likevel det er problematisk å i det hele tatt gi “har Anita peil på spill” den anerkjennelsen det er å åpne med en diskusjon rundt dette.

Jeg er jo naturligvis klar over at vi er forholdsvis enige i denne saken.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hele poenget mitt var jo at det ikke har noe å si om hun "har peiling på spill" eller ikke, siden det uansett ikke påvirker fokuset til kritikken hennes. Dette er bare den spede begynnelsen på spillkritikk som ikke har sitt opphav i menigheten, så det kan være greit for folk å være oppmerksom på det like greit først som sist.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
"Jammen se på Dragon Age, det er jo SJW-ifisert da liksom"? Om den tendensiøse påstanden der blir stående, er det fortsatt bare ett eksempel. Og jeg klarer ikke å tro ett eneste sekund på at faens Bioware, som har passa på at samtlige spillserier de mekker er queer-vennlige i årevis, en dag så Tropes vs. Women og først da fikk en åpenbaring.
De har alltid vært queer-vennlige og det er bra. En fin ting i DA2 var at du kunne romance hvemsomhelst. Men de fikk likevel klager fra SJW-typer. Jeg mener jeg posta denne tidligere et sted: «We should include all real world ethnicities into a fictional fantasy world why, exactly? How does it fit into our fantasy setting, or are you trying to tell us what our fantasy setting should look like in order to be “fair”?» De som skapte denne fantasy-settingen ble altså overkjørt når de kom til Inquisition.



Det er en ting som jeg føler må påpekes angående FemFreq. De er ikke forhatt hovedsaklig fordi de "akademisk kritiserer spill". De er forhatt fordi de blir promotert så hardt og fordelaktig hos visse store spillsider, som Yetipants jo nevnte tidligere. Hvorfor? Fordi de driver med radikalfeministisk kritikk og fordi disse sidene sine sjefer enten kjenner Sarkeesian fra før eller innehar samme radikalfeministiske ideologi. Det andre er denne ideologiens "Listen and Believe"-regel som sier at kvinner har rett uansett, alltid, selv om det er en mann som har skrevet manuset og en kvinne framfører det. Kommentarer blir alltid avskrudd på videoene, og de som vil diskutere, være uenig, eller poengtere svakheter i argumentasjonen blir blokkert og ignorert. Ingen diskusjon tillatt.

SJW-er vil bo i en hugbox-verden hvor alle er enige med dem hele tida. For å skape denne verdenen er de villige til å sensurere dissidenter. Det er verdt å slåss mot.




Videre lesing: Top Ten Critiques of Feminst Frequency
 

demake

Seksuelt godteri
Noen av meningene dine er skikkelig rævva, Thinaran. Det er alt jeg har å si.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Det får du lov å mene. Jeg mener alle skal være like og ingen forfordeles eller diskrimineres. Og når noen lager en fantasy-verden basert på middelalder-England må de få lov til det uten å skohorne inn folkegrupper basert på politisk korrekthet.


Ellers så har det vært en stor Gamergate-happening i natt. Tim Schafer trendet på Twitter fordi han gikk på scena på GDC og påstod at minoriteter ikke eksisterer i GG.



edit: nøytal link
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ikke ferdigtrolla ennå, nei.