Wii - generelle nyheter

Status
Stengt for ytterligere svar.

Kilik

Lokal moderator
Sulky: Fin spøk av WiiSource.
At den skal komme ut om fire uker virker vel optimistisk.

Forøvrig så har 10.november igjen dukket opp som europeisk releasedato, denne gang fra en spansk butikk:

Jeg er ganske sikker på at man kan merke av 10.november på kalenderen, men det er uansett bare 12 dager til Ninty bekrefter datoen offisielt.

Lodin

Der Waaaah
SITAT(kilik @ 03.09.06, 02.42) 22409
Sulky: Fin spøk av WiiSource.[/b]
Personlig kaller jeg det "fin" måte å skaffe seg masse pageviews på. Tviler på at jeg er den eneste som lager seg et lite mentalt notat om at wiisource.com er totalt ubruklige og håper de har skutt seg selv i foten med dette.

Trench_Rat

Sommerbildene våre
SITAT(kilik @ 03.09.06, 04.13) 22410
IGN Weekly 23
24 minutters demonstrasjon av Battalion Wars, Mario Strikers, Red Steel og flere Wii-demoer.
[/b]

kontrollen i Battalion Wars ser passe retared ut, ble ikke akkurat mer gira på wii når jeg så det :grine:

Lodin

Der Waaaah
Personlig tror jeg det har mer med å gjøre at Fran Mirabella den tredje sugde egg. Skjønner at det sikkert er litt stressende, men når du er blå og fienden gul så skal det litt til å prestere å skyte den digre blå tanksen gjentatte ganger.
Personlig er jeg mer skuffa over at Red Steel enda bruker den helvetes crosshair-beveger-seg-fritt-på-skjermen-til-man-når-enden-først-da-snur-man-seg-mekanikken. Går å venter på dagen de implementerer bedre kontroll.

Jeg trodde man hadde flere valg ang. kontrollen i red steel. Dersom det ikke blir en mulighet skjønner jeg faen meg ikke at de kan kalle det en real kandidat for å vise at fps kan funke like bra på Wii.

SHDR

Gullmedlem
Har dere tenkt dere nøye om før dere gjorde dere opp den meningen der? Hvordan i alle dager skal det funke å ha direkte kontroll over et crosshair som er sentrum i kameraet? Det betyr at du ender med å holde kontrollen hardt mot venstre for å skyte rett frem. Den kontrollmetoden som er presentert, sørger for at orienteringen er naturlig og intuitiv, om enn ikke like direkte som man er vant med.

Jeg skjønner ikke hva som er problemet her. Det er en usannsynlig, utrolig mye bedre løsning enn dual-stick-katastrofen som er dagens standard. Det er dessuten flere FPS-er som bruker det samme systemet i dag, på dual-sticks, og jeg ser ingen mase over at de er ødelagte av den grunn.

Lodin

Der Waaaah
Last ned Penumbra og spill det i cursor-mode eller hva det heter og fortell meg hvor kult det var. :p
Hadde vært bedre med en knapp som resetter dødpunktet, omtrent som å løfte ei mus og sette tilbake på midten.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
En mus kan man løfte opp fra bordet og plassere på andre siden av matta for å fortsette en bevegelse. Det er så innarbeida at de færreste som spiller på pc tenker over det, men det fungerer ikke med wiimoten.

Lodin

Der Waaaah
SITAT(Lodin @ 05.09.06, 13.02) 22720
Hadde vært bedre med en knapp som resetter dødpunktet, omtrent som å løfte ei mus og sette tilbake på midten.
[/b]
Hold knappen inne, flytt Wiimoten tilbake til midten. Tar nok litt å vende seg til, men det vil være verdt det i lengden.

Tutankoopa

Ole (オーレ)
En mus kan man løfte opp fra bordet og plassere på andre siden av matta for å fortsette en bevegelse. Det er så innarbeida at de færreste som spiller på pc tenker over det, men det fungerer ikke med wiimoten.
[/b]
Det trengs ikke heller... Wiimote og datamus er to helt forskjellige ting, og de kkan ikke sammenlignes sånn, det blir bare dumt.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Med andre ord er vi fullstendig enige, Tutankoopa, men du klarte å vri om innlegget mitt til det motsatte.

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Med andre ord er vi fullstendig enige, Tutankoopa, men du klarte å vri om innlegget mitt til det motsatte.
[/b]
Ops sorry det skjønte jeg ikke :p Godt vi er enige ihvertfall :D

SHDR

Gullmedlem
SITAT(Lodin @ 05.09.06, 13.21) 22727
Hold knappen inne, flytt Wiimoten tilbake til midten. Tar nok litt å vende seg til, men det vil være verdt det i lengden.
[/b]
Counter-intuitive. Du synes kanksje det er en god idé, resten av verden løfter øyenbrynene og himler litt med aua. Interaksjonsdesign er basert på brukervennlighet. Det er naturlig å løfte et objekt hvis registrering av input baserer seg på at det er underlag. Å måtte trykke på en knapp for å resette orienteringen til et brukergrensesnitt uten den typen traction som en mus har, er helt på trynet. Hvordan skal man beregne den nye orienteringen? Skal konsollen slutte å registrere input mens du holder inne den knappen? Hva om wiimotens posisjon ikke er relativ til sin egen plassering i rommet, men heller i forhold til sensoren som står ved TV-en? Da funker ikke ideen din engang.

Lite gjennomtenkt.

EMBRACE TEH REVOLUTIOHN!

Lodin

Der Waaaah
Her er en tanke: Hva om man kan velge? Desverre skjer ikke det fordi det virker som Nintendo har ekstreme aversjoner mot å gi brukerne valgmuligheter på sånt. De ser på det som en luksus å la oss velge mono eller stereo og å slette save-filer enda.

*løpe sidelengs mens man ser rett opp og blir skutt i ryggen fordi siktet fortsatt beveger seg nedover og til siden på skjermen og det tar et halvt år å snu seg*

SHDR

Gullmedlem
Tar et halvt år å snu seg? Det vil være utviklerens skyld isåfall, for å sette opp aksellerasjonen på snuhastigheten er ikke akkurat rocket fucking science. Det bør være i innstillingene i spillet. Slik som i for eksempel Halo.

Jeg forklarte hvorfor du ikke kan velge over: Fordi det sannsynligvis ikke er teknisk praktisk. Isåfall så må den stakkars konsollen rekalibrere senterpunktet til wiimoten hver gang du trykker på knappen og flytter på den. Det er ikke nødvendigvis noe særlig problem, men det kan føre til feilkalibrering, eller kanskje du trekker kontrollen til et punkt der det egentlig ikke er praktisk at den har senterpunkt. Da må rekalibrere den på nytt, og blir sannsynligvis skutt i ryggen.

Hva var problemet igjen?

Hva med å ha noe ala styringen i Metroid Prime 1 og 2, altså at man ikke strafer med den venstre stikka, men snur seg om en dytter den til siden? Strafe kan man gjøre ved å holde inne en trigger samtidig. På den måten kan man sikte fritt rundt på skjermen hele tiden, uten at det påvirker at en snur seg og man slipper stresset med å ha sikte helt ut i kanten på skjermen hver om en vil skyte på noen bak seg.

Lodin

Der Waaaah
SITAT(SHDR @ 05.09.06, 18.58) 22792
Tar et halvt år å snu seg? Det vil være utviklerens skyld isåfall, for å sette opp aksellerasjonen på snuhastigheten er ikke akkurat rocket fucking science. Det bør være i innstillingene i spillet. Slik som i for eksempel Halo.

Jeg forklarte hvorfor du ikke kan velge over: Fordi det sannsynligvis ikke er teknisk praktisk. Isåfall så må den stakkars konsollen rekalibrere senterpunktet til wiimoten hver gang du trykker på knappen og flytter på den. Det er ikke nødvendigvis noe særlig problem, men det kan føre til feilkalibrering, eller kanskje du trekker kontrollen til et punkt der det egentlig ikke er praktisk at den har senterpunkt. Da må rekalibrere den på nytt, og blir sannsynligvis skutt i ryggen.

Hva var problemet igjen?
[/b]
Hvorfor må senterpunktet rekalibreres? Det spiller jo ingen rolle hvor på skjermen man peker så lenge wiimoten sånn ca er foran sensoren oppå eller under TVen. Det vil fungere akkurat som ei mus på en musematte bare at man holder en knapp inne istedet for å løfte musa.

Og å snu seg med stikka som i MP er ikke et alternativt. Det var grunn nummer en til at det var et helvete å spille for de som er vant til FPSer. <_<

SHDR

Gullmedlem
Poenget er vel at sensoren definerer området wiimoten fungerer innenfor. Hvor tuppen på kontrolleren peker/hvor kontrolleren befinner seg i forhold til sensoren er sannsynligvis måten siktingen beregnes på. Ellers hadde man vel ikke trengt sensoren, right?

Dermed har wiimoten et senterpunkt i forhold til sensoren som da må rekalibreres hver gang du flytter wiimoten uten at bevegelsen registreres. Det er temmelig logisk. Om en bevegelse ikke skal registreres, må man "slå av sensoren", og når den slås på igjen, må senterpunktet være flyttet i forhold til hvor wiimoten befinner seg, ellers vil bare kameraet sprette til dit wiimoten er flyttet seg. Dermed må man displace senterpunktet i forhold til hvordan du flytter wiimoten og rekalibrere den.

Makes sense?

Status
Stengt for ytterligere svar.