Dette emnet skal brukes til nyheter rundt Nintendo Wii. Nyheter om spesifikke spill skal opprettes i egne emner
---------
Wii
Lanseringsdato: 8.desember
Pris: 2000-2500 kr.
Zelda: Twilight Princess er lanseringsspill
Super Mario Galaxy, nytt 3D Mario spill annonsert
Metroid Prime 3 vist fram
------------
Fra Nintendos pressekonferanse - E3 2006
Oppdateres av Endre etter hvert som konferansen pågår
Takk for meg.
---------
Wii
Lanseringsdato: 8.desember
Pris: 2000-2500 kr.
Zelda: Twilight Princess er lanseringsspill
Super Mario Galaxy, nytt 3D Mario spill annonsert
Metroid Prime 3 vist fram
------------
Fra Nintendos pressekonferanse - E3 2006
Oppdateres av Endre etter hvert som konferansen pågår
- Klokken 18.30: Konferansen har ikke begynt enda. Kanskje er det litt forsinkelser?
- Klokken 18.36: Konferansen er i gang, og Shigeru Miyamoto inntar scenen mens Nintendo-nasjonalsangen spilles? Nei, dette er musikken fra Hyrule field og Zelda.
- Klokken 18.38: Miaymoto er kledd ut som en dirigent, og dirigerer tilsynelatende flere tech-demoer med Wii-kontrollen. Eller er det en annen fyr i bakgrunnen som gjør det? Miyamoto viser stolt frem Wii-kontrollen.
- Klokken 18.39: Reggie inntar scenen, og forteller at dette ikke bare er nestegenerasjon, men noe helt nytt. Det er ikke bare begrenset til noen få, men for alle. Og viktigst av alt er ikke hva man ser, men hva man får spille.
- Klokken 18.40: En promovideo av folk som bruker Wii-kontrollene i forskjellige situasjoner, som å spille tennis, golf, dirigere musikk, kjøre bil, styre Mario (salen jubler), styre et fly, kontrollere Samus i et nytt Metroid-spill, spille bordtennis, mange forskjellige ting fra et Wario Ware-spill, et baseball-spill, et førstepersonsskytespill med sverdfektig (Ubisoft-spillet? Red Steel?), Link med hookshot, pil og bue, sverd, skjold og fiskestang vises.
- Klokken 18.45: Snakker om Nintendo DS, Nintendogs og Revolution/Wii, og folks reaksjoner. Reggie sier at i dag vil vi se, og i morgen føle, hvordan ting blir.
- Klokken 18.47: Kjenner du noen som aldri har sett på TV, eller som aldri har lest en bok?, spør Reggie, og svarer at selvsagt gjør du ikke det. Hva med noen i familien din som aldri har spilt spill? Det tror han at du gjør. Og dette må Nintendo gjøre noe med, via Wii, på samme måte som de har gjort med DS.
- Klokken 18.48: Reggie vil nå svare på flere spørsmål om Wii ... men først forteller han at Nintendo ikke bare vil oppgradere grafikken, men gjøre noe mer (dette visste vi allerede). Han snakker om responsen Super Mario 64 fikk, og hvordan de kan få den samme responsen på nye produkter, og at dette var Wiis mål.
- Klokken 18.50: Wii blir tilgjengelig i fjerde kvartal 2006.
- Klokken 18.51: Reggie forteller om navnet, og takker de to personene som likte det første gang de hørte det.
Han gjør sammenligninger med andre kjente varemerker, som Lexus, IKEA og Google, og hvem som likte de først? Nå skal han vise ting fra Nintendo som er på vei. Nytt Metroid-spill, Dragonball, Disaster, Fire Emblem, SpongeBob Squarepants, Cars, Super Mario Galaxy, SD Gundam Breaker, Tony Hawks Downhill Battle, Sengoku Action, Necro-Nesia, Excite Truck, Elebits, Red Steel, Rayman 4, Super Swing Golf, Sonic Wild Fire, Project H.A.M.M.E.R, Finalfurlong, One piece battle, Madden, Final Fantasy Chrystal Chronicles og til slutt The Legend of Zelda: Twilight Princess. Reggie forteller at dette blir det første Zelda-spillet klart til lansering ved en Nintendo-konsoll, og en annen fyr demonstrerer hvordan man spiller spillet med kontrollen.
- Klokken 18.56: En fe i Wee-versjonen vil vise hvor du peker kontrollen. Man bruker B-knappen på Wee-kontrollen til å svinge sverdet, men ikke alle fiender kan tas med sverd, og da kommer pil og buen inn.
- Klokken 18.57: Det bekreftes at det er en høyttaler i kontrollen, som rapporter tidligere. Dette kan f.eks brukes ved at man hører at pil-lyden kommer ut av kontrollen, og så videre inn i TVen. Det er også innebygget riste-funksjon i kontrollen. De bruker også bomerangen. Og videre skal fyren skyte noen fiender, men sliter litt, men klarer det til slutt. Nunchuck-kontrollen har også innebygget bevegelsessensor.
- Klokken 19.01: Enda mer fra Zelda, og bruk av kontrollen. Alle som er på messa får testa demoen selv, en versjon av spillet med lettere vanskelighetsgrad.
- Klokken 19.02: Tilbake til Reggie. Han bekrefter at det blir laget to versjoner av Twilight Princess, en til Wii og en til Nintendo Gamecube. Lanseres samme dag som Wii kommer ut.
- Klokken 19.03: Metroid Prime 3: Corruption vises frem. Dette vil også bruke Wii-kontrollen, og skal visstnok være den mest intuitive FPSen noensinne. Så videre til Super Mario Galaxy, også denne vil ta i bruk Wii-kontrollen, hvor man kan svinge med hånda for å slå til ting, ta tak i ting osv.
- Klokken 19.04: Excite Truck, en ny serie, som baserer seg på Excitebike, med bruk av Wii-kontrollen, og deformerende bakgrunner. Så viser man frem Project H.A.M.M.E.R såvidt, og viser at man kan svinge et sverd. Disaster er også et nytt spill, veldig lite vises ...
- Klokken 19.05: De skal ikke bruke lang tid på å vise frem tredjepartsspill (oi?), men vil vise frem hva Sega har jobbet på for Wii. Nytt Sonic-spill, altså. Final Fantasy: Chrystal Chronicles er også på vei fra Square Enix. Det samme med Madden NFL07, som også tar i bruk kontrollen. Samme med Tony Hawks Downhill Battle og Rayman 4. 27-spill vil være tilgjengelige for testing på E3.
- Klokken 19.07: To Ubisoft-representanter, som snakker engelskfransk, viser frem det eksklusive lanseringsspillet Red Steel. Spillet er et FPS, satt i både Japan og USA. Man vil både bruke skytevåpen og sverd, alt kontrollert med Wii-kontrollen. Ødeleggbare omgivelser, eksplosjonseffekter, real-time fysikk vises frem. Spillet ser imponerende ut, med tanke på at hva som ryktes å være Wiis spesifikasjoner. Han forteller hvordan AIen er, at den tar dekning og prøver å komme bak deg osv. Man kan også fryse tiden, og kommandere folk man tar som et slags gissel. Ganske mange interessante ideer her.
- Klokken 19.13: Nå vises det hvordan sverdkampene fungerer, det hele ser veldig intuitivt ut, og ser ut til å fungere bra. Ubi-representantene takker for seg, og sier at spillet er spillbart på messa.
- Klokken 19.14: George Harrison inntar scenen og snakker om nåtiden, og Nintendo DS. Salgstall for DS ... 16 millioner eksemplarer solgt, og de legger vekt på at det er flere enn PSP (selvom Sony snakket om 17 mill. tidligere, er nok dette tall for hvor mange butikkene har fått inn, ikke hvor mange som er solgt). 1.3 millioner brukere av Nintendo WiFi så langt, på under et halvt år. Brain Age nådde USA for litt siden, og har solgt over 5 millioner i Japan, og har nå solgt 120 000 enheten de første ukene, noe som er raskere enn det solgte i Japan. Brain Age tar del i en ny gruppe spill, for folk som ikke vanligvis spiller.
- Klokken 19.18: Han snakker om DS Lite, og antar at den vil bli enda mer populær enn den forrige maskinen. New Super Mario Bros. kommer snart, med onlinemuligheter. Nye Pokemon-spill kommer til Japan 18. september. Nye spillserier på vei, som Yoshi, StarFox og Diddy Kong til DS. Final Fantasy 3 kommer til USA på DS. Det samme med Tony Hawk's Downhill Jam, med VoIP med Nintendo WiFi.
- Klokken 19.20: Det nye Zelda-spillet vil ta i bruk stylusen på flere måter. Over 100 nye spill til DS fra nå til slutten av året. Promovideo av nye spill og DS Lite vises frem. Yoshi's Island 2, Diddy Kong Racing, Starfox DS, og nytt Mario VS. DK-spill er blant de nye titlene.
- Klokken 19.23: Saturo Iwata inntar scenen, og forteller om planen hans om å nå ut til nye spillere, og hvordan de skal gjøre dette. Han mener måten spilleren deltar i spillet på er viktigst, altså kontrollmåten. DS er et godt eksempel på dette, sier han, og det snakkes om både Nintendogs og Brain-titlene som gode eksempler.
- Klokken 19.25: Han mener Wii-kontrollen vil gjøre det samme for Wii. Litt vagt om Virtual Console, og at et nytt spill som Tetris kan bli lønnsomt igjen? Tror jeg gikk glipp av noe der ...
- Klokken 19.27: Iwata er frustrert med lastetid i spill, og med DS kan han starte og stoppe når som helst, bare ved å åpne eller lukke lokket. Wii vil også ta hånd om dette problemet, og kan starte Virtual Console-spill og Opera-nettleseren (!) raskt, sier han.
- Klokken 19.28: Wii vil aldri "sove", og vil alltid være i gang, med Wii Connect 24 (og bruker ikke mer strøm enn en liten lyspære). Dette betyr at Wii alltid kan være online, med nytt innhold osv., selv mens man sover. Han viser et eksempel med Animal Crossing, hvor en venn kan gå inn i byen din mens konsollen er online, selvom du sover, og de da kan legge igjen beskjeder i byen din osv. Nettverkssoftwaret er allerede integrert i hardwaret, så utviklerne ikke behøver å skrive kode for dette.
- Klokken 19.30: Iwata oppsummerer hva som skal tiltrekke seg ikke-gamere: Kontrollen, Virtual Console, og nye titler. Men hvilke titler? Han gir eksempler som Wii Sports, et sportspill med tennis, golf og baseball i et spill. Det vil være tilgjengelig ved lansering. Iwata gjør en veldig stor greie ut av dette å ødelegge veggen mellom spillere og ikke-spillere.
- Klokken 19.33: Reggie inntar scenen igjen, og vil invitere alle som er i salen, og de som ser på gjemme. Dette går ikke an, men de kan gjøre det med én person. Nå skal de velge hvem som blir den første spilleren i verden som får prøve Wii. Shigeru Miyamoto skal nå annonsere hvem av de tre finalistene som vinner.
- Klokken 19.34: Miaymoto skal først vise hvordan man kontrollerer et Tennis-spill med Wii-kontrollen. Han bommer litt, og unnskylder seg med at han ikke er så god, og lurer på om han kan finne en som er bedre enn han. Så annonserer han vinneren ... Scott Dyer (?). Saturo Iwata inntar scenen igjen, og skal spille på lag med Reggie, mens Miyamoto er på lag med konkurransevinneren. Det ser ut som de har det morsomt.
- Klokken 19.38: Miyamoto og konkurransevinneren tok seieren til slutt.
- Klokken 19.39: Reggie påpeker at følelsen av spillet er viktigst, ikke hvordan det ser ut. Det handler om å være inkluderende, ikke ekskluderende, sier han. Wii og DS representerer det samme, nemlig risiko. Forandring er viktig, sier han. Nintendo forandret markedet for tyve år siden, og gjør det fortsatt med DS som det siste eksempelet, og Wii som det neste. Reggie takker alle som så på, og ser frem til å se de på messa i morgen.
Takk for meg.