For meg er historiene en liten pådriver til å komme videre, men den bærer selvfølgelig ikke spillet av seg selv. Hva som egentlig er skjedd med kuene på gården eller hvorfor sumpen er blitt full av gift, det kan jeg finne ut av gjennom zeldawiki eller youtube. Men det er sjelden alle disse enkle historietrådene er blir vevet så elegant sammen med hovedhandlingen (nå snakker jeg om i Zeldaspill): denne månen som, drevet av denne uhyggelige masken, langsom driver mot jorda. Alle menneskene (eller snakkende frosker, steinklumper og frosker) du møter, uansett hvor i Terminia, er blitt ofre for den samme meningsløse naturkatastrofen - historietrådene utgår direkte kausalt fra denne enkle rammenfortellingen. Dette er igjen knyttet så tett opp til tredagersmekanismen, som er en del av den umiddelbare samhandlingen med spillet. Jo, som dere sikkert gjetter synes jeg historien, eller bedre: rammefortellingen, i dette spillet er svært så vellykket, direkte fascinerende.
Og det uten at man må finne "The Song of the Hero" hos "The Guardians of the Godess" ved hjelp av "Trials of Inner Strenght", hvor det gjelder å unngå "Waking Water" og "Shadow Guardians" mens man samler "Tears of your Soul" til din "Soul Container" som du fikk i "The Magic Cloud of the Flying Whale"
Men det er selvfølgelig på bekostning av andre ting da, jeg er helt enig i at det er kjedelig å måtte finne en sånn statue hver gang man lagrer. Men det blir jo også lettere, synes jeg, når man får litt flere items (og den fantastiske teleportørsangen).