[NX] Zelda: Breath of the Wild

Fin video om våpen Thinaran, mange argumenter jeg ikke har tenkt over rent spilldesign-messig, selv synes jeg denne videoen bedre fanger min positive opplevelse av våpnene i BotW:
Den andre filmen har jeg sett før, og virker som om gamer-anmeldelsen har bekreftet hans mistanke om klaginga på de åpne områdene i spillet.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Hvis et spill er upåklagelig i over 30 timer så er det jo fantastisk, hvordan kan man klage på noe slikt?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg satt klistret til skjermen de første 20 timene, men begeistringen falt drastisk i den siste halvdelen.
#denfølelsen når du bare får 20 timers underholdning ut av spillet du har kjøpt. Ellers: Man kan fortsatt ikke gjøre alle til laks, news at eleven.

Selv kjøpte jeg meg hus i går. Utforska også Akkala, og fikk flashback av beste sort til World of Warcraft. Det er verdt å merke seg at jeg spilte 90% av de to årene jeg spilte WoW mutters aleine, opptatt med å utforske verdenen. Knæsa en viss labyrintøy også. Fikk endelig nytte av labyrinttipset. Jeg slutter forøvrig ikke å la meg imponere over... det aller meste, egentlig. For eksempel at sånn cirka alle som prøver seg på labyrintøya kommer til å ha et fiks ferdig kart over selve labyrinten før de kommer dit... og at det kartet kommer til å være mer til hinder enn til hjelp. Sånn ellers synes jeg fortsatt våpnene som knæser så fort er mye av moroa, det er artig å planlegge og leite etter nye våpen, eventuelt flere av ett du liker. De jeg liker best å bruker er ikke en gang sjeldne; Iron Sledgehammer og Double Axe. De gjør nesten ikke noe skade, men dæsken så artige de er. Har forøvrig to Great Flameswords og to Great Frostswords til det kommer noe skikkelig hissig, og regner med de blir brukt opp omtrent akkurat i tide til at jeg får noe nytt og artig. Regner med å ta turen til Eldin i dag (funfact: en av kidza i barnehagen til unga mine heter Eldin, synd at ikke tvillingbroren hans heter Lanayru eller noe), og så er man vel omtrent halvferdig.
 
#denfølelsen når du bare får 20 timers underholdning ut av spillet du har kjøpt. Ellers: Man kan fortsatt ikke gjøre alle til laks, news at eleven.
Skjønner at tunga er i kinnet her, men det må da være lov å forvente at et spill holder koken i den tiden det tar å fullføre.

(Hvis spillet ditt tar 50 timer å fullføre, bør hver eneste time føles meningsfylt. Hvis ikke er det spillutviklerens ansvar å stramme det inn, synes jeg.)

Har bare spilt BOTW noe sånt som 6-7 timer så langt, så jeg vet ikke hvor jeg faller på skalaen, men det var i hvert fall en fornuftig argumentert anmeldelse – selv om jeg lurer på hvorvidt presset for å fullføre kan ha farget opplevelsen noe.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
det var i hvert fall en fornuftig argumentert anmeldelse
Nei. Ethvert spill - enten det er åpen-verden eller noe annet - baserer seg på en løkke med opplevelser som gjentas så lenge man gidder å spille, og som kontinuerlig blir rekontekstualisert etter hvert som man kommer seg videre i spillet. Hvis man skal leke virkelig deilig kan man sikkert skrive en oppgave hvor man beregner idealkurven for utfordringer, sceneskifter osv., men jeg håper du skjønner hva jeg mener her; opplevelsen ved 50-timersmerket er i hovedsak den samme som ved 20-timersmerket, bare i nye kontekster.

Jeg har spilt samtlige referanser han kommer med i løpet av teksten, og kjøper ikke at de gjør dette på en veldig annerledes eller kvalitativt bedre måte enn Breath of the Wild; snarere tvert imot synes jeg designerne hos Nintendo har introdusert en motstand i flere av de etter hvert velkjente grunnmekanikkene på en elegant måte (utholdenhetsmåleren og våpnene som er laga av glass og håp) som stiller krav til spilleren på en måte som gjør at du nettopp ikke kan sose rundt helt planløst som i f.eks. Assassin's Creed. At man ikke liker dette er så klart helt gangbart, men argumentet hans koker ned til at andre spill gjør de samme tingene bedre fordi de gjør de samme tingene bedre. Det er ikke gjort noen forsøk på å analysere det anmelder har brukt 50 timer på, ut over at "dette likte jeg å drive med i 20 timer men så ble jeg plutselig lei og likte det ikke på langt nær like godt de neste 30 timene". Da lurer jeg på hva han tenkte på i løpet av de første tjue timene, og igrunn de neste tredve også, men det blir ikke nevnt. Tingene han trekker fram som negative tør være åpenbare lenge før tjuetimersmerket.

Igjen er det helt innafor å ikke synes Breath of the Wild er det beste siden rista brød, men det er liksom lettere å ta itu med argumentene til 'n Jim enn 'n Gamer.no rett og slett fordi førstnevnte faktisk har tenkt litt gjennom hva han egentlig mener. Jeg får aldri noe tak på hvorfor det plutselig kom et punkt for hr. .no hvor formelen ikke lenger holdt vann, eller snarere hvorfor den overbeviste ham så lenge som tjue timer hvis det først var så store mangler.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jeg tror det er en prosess som går fra å lære seg systemet, så etter 20 timer få skikkelig fete våpen … som også blir ødelagte, og så til slutt akseptere det. Enda en Major Test of Strength? Vel, da går det fort et Great Thunderblade og sånn er det bare. Det er underkommunisert at våpen som ligger i overworld også respawner ved en Blood Moon, så du kan merke dem av på kartet og så hente dem på nytt hvis du absolutt må (jeg gidder ikke). Og når fiender allerede respawner og de ikke lenger vokter en kiste … vel, pick your battles.
 

Lodin

Der Waaaah

Regner med jeg driter i podquisition denne uka. Er enig med dem i at disse folka suger, men jeg orker ikke Jim Laura og en drita ire som gnåler om det i over en time. :v
 
Ellers da? Digital Foundry har pixel counta nok til å finne ut at spillet skalerer oppløsningen etter stressnivå på motoren. Utviklerne av Fast RMX har (som sikkert er nevnt før) prata om at det er et firmware-problem på Switch just nu som kødder til denne prosessen, så da er det kanskje håp for hakket sløyere bildeoppdateringsfrekvens på horisonten!
 
Jeg har spilt samtlige referanser han kommer med i løpet av teksten, og kjøper ikke at de gjør dette på en veldig annerledes eller kvalitativt bedre måte enn Breath of the Wild; snarere tvert imot synes jeg designerne hos Nintendo har introdusert en motstand i flere av de etter hvert velkjente grunnmekanikkene på en elegant måte (utholdenhetsmåleren og våpnene som er laga av glass og håp) som stiller krav til spilleren på en måte som gjør at du nettopp ikke kan sose rundt helt planløst som i f.eks. Assassin's Creed. At man ikke liker dette er så klart helt gangbart, men argumentet hans koker ned til at andre spill gjør de samme tingene bedre fordi de gjør de samme tingene bedre. Det er ikke gjort noen forsøk på å analysere det anmelder har brukt 50 timer på, ut over at "dette likte jeg å drive med i 20 timer men så ble jeg plutselig lei og likte det ikke på langt nær like godt de neste 30 timene". Da lurer jeg på hva han tenkte på i løpet av de første tjue timene, og igrunn de neste tredve også, men det blir ikke nevnt. Tingene han trekker fram som negative tør være åpenbare lenge før tjuetimersmerket.
Lett å nikke til dette.

Anmeldelsen hos Gamer burde gått grundigere til verks når konklusjonen blir såpass drastisk, og jeg er ganske sikker på at jeg er dypt uenig med anmelder siden mine kriterier later til å være annerledes enn hans – men han nevner da spesifikke ting. Og selv om disse er åpenbare før tjuetimersmerket, er det vel ikke SÅ vrient å tenke seg at det tar en stund fra de er synlige, til de tar knekken på spillgleden?

Andreas Bjørnebekk/Gamer.no skrev:
Forskjellen er imidlertid at The Witchers verden er så detaljert og så nydelig designet at de åpne områdene gir spillet et nydelig pusterom mellom intense oppdrag og lukkede områder, noe som også kan sies om områdene i Skyrim. Problemet i Breath of the Wild – foruten om hovedoppdragene – er at pusterom og åpne landskap er for det meste det man blir gitt.

Som en som elsker å fortape seg i en åpen verden der mulighetene og opplevelsene står for tur, skuffer Breath of the Wild med kjedsomhet og repetisjon. Så godt som hvert eneste område er vidåpent, være det daler eller sletter, og det hele minner meg om spilldesign man ellers ser i massive flerspillerspill der man skal ha plass til hundrevis av spillere på samme tid. Det hjelper heller ikke at det visuelle ligger så langt bak konkurrentene, være det ytelse eller detaljer. Grafikkstilen selv er det lite å klage på da man kunne forveksle den med tegningene i en Studio Ghibli-film, men mangel på kantutjevning og et svært blast bilde ødelegger mye av den sjarmen Nintendo forsøker å få frem.

Det hele blir svært lite personlig, og henger langt bak andre storspill som ikke bare gir deg en verden å leke deg i, men som gjør den til sin egen ved å inkludere spesielle fokusområder, morsomme karakterer og lydspor som tvinger deg til å bruke noen ekstra minutter med beina plantet i jorda ettersom du ikke vil gå glipp av musikken.
Og

Andreas Bjørnebekk/Gamer.no skrev:
Om det er via gjenkjennelige raser og figurer, lydspor eller klassiske lydeffekter, er svært mye av The Legend of Zelda: Breath of the Wild myntet på at gamle tilhengere skal føle seg hjemme. Kanskje forklarer dette hvorfor det mangler på nevneverdig ny spillmusikk, og trangen til å innføre et gjenkjennelig kampsystem mistenker jeg hindrer et av spillets viktigste aspekter fra å virkelig skinne.
Som sagt, jeg er ganske sikker på at min oppfatning her er helt annerledes enn Andreas', men dette er da brukbar argumentasjon? En av de klassiske fellene for åpen-verden-spilldesign er jo at man har en diger verden, men lite genuint interessant å foreta seg der, så hvis kjernespilløkkene ikke helt sitter hva gjelder BOTW for Andreas, så er det klart at det kan suge lufta ut av ballongen.

Som nevnt er det fristende å ønskje seg en strammere anmeldelse når man først velger å være kontroversiell, men denne står likevel greit plantet i Godt til Meget-land for min del.
 

Lodin

Der Waaaah
Vel anmeldelsen er tatt med av Metacritic og selvom gamer.no har lite innflytelse der (Jimmern sin teller mye mer) ræger buttnerdene nok en gang. Godeste Andreas kan nok se fram til Doxings og drapstrusslings.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har forøvrig to Great Flameswords og to Great Frostswords til det kommer noe skikkelig hissig, og regner med de blir brukt opp omtrent akkurat i tide til at jeg får noe nytt og artig.
Brukte det ene greie flammesverdet i dag, akkurat i tide til å få et nytt fra det som ganske åpenbart var en Dark Souls-referanse. Ringen er sluttet, eller noe.

Som sagt, jeg er ganske sikker på at min oppfatning her er helt annerledes enn Andreas', men dette er da brukbar argumentasjon? En av de klassiske fellene for åpen-verden-spilldesign er jo at man har en diger verden, men lite genuint interessant å foreta seg der, så hvis kjernespilløkkene ikke helt sitter hva gjelder BOTW for Andreas, så er det klart at det kan suge lufta ut av ballongen.

Som nevnt er det fristende å ønskje seg en strammere anmeldelse når man først velger å være kontroversiell, men denne står likevel greit plantet i Godt til Meget-land for min del.
Du har blitt blaut siden de harde spillanmelderdagene, ass. :p Det der er eksakt hva jeg tenkte på da jeg kom med "ganske åpenbart lenge før tjue timer har passert"-innvendingen min. For eksempel har jeg også tenkt over at jaggu var det lite faktisk innhold her, gett. Det var hva som trigga flashbacket til World of Warcraft, serru; det er også et spill hvor du, hvis du spiller aleine, må gampe rundt til krampa tar deg over stort sett tomme sletter, med spredte høynivå-fiender du må velge om du skal gamble på å angripe.

Greia er den at å bruke tid på akkurat det der - å utforske en håndlaget verden med svært sporadiske landemerker og interessante ting - er en spillopplevelse jeg er skikkelig glad i. Breath of the Wild er blant annet den offline-versjonen av World of Warcraft jeg har ønska meg i mange år, og jeg koser meg enormt med det.

E: Annet konkret eksempel: Snubla over en ny variant av Octoroks på sida av dævvingfjellet før i kveld. Fant tre ulike måter å myrde dem på bare for moro skyld. Det er sånne ting som plasserer Breath i en egen divisjon for min del.
 
Sist redigert:

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Så ja, det er 900 korok-barn å finne rundt om kring i spillet. Jeg har vel kommet over rundt 80 selv. Men er det en belønning for å finne alle? Ja.


Du kan liksågodt kikke for du kommer ikke til å gjøre det. Jeg sier bare oh wow Nintendo. Oh faens wow.