VG - Årets spill

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#22
Ja, du må gjerne argumentere imot hvis du har noen argumenter å komme med. Å diskutere med smilefjes har ikke så mye for seg.
 
#23
Som regel betyr høy popularitet lavere kvalitet?

:hehe: imo.

Trodde det folk ville ha var bra for... folk flest?
 
#24
Enig med impy her, og jeg synes at Houseman viser seg som en komplett fjøsnisse. Det du sier er jo indirekte at popularitet og kvalitet ikke har noe sammen, og da spør jeg deg: har du misforstått noe? No offence, synes du er grei, men at du kan si at Harry Potter ikke er bra og ikke er "dypt" nok, det er jo helt idiotisk. Bøkene er populære og godt likte fordi de er godt skrevet. Hvorfor tror du ellers J.K. Rowling tjener seg søkkrik på dem? Du har jo åpenbart ingen sans for fornuft hvis du _prøver_ å påstå at serien om Harry Potter ikke er bra, for det er den. Om du liker den eller ikke, bør vel være irrelevant? Men neida, du bruker det at du ikke liker HP for å prøve å overbevise folk om at bøkene ikke er bra og alle de millionene som har bøkene og som har lest dem, ikke har lest dem fordi de er gode bøker... nei, folk leser ikke til bok nummer sju fordi serien er bra i følge Houseman, å nei. Folk leser fordi naboer og venner leser. Det er jo det du sier, Houseman? Herregud. Man må bare le. Støtter Impys smilefjes.

Synes du er grei Houseman, men denne diskusjonen har du ingenting å tilføre. :)

Noen andre som ikke fattet hvorfor jeg liker Halo 3, og hvorfor jeg synes det burde vært på årets spill-lista? Jeg kan jo quote megselv, hvis dere ikke klarer å lese det...
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#25
Greit, jeg bøyer meg for flertallet. Etter min mening består topplister av substansløst fjas ingen burde lese, se eller høre på, men det er visst en mening jeg ikke scorer ekstrapoeng for å ytre her. Greit nok.

EDIT: For å forsvare meg selv litt, skrev jeg at det nødvendigvis ikke er noen sammenheng. Du kan ikke sette likhetstegn mellom kvalitet og popularitet og la det gjelde alt, fordi noen suksesser er fortjente, mens mange ikke er det. Men det spørs vel hva man mener med kvalitet. Men siden du utpeker deg selv til vinner av diskusjonen, kan du forklare meg hva som er bra med Harry Potter-bøkene, bortsett fra at mange liker dem?
 

oma

Village Drunk
#26
herregud så påståelig du har blitt de siste årene revan, gnø

og når man knabber ut _1_ setning fra Housman sin post, som var formulert på spissen, og bruker kun den som argument for at hele posten er boss, så er det ikke gode argumenter som kommer
 
I

impywimpy

Gjest
#27
Houseman: Jeg er i utgangspunktet ikke uenig med deg i at underholdningsindustrien i stor grad har lyktes i å redusere kulturbegrepet til en sjekkliste, men å påstå at popularitet og kvalitet i de fleste tilfeller er omvendt proposjonale er ikke stort bedre enn ad populum-argumentasjon. Jeg kan se at du forsøkte å ta diskusjonen på Revans premisser, men resultatet grenser til grovkomikk.

Revan: Kvalitet og popularitet er til en viss grad overlappende størrelser, og jeg er enig med deg i at Harry Potter er god underholdning for tenåringshjernen. Jeg tror derimot ikke at bøkene har de kvalitetene som skiller klassikeren fra døgnfluen.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#28
Vel, hyggelig å kunne glede noen. Vi to er jo egentlig enige, impy, derfor synes jeg det var litt rart at latterliggjøringen kom fra din kant. Du er like lite glad i bestselgere som jeg er, skulle jeg tro, selv om min smak nok ligger nærmere mainstreamen enn din.

Jeg tror ikke jeg skal bevege meg lenger ut på grunt hav og dyp is, men en ting jeg synes er synd er at smaken til de som vanligvis ikke går på kino eller leser bøker, dominerer topplistene. Da Vinchi-koden er et eksempel på en film som mange går og ser fordi alle snakker om den, og dermed dyttes den lenger opp på listene. Dette er mennesker som vanligvis ikke går på kino og som ikke har en klart definert egen smak. Dermed blir det de filmene som markedsføres tyngst som blir mest sett og får mest plass, mens folk med interesse over gjennomsnittet vanligvis velger seg ut andre ting enn det mest sette. Og da oppstår det en motsetning mellom popularitet og kvalitet.
 
#29
Akkurat når det gjelder Harry Potter så er det veldig få bøker som klarer fenge meg skikkelig. Ringenes Herre gadd jeg f.eks aldri lese ferdig. Men de siste par hundre sidene klarer jeg aldri legge fra meg når det gjelder Harry Potter, og jeg er ingen tenåring. Så noe ved bøkene må det jo være som fenger. Mulig det sier mer om meg enn bøkene, men.
 
#30
SITAT(Houseman @ 14.12.07, 22.25) 93740
Greit, jeg bøyer meg for flertallet. Etter min mening består topplister av substansløst fjas ingen burde lese, se eller høre på, men det er visst en mening jeg ikke scorer ekstrapoeng for å ytre her. Greit nok.

EDIT: For å forsvare meg selv litt, skrev jeg at det nødvendigvis ikke er noen sammenheng. Du kan ikke sette likhetstegn mellom kvalitet og popularitet og la det gjelde alt, fordi noen suksesser er fortjente, mens mange ikke er det. Men det spørs vel hva man mener med kvalitet. Men siden du utpeker deg selv til vinner av diskusjonen, kan du forklare meg hva som er bra med Harry Potter-bøkene, bortsett fra at mange liker dem?
[/b]
Jeg utpeker ikke meg til vinner. Salgstallene til Harry Potter, prisene bøkene har blitt tildelt og anmeldelser gjør det.

Nå er ikke jeg noen bokanmelder, og jeg vil ikke gå off topic. Hva jeg liker med Harry Potter hører ikke hjemme i denne tråden, og det er vel uinteressant for de aller fleste anyways. MSN? :p

Vi må tilbake til tråden. Jeg synes Halo 3 fortjener en plass på listen. Hvor? Samme det egentlig, men da jeg så at AC var på listen og Halo 3 var utelatt, da blir jeg irritert. Kan vi ikke heller diskutere hvilken plassering AC skulle hatt på Årets skuffelse-lister eller Årets mest oppskrytte som ikke leverte-lister? Noen som er uenige? Repetivt og kjedelig. Så på når en kompis spilte her en dag, han var kommet et stykke lengre enn meg. Wow. Det eneste som var forskjellig var vel... hvem han skulle drepe og settingen på området han løp rundt i. Ellers var det jo like kjedelig som de to første drapene! Jeg vet ikke hva som definerer underholdning for de som liker AC, men for meg holder ikke ACs gameplay til åtte-ti timers spilling. Virker jo som om utviklerne ble leie og kopierte løpeoppitårnhoppenedbankeoppenellerannendudereddeuskyldigblablablagreiene sine etter de hadde kommet på det, og trodde folk ville la være å legge merke til det..
 
I

impywimpy

Gjest
#31
Houseman: Jeg siktet meg ikke inn mot å latterliggjøre deg, men prøvde heller å påpeke håpløsheten i å ta denne diskusjonen på Revans premisser. Grunnen til at jeg kanskje har et litt mer avslappet forhold til Harry Potter enn deg, er at jeg er noen år yngre og dermed befant meg midt i målgruppen da fenomenet herjet som verst. Jeg har med andre ord lest flere av bøkene, og ser det nødvendig å rettferdiggjøre det hele.

Klaymen: Du kan trøste deg med at du ikke er alene. Jeg har vanskelig for å se Harry Potter som noe annet enn et bakstreversk og barnslig utopi for venstrevridde prepubertale (Riou), men meg om det. Det er uansett aldri for sent å bli voksen. ;)
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#32
SITAT
Nå er ikke jeg noen bokanmelder, og jeg vil ikke gå off topic. Hva jeg liker med Harry Potter hører ikke hjemme i denne tråden, og det er vel uinteressant for de aller fleste anyways. MSN?[/b]
Når du kaller meg en "komplett fjøsnisse" og skriver at jeg "åpenbart ikke har noen sans for fornuft", kan du i det minste ta det bryet med å argumentere imot for å bevise hvorfor du påstår å ha rett, uten å ro deg unna ved å definere hva som passer inn i emnet og ikke. Hvis du liker Harry Potter og mener det ikke burde være noen tvil om at de er gode, burde du kunne fortelle hva som er bra med dem også, uten å henvise til anmeldelser eller priser bøkene har fått. Hvis ikke har jeg egentlig ikke noen grunn til å høre på det du sier. Tar jeg forresten feil hvis jeg antar at Harry Potter er blant de få bøkene du leser? Hadde du lest noe annet før du leste den første HP-boka?
 
#33
Nå må vi huske her gutter at det diskuteres på et generelt grunnlag. Og det at noe selger i bøtter og spann trenger ikke nødvendigvis å ha med kvalitet å gjøre. Markedsføring og at noe er lett tilgjengelig er faktorer som spiller inn. Og som med alle regler finnes det unntak.

Men å bruke salgstall som et argument for at noe er bra er håpløst.
 
#34
Harry Potter åpnet øyene mine for litteratur. Jeg leser mer enn Harry Potter, så du tar feil. Har ikke noe komplett oversikt, men jeg elsker alt Dan Brown skriver (vet det er usannsynlige påstander, men moro likevell), Philip Pullmans His Dark Materials (som forøvrig går dypere enn det virker som, du bør ta en titt på serien hvis... eller ikke, du er vel for gammel), Jo Nesbø, Tolkien... Om jeg hadde lest noe annet før Harry Potter? Jeg husker ikke helt, men jeg hadde vel ikke det. Som sagtr, Harry Potter fikk meg interessert i å lese bøker generelt.

Grunnen til at jeg kalte deg det, var pga. ditt utsagn om popularitet. :p

Xeno: Visse salgstall er jo litt overveldende da. Hvor mye HP har solgt ligger det jo en grunn bak. Men jeg er enig med det du skriver - Britney Spears suger fremdeles random cock at party selv om tenåringshorene digger henne.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#35
Vel, det er litt samme greia. Britney får helt sikkert noen yngre mennesker til å åpne øyne for musikk (ja, til en viss grad, men fortsatt).
Revan baserer seg på at siden Harry Potter bøkene har solgt så enormt bra, må det nødvendigvis ligge kvalitet i produktet.
Så Revan, hvorfor gjelder ikke dette musikk? Bare litteratur? Og hva med film?
(Legg merke til at jeg ikke har noen mening, liker bare å stille spørsmålene).

For the record, synes jeg Harry Potter bøkene er krem banan bra, selv om jeg leste den første i en alder av 18, og det definitivt ikke var den første boka jeg leste. Og langtfra den beste.



Edit: Gimme gimme more, gimme more, gimme gimme more!
 
#37
Er ikke mye vits i å hyle over en slik liste, man kan ikke forvente at alle er klin like, heller ikke når det gjelder spillsmak. Jeg tviler på at det er en enkel sak å lage spill i dag, spesielt med tanke på de skyhøye kravene forbrukerne stiller. Spillrevolusjon og innovasjon er det eneste folk har i hodene, men selv har jeg ingen problemer med å få god underholdning ut av spill som går etter gamle oppskrifter, som f.eks. Eternal Sonata, Odin Spehere, Halo 3 og delvis Bioshock. I min bok må ikke alt være nytt og friskt, det må være god underholdning. Og jeg mener veldig mange av toppspillene som har kommet ut dette året, inkludert dem på VGs liste, er kvalitetsspill. Det handler egentlig mer om personlige preferanser, mener nå jeg. Dessuten har jeg problemer med å sette to så ulike spill som Mario Galaxy og Bioshock opp mot hverandre på rettferdig vis, og jeg lurer på hvem i heiteste huttlaheimen som klarer det på en objektiv måte. The Orange Box har jeg enda ikke fått kjøpt meg. Er hardt å være low on cash. :(

Og ja, jeg vet jeg aldri kunne blitt en spillanmelder.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#38
SITAT
Harry Potter åpnet øyene mine for litteratur. Jeg leser mer enn Harry Potter, så du tar feil. Har ikke noe komplett oversikt, men jeg elsker alt Dan Brown skriver (vet det er usannsynlige påstander, men moro likevell), Philip Pullmans His Dark Materials (som forøvrig går dypere enn det virker som, du bør ta en titt på serien hvis... eller ikke, du er vel for gammel), Jo Nesbø, Tolkien... Om jeg hadde lest noe annet før Harry Potter? Jeg husker ikke helt, men jeg hadde vel ikke det. Som sagtr, Harry Potter fikk meg interessert i å lese bøker generelt.

Grunnen til at jeg kalte deg det, var pga. ditt utsagn om popularitet.[/b]
Det er jo ikke et argument for hvorfor du liker det. Brown, Nesbø og Tolkien er jo dessuten litteratur det ikke er nødvendig å lese noe annet for å "få opp øynene for", de kunne like gjerne ha vært de første du leste. Ikke noe vondt sagt om noen av dem, bortsett fra Dan Brown, men det bør ikke være de eneste bøkene man leser. Akkurat som man bør se mer enn bare actionfilmer fra Hollywood eller høre på mer enn den mest kommersielle popmusikken.

Ellers har nok Impy rett i at alder har mye å si for hvordan man oppfatter barne- og ungdomsbøker. Jeg hadde begynt på videregående da den første HP-boka kom og havnet dermed akkurat litt utenfor målgruppa. Derimot har jeg gode minner knyttet til andre bøker, som nødvendigvis ikke er bedre.

EDIT: Omformulerte litt.
 
#39
Der kommer vi igjen inn på dine meninger om underholdningsverdi. For min del må en bok underholde for å være bra. At den er lærerik og dyp har ikke så mye å si så lenge jeg trives mens jeg leser den. Harry Potter liker jeg fordi jeg ser fremgang fra bok til bok. Hovedpersonene utvikler seg, og jeg synes J.K. Rowling skriver bra på en måte som ikke blir barnslig for eldre lesere, men samtidig er lett for yngre lesere. Som en eller annen nevnte en gang, HP funker perfekt som innledningsbok til litteraturens verden. Historien er i mine øyne interessant og spennende, jeg er forbløffet over hvordan Rowling har klart å komme opp med denne fantastiske magiske verdenen. :p Jeg vet det høres teit ut. Jeg liker Harry Potter fordi magi på en måte er blandet inn i everyday life. Jeg vet jeg sliter med å forklare hvorfor jeg liker spill, filmer, bøker og musikk, så kanskje du kan forklare hvorfor du IKKE liker Harry Potter? Såvidt jeg vet har ikke du lest bøkene, fordi du begynte på videregående da den første boken kom ut. Jeg liker dem fordi jeg var i perfekt alder til å begynne å lese dem (10-11 år), det var herlig å slippe unna alt annet og begrave meg i Harrys univers.

Justin: Jeg baserer meg på det at jeg har lest hele serien. :) Men jeg underbygger mine påstander om at HP er bra med salgstall.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#40
Ja, vi stiller nok forskjellige krav, og det er vel ikke så rart heller med tanke på aldersforskjellen mellom oss. Jeg forventer mer av bøker enn at de skal underholde, og liker ikke forfattere som ikke har noe annet mål enn å underholde eller å selge masse.

Og når det gjelder hva jeg ikke liker med Harry Potter, så har det mest med språket å gjøre, som er helt middelmådig og uten substans, og et tydelig produkt av de kompromissene du snakker om har gjort som har gjort bøkene lett å lese for en bred lesergruppe. Jeg leste litt i den første boka for å se om det var noe for meg, men fant hele universet ganske uinteressant (noe som sikkert har med alder å gjøre), og språket var altfor flatt til at jeg orket å lese mer enn 30-40 sider. Det kan godt hende at jeg var negativt innstilt på forhånd, men jeg kunne virkelig ikke tenke meg å lese en hel Harry Potter-bok. Så bøkene har slik jeg ser det ikke noen litterær verdi utover å underholde målgruppa, og da kan det være det samme.