Red Faction: Guerilla (360) beta

D

Doctor Downs

Gjest
#21
Rekk opp hånda her de som egentlig kjøper spilla sine for å holde spillindustrien levende. Den dagen jeg kjøper et spill jeg veit at jeg ikke liker spisielt for å støtte selskapet som lager det... nei. Jeg kjøper ikke stort mer et par spill i halvåret lenger. Ikke for å fremme et poeng, men fordi jeg ikke har lyst på flere.
 
#22
Det kan knapt kalles argument når den lekker som ei sil. (edit: Er ment til Yeti)
Uten mangfoldet av spill (middelmådige eller ei) så ville bransjen aldri blitt tatt inn i varmen av vanlige folk. Spill ville fremdeles vært en nerde-underground greie for spesielt interesserte.
 

oma

Village Drunk
#23
Hvorfor har dere så lite tro på spill som medie? For min del så er det den perfekte blandingen mellom bok og film. Filmer for min del blir altfor oppkuttete på den måten at man får ikke se hva som skjer mellom a og b, og bøker blir igjen fort litt for trasig å se på da man ikke har kontroll over hva hovedpersonen gjør.
 
#24
Jeg har ikke liten tro på spill som medie. Tvert imot, spillbransjen vil fortsette å vokse.
Men bransjen er avhengig av å kunne levere all slags type spill til all slags typer mennesker.
Det nytter pent lite med 2-3 spill i året som hylles til himmels av kritikere, men ikke ender opp med å selge spesielt til massene.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#25
Filmer for min del blir altfor oppkuttete på den måten at man får ikke se hva som skjer mellom a og b
"Drama is life with the dull bits left out"
- Alfred Hitchcock

Spill < Film

Ikke at jeg ikke liker TV-spill, men det har seg sånn at et spill koster fire ganger så mye som en film og er fire ganger så kjipt å jobbe seg gjennom hvis det er dårlig. Når et spill først er bra kan jeg vie farlige mengder tid til det, men det er rett og slett ikke så ofte det skjer.

Men bransjen er avhengig av å kunne levere all slags type spill til all slags typer mennesker.
Sant, men heldigvis finnes det nok idioter som kjøper pengemaskiner som Kane & Lynch: Dead Men til at jeg slipper.
 
#26
Spørsmål: hvor kom "2-3 spill" fra? Det kommer mange gode spill hvert år. Sikkert flere titalls. At man skal føle seg tvunget til å kjøpe noe man anser som middelmådig faenskap fordi "bransjen er avhengig av å kunne levere all slags type spill til all slags typer mennesker" gir liksom ingen mening. Om man tar utgangspunkt i at all produksjon av spill drives av moralsk glød og altruisme, så kanskje. Men argumentet er syltynt, og det virker som om Dirty D er villig til å trykke et hvilket som helst standpunkt til hjertet så lenge han får muligheten til å grine over hvor slem og overlegn Yetipants er.

Jeg ser ikke hvor noen har sagt at det er ønskelig å hindre et mangfold av spill, med mindre mangfoldet dere prater om går på kvalitet.
 

oma

Village Drunk
#27
men er massene fornøyd da? Hva er standarden for fornøyd? Er man fornøyd om man har det moro i 2-3 helger på rad og ikke rører spillet igjen? Eller om man har brukt 300 timer på det? Det er vel her det meste avgjøres kan jeg tenke meg, er jo noen kunder som sier "jaja, da har jeg noe å gjøre på i helgen" og slikt som da nødvendigvis ikke trenger å ha en 6-7 timers økt foran tven, eller bestemmes det i hvordan spillet er lagt opp? Med rett pacing (ellerhvaderenåkallerdet) og god nok historie, så kan vel den mest innbitte utegåer bli fortryllet til å spille i time etter time?
 
D

Doctor Downs

Gjest
#28
Hvis jeg misliker et spill pleier jeg ikke vie det mer enn en times tid etter jeg har funnet ut at jeg misliker det. Hvis jeg spiller det tre hele helger er det sannsnligvis ganske ålreit. Er forøvrig enig med Draugen. Nesten uansett hva slags sjangere du foretrekker så kommer det nok bra spill ut i den sjangeren til å holde spillindustrien i live. Middelmådige spill trenger ikke eksistere.
 
#29
Høh, problemer her er at dere ser på alt under 9/10 er middelmådige. Hadde Red Faction vært et 5/10 spill hadde det vært middelmådige, men det er et 7+ spill. Jeg støtter på ingen måte spill som ikke fortjener mer enn 5/10 eller mindre, men jeg støtter absolutt spill som ikke nødvendigvis fortjener en plass blant top ti spill gjennom historien. Det er denne mellomtingen jeg sikter til. Det er ikke enten dritt eller trippel-A.

Dersom jeg tolker det dere rett sier så fortjener verken Crackdown, Dead Rising eller Gears of War noe støtte.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#30
Om et spill har et gamerankings-gjennomsnitt på 7 eller 9 betyr fint lite dersom karakteren ikke kommer med en informativ omtale (eller helst flere omtaler). Hvis det nye Tekken- eller FIFA-spillet hadde fått et gjennomsnitt på 11/10 hadde jeg sannsynligvis ikke kjøpt det heller, bare så det er sagt. De faller bare utafor smaken min (igjen, dette ville jeg ikke sagt om en film). Men når spillinteressen begynner å dabbe av så ser jeg ikke noe vondt i å kjøpe utelukkende de absolutt beste spilla når man først bare skal ha et i kvartalet.

Edit: Jo, også har man jo oppfølgere, da. Jeg skal ha Silent Hill: Homecoming uavhengig om det får en 7 eller en 10 av favorittkritikerene mine. Det avgjør kanskje om jeg kjøper det på releasen eller noen uker seinere, men... Det er vel av samme grunn at spill som FIFA forsvinner fra hyllene før Pro Evo., eller at Pirates of the Caribbean-spilla forsvinner i det hele tatt.
 
#31
og det virker som om Dirty D er villig til å trykke et hvilket som helst standpunkt til hjertet så lenge han får muligheten til å grine over hvor slem og overlegn Yetipants er.
Nå fikk du meg til å le. Grattis.
Slem ? Neppe. Overlegen ? Til tider.
Jeg er uenig med han i dette tilfellet.
Ja, vi har vært uenige før og kommer garantert til å være uenige igjen. Folk pleier å være det på diskusjonsforum.

Tror nok vi begge sover like godt om natten uansett.

Men nok om den saken. Med mindre du har lyst å gå for kvitt eller dobbelt og dra en ny teori ut ræva di.

Doctor Down skrev:
Middelmådige spill trenger ikke eksistere.
Middelmådig for deg trenger ikke nødvendigvis være middelmådig for en annen.

StarEye skrev:
Høh, problemer her er at dere ser på alt under 9/10 er middelmådige. Hadde Red Faction vært et 5/10 spill hadde det vært middelmådige, men det er et 7+ spill
Akkurat. Ett passe bra spill, men ikke fantastisk eller perfekt.
 

oma

Village Drunk
#32
"Drama is life with the dull bits left out"
- Alfred Hitchcock

Spill < Film

Ikke at jeg ikke liker TV-spill, men det har seg sånn at et spill koster fire ganger så mye som en film og er fire ganger så kjipt å jobbe seg gjennom hvis det er dårlig. Når et spill først er bra kan jeg vie farlige mengder tid til det, men det er rett og slett ikke så ofte det skjer.
Men poenget mitt er jo at man ikke bør kjøpe dårlige spill, og at gode spill som oftest er værd prisen per minutt i forhold til en film.

Høh, problemer her er at dere ser på alt under 9/10 er middelmådige. Hadde Red Faction vært et 5/10 spill hadde det vært middelmådige, men det er et 7+ spill. Jeg støtter på ingen måte spill som ikke fortjener mer enn 5/10 eller mindre, men jeg støtter absolutt spill som ikke nødvendigvis fortjener en plass blant top ti spill gjennom historien. Det er denne mellomtingen jeg sikter til. Det er ikke enten dritt eller trippel-A.

Dersom jeg tolker det dere rett sier så fortjener verken Crackdown, Dead Rising eller Gears of War noe støtte.
Det handler ikke om å "topp ti blandt alle spill i universet", men at det går an å annerkjenne hva de forskjellige spillene faktisk har gjort i utviklingen. Dead Rising kan man annerkjenne for den utrolige friheten som sandkassespill, og som teknisk bra med tanke på hvor mange zombier det er på skjermen til en hver tid (eller hvor mange det faktisk kan være). Gears of War er/var helt ekstrem på grafikk når det kom ut, og var dritskarpt bilde som i tillegg hadde ett solid gameplay. Crackdown har jeg ikke spilt, men liker yeti det, så tror jeg det er bra (da jeg tror han har den spillsmaken som ligner min mest her på forumet :p).

Delpoenget mitt her er egentlig at de spillene du nevner har veldig mye bra med seg, det er mer ett spørsmål om personlig preferanser anngående gameplay (DR: broken save system, GoWar: generisk shooter med aliens) fremfor faktiske tekniske krav eller standarder.

Ellers er jeg forsåvidt for at ikke vert eneste spill ikke blir "verdens beste", men om det er folk der ute som klarer å lage gode spill, hvorfor kan ikke andre utviklere gjøre det samme? Kan ikke de som lager Red Faction klare å mekke sammen ett 8/10 spill med den erfaringen de har, det budsjettet de har eller med tanke på hva som allerede er ute? Det virker så unødvendig å lage ett spill som har dårligere tekniske aspekter enn andre spill i samme sjanger som allerede er ute.

Med dette så mener jeg ikke at jeg vil at alle spill skal se like ut, det er så utrolig mye forskjellig en kan oppleve med like kontroll oppsett, samme framerate og grafikkmotor.

(Disclaimer: Jeg har ingen peiling whatsoever på teknisk prat, men jeg håper dere skjønner hva jeg prøver å formidle fremfor å kicke på hvordan jeg formulerer meg. Med andre ord, en vanlig post fra meg)

Jo, også har man jo oppfølgere, da. Jeg skal ha Silent Hill: Homecoming uavhengig om det får en 7 eller en 10 av favorittkritikerene mine. Det avgjør kanskje om jeg kjøper det på releasen eller noen uker seinere, men... Det er vel av samme grunn at spill som FIFA forsvinner fra hyllene før Pro Evo., eller at Pirates of the Caribbean-spilla forsvinner i det hele tatt.
Bare fordi du skal kjøpe neste spill i serien av en spillserie som begynte bra betyr jo ikke at det spillet du skal kjøpe nødvendigvis _er_ bra. Oppfølgere er egentlig noe av det som irriterer meg mest, hvertfall oppfølgere som blir presset frem av produsentene av spillene og ikke av utviklerene som har lyst å ta historien videre, og bringe noe nytt til serien.

Middelmådig for deg trenger ikke nødvendigvis være middelmådig for en annen.
Uenig. Anngående middelmådighet, så er middelmådighet middelmådig for alle. Om noen ikke syns det er middelmådig så er det fordi de ikke vet om noe som er bedre, og det igjen er noe av poenget mitt. Om alle utviklere/produsenter hadde hatt som ønske å lage ting som ville tilfredstille klientene sine, så hadde ikke middelmådighet funnet plass.

Hva var det jeg egentlig prøvde å si..

Jo, jeg jobber jo i EB games og jeg hater å selge crappy/middelmådige spill til folk, når jeg vet at det allerede er bedre spill der ute i samme sjanger. Jeg hater enda mer når folk allerede har de spillene som jeg kan anbefale med hånden på hjertet er gode, spør etter noe nytt noe og jeg må si at "Frontlines selger jo bra da.." eller noe slikt.

Ett eksempel på ett spill som jeg ikke greier å få hodet rundt da må være "assassins creed", det har jeg aldri hatt sansen for, og er ett av de "middelmådige" spillene jeg irriterer meg over. Helt til jeg leste en liten artikkel/notis i "games-tm". Notisen gjorde meg oppmerksom på at dette spillet slo skikkelig ann hos folk som ikke var gamere, med sitt enkle gameplay, og lett forståelige mønster så var dette en knallsuksess for folk som vanligvis ikke tilbringer mer enn ca en time foran tven. Og på akkurat det så var det, på mange måter, 20 ganger bedre enn de spillene _jeg_ annerkjenner som de kuleste spillene jeg har spillt på flere år.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#33
Hoi, her var det jaggu kretsmesterskap i misforståelse.

Poenget mitt var at dølle spill laget med kun profitt for øye - som Red Faction er et førsteklasses eksempel på - er dritt, laget for kortsiktig inntjening. Hvis mange nok ser at det holder å mekke drit som selger i bøtter og spann veltes hele bransjen på en uke når folk for alvor går lei. Hvis dette høres usannsynlig ut for deg, har jeg noe du burde lese her.

Spill som tar sikte på bare å være jævla gode spill - enten det dreier seg om den neste skyteblockbusteren, verdens beste Peggle-variant eller et underfundig plattformspill hvor manipulasjon av tiden står sentralt - hvor opplevelsen står i sentrum og inntjeninga kommer som følge av at folk finner ut av hvor bra sakene er, er veien å gå. Mener jeg da. Dermed håper jeg lastebilen som frakter alle eksemplarene av Red Faction som skal legges ut for salg blir truffet av en komet. ^^
 

oma

Village Drunk
#34
siktet til meg? Jeg er enig med deg yeti, så da er det isåfall jeg som har formulert meg temmelig feil :/
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#35
Nei, mer som en kommentar for å klargjøre hva jeg egentlig mente siden noen tydeligvis tolka meg dithen at jeg kjøpte ett spill i året eller noe fordi jeg synes Red Faction er møkk.
 
#36
Greit nok at du synes Red Faction er ett møkkaspill, men tror du virkelig at gutta hos Volition satt seg ned og laget med vilje ett spill som ikke høstet toppkarakterer ? At hensikten var kun å tjene seg noen "lett tjente penger" ?

Det er den jeg ikke helt kjøper ser du.

Jeg tror at Volition prøvde så hardt de kunne med det hadde, men snubla litt foran målstreken og dermed røyk gullet og de måtte nøye seg med bronse (eller trøstediplom hvis det er slik du føler det)

Av og til feiler man selv om det er lagt mye arbeid i det. Det er menneskelig å feile.
 

oma

Village Drunk
#37
Jeg tror ikke at Volition prøver å lage ett dårlig spill. Men det kan godt hende at de rett og slett ikke evner å lage ett bedre spill? De kreative evnene er "dårligere" enn andre utviklere? Podusentene deres ødelegger for utviklingen av noe som potensielt kunne blitt ett ganske ok RF spill med å 1) gi dårlige arbeidsvilkår 2) ha bestemte meninger om hva spillets mål skal være som kanskje ikke stemmer overens med hva utviklerene egentlig vil 3) ikke har lyst å legge mer penger i budsjettet slik at de kan gjennomføre gode ideer skikkelig 4) legg inn alternativ selv.

Om man setter spillmedie på linje med butikker, la oss si feks skabal og nille. Man kan kjøpe sokker, bukser, tskjorter og undertøy i begge butikkene. Men faen om nille sin kvalitet på klærene er tilnærmet skabal sin. Men det er ikke butikksjefene sin skyld, heller ikke butikkmedarbeiderene sin. Men hadde butikksjefene og medarbeiderene fått mer frihet til å bestille det de ville få inn selv, og nok lønn så kunne de blitt ganske likestilte.

Jeg tror veldig at produsentene er skyld i de fleste drittspillene der ute, og noen av de middelmådige spillene der ute. Utviklerene gjør tross alt bare jobben sin, og om de ikke får de rette midlene til å gjøre jobben sin skikkelig så kan man ikke forvente ett bra resultat heller.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#38
Greit nok at du synes Red Faction er ett møkkaspill, men tror du virkelig at gutta hos Volition satt seg ned og laget med vilje ett spill som ikke høstet toppkarakterer ? At hensikten var kun å tjene seg noen "lett tjente penger" ?

Det er den jeg ikke helt kjøper ser du.

[...]

Av og til feiler man selv om det er lagt mye arbeid i det. Det er menneskelig å feile.
Av og til feiler man tre ganger på rad med akkurat det samme som i tillegg er kopiert direkte fra noe andre har laget, er det hva du sier?
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#39
Jamen Yeti, Red Faction er faktisk ganske bra. :( Har du spilt det eller baserer du din holdning til spillet på Gabes alltid like velbalanserte uttalelser?
 
#40
Poenget mitt var at dølle spill laget med kun profitt for øye - som Red Faction er et førsteklasses eksempel på - er dritt, laget for kortsiktig inntjening.
At du synes spillet er dritt er jo din mening, men å anta at de lager spillet kun med profitt for øyet? Det er et spill i en svært så populær sjanger... selvfølgelig vil de lage det så bra som mulig. Gode spill blir faktisk belønnet, så lenge det er interesse for sjangeren. De fleste toppspillene som selger dårlig gjør nettopp det fordi de hører til i en sjanger som ikke er like appellerende til massen. Men det gjør Red Faction. Skal man anklage noen for å lage spill kun for kortsiktig inntjening, så er det de som lager dårlige spill på populære lisenser. Red Faction har verken en lisens å satse på, eller en historie for høre til en serie med toppspill. Hvor i huleste får du antakelsen om at de med vilje lager et døllt spill kun med profitt for øyet fra?

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg diskuterer dette med deg... du ga selv MGS4 5/10, noe som gjør det til et middelmådig spill i dine øyne, og et spill som ikke fortjener oppmerksomhet eller pengene dine. Det er jo tydelig hvor mange det er som ikke deler dette synet, så hvor seriøst skal man ta meningene dine?