Tråden hvor de som gidder diskuterer #gamergate i ro og mak

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så Gamergate får den behandlinga det fortjener, altså? Overraskende!
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Hvordan kan du forsvare kritikk av gamergate når du selv er del av det, Yeti?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja, nei, si det. Multitasking.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Mer da. Ei dame er fly forbanna på Anita for ikke å støtte en fundraiser for Cytherea (Ikke at jeg vet hvem det er, jeg øh, hørte det fra en venn) som ble voldtatt for noen måneder siden. Pengene skal gå til å gi henne litt avbrekk siden Obama gir faen.


Arthur Chu, en av de mer infamøse anti-ggerne er på saken og forteller oss om den egentlige intensjonen til fru Carrera.


Dette er ikke første gang Carrera har hatt problemer med å gi bort penger.

'Raiseren er på 150% av målet så det årna seg ihvertfall. Du får ha god ferie, Cytherea.


I andre nyheter så kansellerte Giant Spacekat, utviklerstudioet til Brianna Wu, boothen sin på Pax på grunn av dødstrusler.

Men etikken i journalistikken, dere!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Yess. De eneste som fortsatt holder på er bare med for trollinga, så det er ikke så mye vits i å bry seg lenger.
 

Jante

privileged CIS shitlord
Det er vår tids store Culture Wars, og ingen bryr seg. Vi har tross alt kommet litt lengre enn merrika her på bjerget.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg forstår fortsatt ingenting av hva dette er.
Etter å ha brukt mer tid enn jeg er villig til å innrømme på dette mølet, kan jeg gi følgende nøkterne oppsummering til fordel for de som har bedre ting å bruke tida på: Gamergate var en grine/hatkampanje som oppsto fordi det er mange som har et sykelig eierskapsforhold til denna hobbyen og da er det tungt å svelge når de får beskjed om at de må behandle damer og transer og homser og andre ordentlig, spesielt når de ikke er snille i utgangspunktet. Siden det ikke flyr å si det rett ut måtte man late som om det handla om "etikk i spilljournalistikk" en stund. Takket være gamergate er det fortsatt vanskelig å behandle spill som et seriøst medium i enkelte kretser, fordi det er tydeligvis ikke lov å si at spill er noe mer enn underholdning. PS hvis det er noe gæærnt med et spill så er det alltid SJW-ere eller feminister som har skylda fordi årsaker. Så: Det meste du kan lese i denne tråden er eksempler på jalla politisering av en tapt sak. Den eldre spillergarde - og, så klart, de som deler samme tankesett, at spilling er "deres" og at de fortjener å bli tatt spesielt hensyn til - har blitt slått politisk mynt på av alt fra høyrevridde politikere, MRA-er, rasister og antifeminister. Dermed kommer det en forutsigbar motreaksjon fra venstresida, og så har man gående en uendelig og møkk kjedelig krangel som i bunn og grunn handler om veldig lite. Om du ikke er noe klokere på Gamergate i seg selv, er du forhåpentligvis klokere på hvorfor du ikke forstår det.

Ellers gjelder det Jante skreiv, ingen bryr seg lenger. På godt og vondt. Gamergate er for lengst avkledd, men på grunn av balkaniseringen det førte til, er det vrient å ta tak i problemene som ligger bak. Det er fortsatt et problem at en minoritet innenfor spillkulturen synes det er greit å bruke drapstrusler og pusse spesialstyrker på folk, bare fordi videospill. Det vil man så klart aldri kunne fjerne helt, siden folk er gærne; for meg har det større problemet vært at oppegående folk har stilt seg bak gamergate fordi altså etikken da liksom; det at gamergate per definisjon ikke hadde noen positiv gjennomslagskraft overhodet var tydeligvis ikke så viktig.

Min teori er at en del folk har bygd såpass mye av identiteten sin på spill at de føler det som et svik at "spilling" nå omfatter langt mer enn det gjorde på nitti- og 00-tallet. Utfordringen er ikke at de utgjør noen reell trussel mot det økte mangfoldet i spillkulturen (akkurat den prosessen er irreversibel, som alt framskritt), men at nevnte balkanisering skal bli enda verre og føre til stadig nye runder med gamergate-fjas. Det blir for dumt hvis man skal tilbake til nittitallets sjokkoverskrifter om spillere og spilling bare fordi mannebarn synes synd på seg selv og må sutre litt på nettet, koste hva det koste vil.

Uansett: Dette er nok et symptom på voksesmerter, siden spill nå etter alle solemerker står på kanten av stupet; bare vi dytter hardt nok, faller hele jævelskapen ned i avgrunnen kalt Folkedypet og blir like selvsagt og essensielt som film eller TV. Og det er først da, når spill virkelig er allemannseie, at vi kan snakke om starten på en bred kulturtradisjon. Alle bør glede seg over dette, siden det vil avstedkomme et enda større mangfold og gi oss mange nye stemmer. Og det er ikke akkurat sånn at gamergaterne kommer til å få rett i det lange løp. Så... ja. Framtida til spillmediet er lys, er hva jeg prøver å si. Det kommer bare til å bli mindre plass til de aller svetteste geeksa, og dermed blir det grining.
 
Sist redigert:

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Jeg forstår fortsatt ingenting av hva dette er.
Det jeg har fått med meg etter å ha vært vitne til noen opphetede diskusjoner på bomba og ikke lest noe som helst i denne tråden er at det har noe å gjøre med feminisme i spill og at noen har drapstrua noen. Er også ganske sikker på at noen av hovedpersonene heter Zoe Ettellerannet og Anita Sarkasmestan.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg trodde jeg var ferdig med det, men så datt jeg ned harehullet igjen da jeg fant http://www.reddit.com/r/kotakuinaction og https://www.reddit.com/r/GamerGhazi/. Det er så bra å sammenligne synspunkter hver gang det skjer noe nevneverdig og se hvor dypt folk sitter nedi skyttergravene.

Jeg har bestemt meg for at et av de større problemene med denne grøten er merkelappene. Hvis du synes AngryJoe burde si fra når han får betalt av utviklere for å legge ut videoer av spillene dems så støtter du drapstruslene mot Brianna Wu, og hvis du ikke støtter drapstruslene så synes du alle som spiller spill er overvektige tapere.