Wii - generelle nyheter

Status
Stengt for ytterligere svar.
Raven er faktisk på riktig spor her, men dette så kalte "problemet" kan fikses.

Du styrer din character med Nunchuckene, altså frem og tilbake, opp og ned, altså alt av bevegelse for kroppen til din character, mens wiimoten styrer våpnet ditt.

Det Nintendo har gjort med spill som Red Steel og de andre fps spillene er at de har lagt inn en "boks system" Altså innen for denne "boks systemen" kan du bevege våpnet ditt med wiimoten fritt.

Da trenger du ikke å bevege på kroppen til din character, alstå du trenger ikke å bruke nunchcukene når du er innen for dette "boks-systemet" får å treffe noen.

Problemet er at denne "boksen" er for stor. Når du ser gjenstander/person som du skal skyte utenfor denne boksen, så klarer ikke charactern din å bevege seg raskt nok. Jo da, greit nok, du kan stille inn på sens osv. Men det blir ikke slik det skal være

Problemet ligger altså ikke i nunchukene, du sikter, skyter og alt går bra, men det er mye mer til fps spill en å bare sikte og skyte. Altså bevegelse, dodging, orientere seg, noe Wii sliter litt med. Men igjen, dette problemet kan løses, slik at det kan bli bedre.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
SITAT(Eirik @ 21.11.06, 00.26) 35822
Det kan man enkelt løse ved at man for eksempel holder inne en knapp for å deaktivere bevegelsessensoren i Wii-moten for et lite øyeblikk.
[/b]
Problemet der er at du går over til å bruke wiimoten som en abstrakt styringsmekanisme som en pc-mus. I stedet for å kunne peke rett på noe må du se hvor langt unna krysshåret målet ditt er, bevege litt, kompensere, et cetera.

Jeg sier ikke at Ubi Soft fikk det bra til (eller dårlig, hell, jeg har ikke fått prøvd Wii), men muligheten er der og med tid kan jeg sette penger på at et finjustert system vil funke knallbra.
 
Litt varierende omtaler av Wii-spillene, der The Legend of Zelda: Twilight Princess topper det meste (selv om ikke alle skryter det opp i skyene). Utenom The Legend of Zelda: Twilight Princess, virker det som de mest solide spillene er Marvel: Ultimate Alliance og Trauma Centre: Second Opinion, med Tony Hawk's Downhill Jam og Rayman Raving Rabbids hengende etter. Super Monkey Ball: Banana Blitz virker også som et godt spill, og Call of Duty 3 virker interessant om man er ute etter single-player FPS. Excite Truck virker som et spill som er verdt å teste, men ikke å kjøpe. Jaja, tiden vil vise. Det tok noen måneder før Nintendo DS hadde et stort spekter av gode titler, og det vil nok ta litt tid med Nintendo Wii også, men jeg føler i hvert fall at Wii har mer å by på enn Nintendo DS hadde de første 3 månedene.

Det er i hvert fall spennende å prøve noe nytt og annerledes, så jeg gleder meg til å i det hele tatt teste Wii mer, og hvis alt går som det skal, så har jeg Nintendo Wii m/ Wii Sports i morgen (The Legend of Zelda: Twilight Princess og Excite Truck, samt en ekstra Wii Remote bør dukke opp tidlig neste uke). Forhåpentligvis får jeg strøm-omformeren jeg har bestilt også (ville vært synd å få en Wii uten å kunne bruke den :p ).

Noen andre som har importert Wii, og som har fått den, eller som venter den de nærmeste dagene?
 

Lodin

Der Waaaah
Må si meg enig i at Red Steel, CoD3 og Far Cry ikke akkurat ser ut til å takle førstepersonsvinkelen på Wii. På den annen side er det jeg har sett av den oppdaterte versjonen av Metroid Prime 3 meget lovende. Virker rimlig responsivt og kjapt på den "proffe" settingen.
Men men, kommer til å prøve de andre bare for å se åssen det funker i praksis. Red Steel virker ihvertfall som et spill man enten hater eller elsker.
 

SHDR

Gullmedlem
SITAT(Eirik @ 21.11.06, 01.26) 35822
Det kan man enkelt løse ved at man for eksempel holder inne en knapp for å deaktivere bevegelsessensoren i Wii-moten for et lite øyeblikk.
[/b]
Counter-intuitive. Interaksjonsdesign er basert på brukervennlighet. Det er naturlig å løfte et objekt hvis registrering av input baserer seg på at det er underlag. Å måtte trykke på en knapp for å resette orienteringen til et brukergrensesnitt uten den typen traction som en mus har, er helt på trynet. Hvordan skal man beregne den nye orienteringen? Skal konsollen slutte å registrere input mens du holder inne den knappen? Hva om wiimotens posisjon ikke er relativ til sin egen plassering i rommet, men heller i forhold til sensoren som står ved TV-en?

Wiimoten har sannsynligvis et senterpunkt i forhold til sensoren som da må rekalibreres hver gang du flytter wiimoten uten at bevegelsen registreres. Det er temmelig logisk. Om en bevegelse ikke skal registreres, må man "slå av sensoren", og når den slås på igjen, må senterpunktet være flyttet i forhold til hvor wiimoten befinner seg, ellers vil bare kameraet sprette til dit wiimoten er flyttet seg. Dermed må man displace senterpunktet i forhold til hvordan du flytter wiimoten og rekalibrere den.

Dermed er ikke det særlig praktisk. Å dra langs kantene er nok mye mer gunstig.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
1UP er heller ikke kjempebegeistrede for Red Steel. 5/10 her også.
Opprinnelig skrevet av Michael Donahue
Once you get over the novelty of cappin' fools with a plastic remote, you're left with just an average shooter that does absolutely nothing you haven't seen (or shot) a million times before.
Anmeldelse av Excite Truck er også oppe, til 7/10:
Opprinnelig skrevet av Andrew Fister
Excite Truck is pretty exciting.
 
Yay, nå har Nintendo Wii havnet i hus. Det eneste som suger balle er at jeg ikke har en sterk nok strøm-omformer. Det anbefales at man har en på minst 100W. Forøvrig står det på A/C-adapteren til Wii at den kun tar 52W, men jeg tar ingen sjanser til tross for at jeg har en strøm-omformer på 60W. Får jo en på 500W i morgen.

Uansett, en herlig pakning, og en små-digg konsoll. Jeg skal nyte dens design, mens jeg spiller Gears of War, mens jeg venter på at FedEx (som ikke fant huset mitt i går) skal ringe på i morgen. Håper han/hun kommer før 14:00, for jeg er på jobb mellom 14:00 og 18:00. :grine:
 

Lodin

Der Waaaah
Og det faktum at man måtte evt. kjøpt den via Ebay og omgått deres systemer. :rulleøyne:

Men tilbars til Wii. Enda en person har vært litt for ivrig med bowlinga og knust TVen, denne gangen ei jente på 7. Er sånne dyr i det hele tatt sterke nok til å prestere det? SITAT
The second set of destroyed TV pics comes direct from Michaela, who tells us that her seven year old girl was also playing Wii Sports bowling when her wrist strap broke as well, sending the controller rocketing toward the TV at a glass-cracking lawsuit-inducing pace. Now, we find the Wii Sports bowling thing to be an interesting coincidence, but it seems a little peculiar that a seven year old could produce enough force rolling that ball to tear her strap apart. [/b]
LINKH
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Han fikk vel sin fra www.dvdboxoffice.com, hvor jeg også har bestilt, men var litt sent ute så jeg må foreløpig vente...
 
Og der har både IGN og famitsu annmeldt red steel. IGN ga det 6.0 og famitsu 8,8,9,9. For IGN stemte faktisk nesten alt, bortsett fra at kontrollen sugde. For gamespot og 1up var da ikke kontrollen problemet? Blir gal av å prøve å finne ut om jeg vil ha dette eller ikke.
 

Lodin

Der Waaaah
Første bilder av Sims til Wii er ute og... EA har valgt å bruke Miier istedet for de vanlige simmene sine. :elsk:
Fra Famitsu:


Forøvrig la Amazon i England ut forhåndsbestillinger i dag og tok dem ned etter bare to minutter. Vistnok så lang tid det tok dem å gå tom. :blunk:
LINKH
 

Lodin

Der Waaaah
Er litt mer detaljer i klærne og sånn ja. Kanskje spillet endrer litt på utseendet deres eller kanskje det bare er piss... :blunk:
Her fant jeg det.

EDIT: Fra linken på Destructoid: SITAT
The first scans and info about the Sims for the Wii has been released by Electronic Arts in the latest issue of Famitsu. Miis play an important role.

EA recently announced an exclusive version of the Sims for the Nintendo Wii, and it turns out the game will now feature the Mii characters one can make on the Nintendo Wii to feature in Wii Sports.

Furthermore, the game has a visual style that reminds us very much of Animal Crossing, which might not be a bad thing at all.

If anything, we should be glad that EA is planning to give Wii owners something new instead of a straight port of an old game.

The game is currently slated for a release in Japan in 2007. Enjoy the first scans.[/b]
 
SITAT(SHDR @ 21.11.06, 05.38) 35851
Counter-intuitive. Interaksjonsdesign er basert på brukervennlighet. Det er naturlig å løfte et objekt hvis registrering av input baserer seg på at det er underlag. Å måtte trykke på en knapp for å resette orienteringen til et brukergrensesnitt uten den typen traction som en mus har, er helt på trynet. Hvordan skal man beregne den nye orienteringen? Skal konsollen slutte å registrere input mens du holder inne den knappen? Hva om wiimotens posisjon ikke er relativ til sin egen plassering i rommet, men heller i forhold til sensoren som står ved TV-en?

Wiimoten har sannsynligvis et senterpunkt i forhold til sensoren som da må rekalibreres hver gang du flytter wiimoten uten at bevegelsen registreres. Det er temmelig logisk. Om en bevegelse ikke skal registreres, må man "slå av sensoren", og når den slås på igjen, må senterpunktet være flyttet i forhold til hvor wiimoten befinner seg, ellers vil bare kameraet sprette til dit wiimoten er flyttet seg. Dermed må man displace senterpunktet i forhold til hvordan du flytter wiimoten og rekalibrere den.

Dermed er ikke det særlig praktisk. Å dra langs kantene er nok mye mer gunstig.
[/b]
Hvorfor i det hele tatt bruke pointer-funksjonen i Wii-moten? Om noen hadde laget FPS til Wii med standard PC-oppsett, ville det kun vært nødvendig å bruke bevegelsessensoren i kontrolleren. Da ville den fått nøyaktig samme funksjon som en mus har på PCen. Mulig det ikke er voldsomt naturlig å måtte holde inne en knapp for at kontrolleren skal stoppe å registrere bevegelse, men for hardbarka FPS-gamere burde det ikke være noe problem å vende seg til et slikt oppsett. Klart at litt av meningen med Wii forsvinner om den faktisk gjør styremåten mer komplisert enn man er vant til fra tidligere, men det hadde vært kos om Wii-FPS var såpass konfigurerbare at man selv kunne velge mellom disse kontrollmetodene. Skal Wii-moten være like godt egnet til FPS som Nintendo hele tiden har påstått, må den i hvert fall fungere like bra som mus og tastatur. Foreløpig ser det ikke ut til at den kommer i nærheten av hva man kan få til med mus og tastatur, da det tar alt for lang tid å snu seg i alle spillene som er ute. Jeg tviler på vi ser PC-gamere gå over til Wii med det første om det ikke skjer noen drastisk forbedring der.
 
Hvem tror du vet mest om den problematikken der? Erfarne spilldesignere som har hatt en Wii i hus siden i fjor høst, eller du som sitter og spekulerer i hva som funker best på grunnlag av et par trailere med overivrige modeller som veiver med wiimoten?

Jeg kan selvsagt vise meg å ta totalt feil, men foreløpig føler jeg meg temmelig sikker på at løsningen du presenterer ikke er noe lur. Jeg er dessuten temmelig sikker på at wiimoten kan være vel så presis og fin som en mus, selv om det ikke er en mus. Poenget er at det skal være en helt ny kontrollmekanisme. Om det var en mus, ville det ikke vært noe nytt og spennende.

Og hvem faen er det som vil ha PC-gamere over på Wii? Jeg har nettopp kjøpt meg en ny PC med alt av harde grafikkort og svære LCD-skjermer og slikt, og jeg har dykket litt ned i PC-spill igjen i den anledning. Og jeg trakk huet ut av vannet rimelig raskt, for ... fy faen så lite spennende den bransjen er. Om PC-gamere skal få diktere hva slags spill som kommer på Wii, kommer konsollen til å tanke som en middels stor kjemikaliefrakter.

Ikke et vondt ord om PC-gamere som personer, altså. Det er den ræva smaken deres jeg kritiserer.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.