Wii System Update 3.0

SHDR

Gullmedlem
#21
Nintendo har driti seg kraftig ut på "oppgradering" til konsollene sine tidligere, og jeg nekter å tro at de er så tette i pappen at de gjør noe slikt nå.

På den annen side ville jeg heller ikke blitt forbauset om Nintendo designet en slags "spec" for GC-spill fordi de hadde planlagt Wii allerede da GC var under utvikling. Wii-en er i prinsippet en GC. En enda litt raskere Wii (si, med mer RAM) ville ikke hatt noen videre problemer med HD-spill. Dersom GC-spill og Wii-spill forholder seg til en slags spec hvor oppløsningen kan bli justert automatisk i koden så lenge den får beskjed om det fra plattformen, kan man oppskalere spill uten vanskeligheter.

Sjansen for at det faktisk *er* slik er omtrent lik null, dog. Så det er vel lite vits å forvente seg noen oppgradert Wii. Wii-en ser ikke ut til å ha noe særlig problemer med å selge til tross for at den ikke har knallgrafikk, og dermed tror jeg Nintendo er nokså tilfreds med det. Deres neste konsoll, om en fire-fem års tid, derimot, kommer sikkert til å kjøre minst 720p siden andelen HD-fjernsyn i markedet da antakelig er stor nok til at det er en relevant faktor. Hvem vet? Kanskje folk har lært seg at kompositt og komponent ikke er samme greia innen da også?
 
#22
Men... x360 kjører jo 720p gjennom komponent, og Wii har jo en komponentutgang... vil det ikke da være nok med en firmware-update, eller er jeg helt på jordet nå?
 
#24
Ja, men siden det tydeligvis er mulig å sende 720p gjennom komponent, og Wii-en har komponentutgang, trengs det da å endre på hardwaren?
 

SHDR

Gullmedlem
#25
Uh, ja. Det har ingenting med saken å gjøre. Du har komponent-output på PS2 også, og for eksempel GT4 kan kjøre i 1080i. Du har komponent-output på Xbox også, med for eksempel X-Men Legends 2 som kan kjøre 720p. Men det er ikke rene HD-konsoller heller.

Så. Wii *kan* også kjøre HD-spill. Ingen sak. Det er bare at det ikke er standard-specen på konsollen. Den er ikke bygget for å kjøre de fleste spill i 720p. Så høy oppløsning krever nemlig mer RAM til å holde selve bildet som rendres, masse RAM for å holde så høyoppløste teksturer og det er nødvendig med en rask CPU og GPU for å skyve rundt all den dataen. Og Wii-en har ikke så rask maskinvare, rett og slett. Selv om den teoretisk sett kan kjøre HD-spill.