Forskjellen er imidlertid at The Witchers verden er så detaljert og så nydelig designet at de åpne områdene gir spillet et nydelig pusterom mellom intense oppdrag og lukkede områder, noe som også kan sies om områdene i Skyrim. Problemet i Breath of the Wild – foruten om hovedoppdragene – er at pusterom og åpne landskap er for det meste det man blir gitt.
Som en som elsker å fortape seg i en åpen verden der mulighetene og opplevelsene står for tur, skuffer Breath of the Wild med kjedsomhet og repetisjon. Så godt som hvert eneste område er vidåpent, være det daler eller sletter, og det hele minner meg om spilldesign man ellers ser i massive flerspillerspill der man skal ha plass til hundrevis av spillere på samme tid. Det hjelper heller ikke at det visuelle ligger så langt bak konkurrentene, være det ytelse eller detaljer. Grafikkstilen selv er det lite å klage på da man kunne forveksle den med tegningene i en
Studio Ghibli-film, men mangel på kantutjevning og et svært blast bilde ødelegger mye av den sjarmen Nintendo forsøker å få frem.
Det hele blir svært lite personlig, og henger langt bak andre storspill som ikke bare gir deg en verden å leke deg i, men som gjør den til sin egen ved å inkludere spesielle fokusområder, morsomme karakterer og lydspor som tvinger deg til å bruke noen ekstra minutter med beina plantet i jorda ettersom du ikke vil gå glipp av musikken.