"Drama is life with the dull bits left out"
- Alfred Hitchcock
Spill < Film
Ikke at jeg ikke liker TV-spill, men det har seg sånn at et spill koster fire ganger så mye som en film og er fire ganger så kjipt å jobbe seg gjennom hvis det er dårlig. Når et spill først er bra kan jeg vie farlige mengder tid til det, men det er rett og slett ikke så ofte det skjer.
Men poenget mitt er jo at man ikke bør kjøpe dårlige spill, og at gode spill som oftest er værd prisen per minutt i forhold til en film.
Høh, problemer her er at dere ser på alt under 9/10 er middelmådige. Hadde Red Faction vært et 5/10 spill hadde det vært middelmådige, men det er et 7+ spill. Jeg støtter på ingen måte spill som ikke fortjener mer enn 5/10 eller mindre, men jeg støtter absolutt spill som ikke nødvendigvis fortjener en plass blant top ti spill gjennom historien. Det er denne mellomtingen jeg sikter til. Det er ikke enten dritt eller trippel-A.
Dersom jeg tolker det dere rett sier så fortjener verken Crackdown, Dead Rising eller Gears of War noe støtte.
Det handler ikke om å "topp ti blandt alle spill i universet", men at det går an å annerkjenne hva de forskjellige spillene faktisk har gjort i utviklingen. Dead Rising kan man annerkjenne for den utrolige friheten som sandkassespill, og som teknisk bra med tanke på hvor mange zombier det er på skjermen til en hver tid (eller hvor mange det faktisk kan være). Gears of War er/var helt ekstrem på grafikk når det kom ut, og var dritskarpt bilde som i tillegg hadde ett solid gameplay. Crackdown har jeg ikke spilt, men liker yeti det, så tror jeg det er bra (da jeg tror han har den spillsmaken som ligner min mest her på forumet

).
Delpoenget mitt her er egentlig at de spillene du nevner har veldig mye bra med seg, det er mer ett spørsmål om personlig preferanser anngående gameplay (DR: broken save system, GoWar: generisk shooter med aliens) fremfor faktiske tekniske krav eller standarder.
Ellers er jeg forsåvidt for at ikke vert eneste spill ikke blir "verdens beste", men om det er folk der ute som klarer å lage gode spill, hvorfor kan ikke andre utviklere gjøre det samme? Kan ikke de som lager Red Faction klare å mekke sammen ett 8/10 spill med den erfaringen de har, det budsjettet de har eller med tanke på hva som allerede er ute? Det virker så unødvendig å lage ett spill som har dårligere tekniske aspekter enn andre spill i samme sjanger som allerede er ute.
Med dette så mener jeg ikke at jeg vil at alle spill skal se like ut, det er så utrolig mye forskjellig en kan oppleve med like kontroll oppsett, samme framerate og grafikkmotor.
(Disclaimer: Jeg har ingen peiling whatsoever på teknisk prat, men jeg håper dere skjønner hva jeg prøver å formidle fremfor å kicke på hvordan jeg formulerer meg. Med andre ord, en vanlig post fra meg)
Jo, også har man jo oppfølgere, da. Jeg skal ha Silent Hill: Homecoming uavhengig om det får en 7 eller en 10 av favorittkritikerene mine. Det avgjør kanskje om jeg kjøper det på releasen eller noen uker seinere, men... Det er vel av samme grunn at spill som FIFA forsvinner fra hyllene før Pro Evo., eller at Pirates of the Caribbean-spilla forsvinner i det hele tatt.
Bare fordi du skal kjøpe neste spill i serien av en spillserie som begynte bra betyr jo ikke at det spillet du skal kjøpe nødvendigvis _er_ bra. Oppfølgere er egentlig noe av det som irriterer meg mest, hvertfall oppfølgere som blir presset frem av produsentene av spillene og ikke av utviklerene som har lyst å ta historien videre, og bringe noe nytt til serien.
Middelmådig for deg trenger ikke nødvendigvis være middelmådig for en annen.
Uenig. Anngående middelmådighet, så er middelmådighet middelmådig for alle. Om noen ikke syns det er middelmådig så er det fordi de ikke vet om noe som er bedre, og det igjen er noe av poenget mitt. Om alle utviklere/produsenter hadde hatt som ønske å lage ting som ville tilfredstille klientene sine, så hadde ikke middelmådighet funnet plass.
Hva var det jeg egentlig prøvde å si..
Jo, jeg jobber jo i EB games og jeg hater å selge crappy/middelmådige spill til folk, når jeg vet at det allerede er bedre spill der ute i samme sjanger. Jeg hater enda mer når folk allerede har de spillene som jeg kan anbefale med hånden på hjertet er gode, spør etter noe nytt noe og jeg må si at "Frontlines selger jo bra da.." eller noe slikt.
Ett eksempel på ett spill som jeg ikke greier å få hodet rundt da må være "assassins creed", det har jeg aldri hatt sansen for, og er ett av de "middelmådige" spillene jeg irriterer meg over. Helt til jeg leste en liten artikkel/notis i "games-tm". Notisen gjorde meg oppmerksom på at dette spillet slo skikkelig ann hos folk som ikke var gamere, med sitt enkle gameplay, og lett forståelige mønster så var dette en knallsuksess for folk som vanligvis ikke tilbringer mer enn ca en time foran tven. Og på akkurat det så var det, på mange måter, 20 ganger bedre enn de spillene _jeg_ annerkjenner som de kuleste spillene jeg har spillt på flere år.