Wii - generelle nyheter

Status
Stengt for ytterligere svar.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Alex @ 29.05.2006, 16.12) 6479
Selvfølgelig er det billig, men det er ikke en pris som danker 360 ned i støvlene. Og for grafikkhorer og allmennheten er det kanskje mer attraktivt med mer grafikk for pengene.[/b]
Litt av et "kanskje" du har der, gitt. ;)
Grafikkhorene har nok allerede kjøpt seg 360 eller venter på PS3, jeg ville ikke tro de er interessert i noe med substans. Hva allmennheten angår... så veit jeg ikke. Det var ikke noe rush av middelaldrende som tok opp spilling da Xbox kom, så jeg mistenker at grafikken ikke er viktig for dem.

Kilik

Lokal moderator
Ja, et priskutt på X360 vil nok komme før jul. De aller fleste konsoller opplever et priskutt etter ett års tid. Xbox hadde hele tre priskutt de første 13 månedene i Europa. Jeg blir ikke overrasket om et kutt på 500-1000 kr. kommer noen dager før PS3-releasen den 17.november. Isåfall blir 2000 kr. for Wii relativt dyrt. Når det er sagt tror jeg ikke Nintendo har noe problem å selge ut til den prisen. Vi snakker tross alt om en lansering og Nintendo har en meget dedikert fanbase. Det er den langsiktige prisen som blir viktig, ikke hva early adopters må betale.

Tror det ble sagt på E3 i fjor at Nintendo vil tilby en DVD dongle som tilbehør for å spille av DVD-filmer.

Er ikke Pro Logic II sånn derre emulering av surround-lyd? Det er kanskje ikke like bra som Dolby Digital 5.1, men det er godt nok for meg.

Det er et stereosignal som har kodet inn ekstra kanaler på egne frekvenser. I teorien høres det helt teit ut, men det fungerer nesten litt. Jeg synes ikke det er noe særlig. Man hører litt sus og dus i bakgrunnen, og det generelle lydbildet føles litt bredere, men i forhold til et digitalt signal blekner det helt.

Dersom man har et dugelig surroundanlegg med støtte for Pro Logic II er det fint lite som kan hindre Wii'en din i å spytte ut fin lyd fra alle kanter.

Ta nå for eksempel Rogue Squadron 2 og Rebel Strike til Gamecube; disse forsynte ørene mine med langt bedre surround enn det jeg fikk fra samtidens Playstation- og Xbox-spill, selv om begge disse hadde fantastiske digitale optiske utganger. (Sony sin hadde, iallefall. Ble plutselig litt usikker på boksen...)

Point is, Pro Logic II holder i lange baner så lenge spillet faktisk gjør bruk av det.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Også kjekt at det overveldende flertallet som ikke har svindyrt lydanlegg slipper å betale ekstra for utganger de aldri kommer til å bruke. :elsk:

Scary Paladin

Ukjent herremann
SITAT(Riku @ 01.06.2006, 21.23) 7286
Dersom man har et dugelig surroundanlegg med støtte for Pro Logic II er det fint lite som kan hindre Wii'en din i å spytte ut fin lyd fra alle kanter.

Ta nå for eksempel Rogue Squadron 2 og Rebel Strike til Gamecube; disse forsynte ørene mine med langt bedre surround enn det jeg fikk fra samtidens Playstation- og Xbox-spill, selv om begge disse hadde fantastiske digitale optiske utganger.
[/b]
Det kan nå faktisk komme av at veldig få Playstation spill faktisk utnytter DD. Noen få har det i CG filmer og noen har DTS lyd men det er ingen jeg kommer på i farta som faktisk bruker DD ingame. Når det kommer til X-box spill er jeg ikke enig (man må ha adapter ja). Jeg har ennå til gode å høre bedre lyd fra et Gamecube spill enn f.eks Halo, Burnout eller Black. Det er akkurat som å sammenlikne en HDtv og en vanlig tv. HDtv-en er bedre men en vanlig tv holder i massevis for de som ikke bryr seg. ^_^

SITAT(Yetipants @ 01.06.2006, 21.38) 7294
Også kjekt at det overveldende flertallet som ikke har svindyrt lydanlegg slipper å betale ekstra for utganger de aldri kommer til å bruke. :elsk:
[/b]
Ja for å legge til en optisk utgang med DD på Wii-en hadde jo kosta helt sinnsykt mye. Med tanke på at man får en DVD spiller med kopositt, s-video, komponent, coaxial og optisk utgang med dekodere til både DTS og DD for under 1000 kr så koster nok biten med optisk ut og DD det meste der ja. :p Og når det kommer til svindyrt anlegg biten så er jo det en smaksak og prioriterings greie. Noen bruker 10000 på PC noen på surround og andre på HD-tv. :rulleøyne:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så det er altså uten grunn at den billige PS3-utgaven ikke kommer til å ha... sånne fancy utganger? Nuvel, samma det. Klart det hadde vært fett med HDTV-støtte, surroundlyd, innebygd brødrister og sånn, men de færreste hadde brukt det og prisen hadde nok blitt litt høyere. Og det var igrunn poenget mitt, at jeg synes det er bra Nintendo ikke på død og liv skal ha med alt mulig rask bare fordi det er kult. Klart de som har brukt masse spenn på anlegg og TV synes det er stas med slikt, men de som ikke har det betaler da for noe de aldri kommer til å bruke.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Okay da, men det blir noen år til. Uansett så er vel neppe widescreen og HD-TV det samme, hmm? ;)

Scary Paladin

Ukjent herremann
SITAT(Yetipants @ 01.06.2006, 23.38) 7353
Så det er altså uten grunn at den billige PS3-utgaven ikke kommer til å ha... sånne fancy utganger? Nuvel, samma det. Klart det hadde vært fett med HDTV-støtte, surroundlyd, innebygd brødrister og sånn, men de færreste hadde brukt det og prisen hadde nok blitt litt høyere. Og det var igrunn poenget mitt, at jeg synes det er bra Nintendo ikke på død og liv skal ha med alt mulig rask bare fordi det er kult. Klart de som har brukt masse spenn på anlegg og TV synes det er stas med slikt, men de som ikke har det betaler da for noe de aldri kommer til å bruke.
[/b]
Riktig. Det var derfor jeg skrev "For de av dere som bryr dere". Et av mine poeng var forøvrig at HD utganger er dyrt fordi det er nytt og markedet har ikke roa seg enda. DD derimot er gammelt og koster lite å få stappa med. Nå er ikke en optisk utgang i mine øyne så sinnsykt fancy, men det er nå min mening. :)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Greit, greit. Whatever, jeg har ikke peiling uansett (som du allerede har skjønt). :p

Scary Paladin

Ukjent herremann
Nå må det jo sies at jeg liker å pirke på ting. Litt som deg. :rulleøyne: :p

Wii-Mote Mic and Karaoke En Nintendo eid side foreslår at folk skal kunne synge inn i kontrollene sine. Dette minner meg om et bilde der kontrollen ble brukt som telefon.

SITAT(Yetipants @ 01.06.2006, 19.38) 7294
[/b]
Digital lyd kan jo også ledes koaksialt, ikke bare optisk. Altså via en RCA-plugg, som er identisk til de som sender kompositt- og stereosignaler (som både Wii og GameCube allerede har). Ergo hadde det kun vært nødvendig med en ekstra dekoder, som omtrent ikke koster noen verdens ting.

Riku:
Du vet at svært få PS2-spill har Dolby Digital eller DTS-signaler, og at man trenger et ekstra adapter for å spille XBox-spill med Dolby Digital? Det virker nemlig ikke som om du har testet å spille med virkelig digital lyd, om du mener at Pro Logic 2 er "godt nok". For meg blir det litt av XBox 360 sitt ankepunkt, at den kan gi sann 5.1 lyd i alle spillene. Å spille Call Of Duty 2 eller Battlefield 2 online med 5.1 lydkanaler er en virkelig unik opplevelse. Ikke bare gjør det opplevelsen sterkere og bredere, det hjelper deg også til å kunne fastslå hvor lyder kommer fra. Et stort hjelpemiddel i f.eks. et FPS.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvorfor mener du det er negativt for 360-en at den kan spille ekte 5.1-lyd i alle spill?

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
Jeg har lagt merke til at jeg ikke klarer å lese Yetipants' poster, øynene går automatisk mot avataren hans.

Jeg må anstrenge meg for å få lest postene. :elsk:

Status
Stengt for ytterligere svar.