Gamer har skrevet
en artikkel til alle som hyler om at anmeldelser må være objektive, men det virker ikke som om noen har lest den.
Hvis du skal være helt objektiv sitter du igjen med en produktbeskrivelse. Hvis du skal ta hensyn til andre anmelderes karakterer er du bare uærlig.
Det er ikke meningen at du bare skal lese karakteren på bunnen av siden, det er meningen at du skal lese de sidene med tekst foran og gjøre deg opp en egen mening om spillet basert på det anmelderen beskriver. Hvis anmelderen skriver "jeg likte ikke spillet for det var så mye blod og gørr" og du digger blod og gørr, så betyr ikke det at anmelder tar feil. Det betyr at du kanskje vil ha glede av spillet likevel selv om det har fått en middelmådig karakter. Hvis du likte det kan du bare merke deg at du og anmelderen ser ut til å ha vidt forskjellig smak, og lese omtalene hans med nye briller neste gang.
For meg er det mindre viktig om spillet er "fint" eller "stygt" (noe du aldri kan si at noe er uten å være skikkelig subjektiv), det er opplevelsen og følelsene som teller. Da mener jeg ikke at jeg blir glad eller lei meg av å spille spill, men at det for eksempel er medrivende, spennende, skummelt eller humoristisk. Det kan være så pent og clever det bare vil hvis det ikke er gøy å spille det eller vekker noen følelser hos spilleren.
Og siden hva som er medrivende, spennende og morsomt nødvendigvis er subjektivt håper jeg det er ganske klart hvorfor anmeldelsen også bør være det, for ikke å bli et stykke tekst som like godt kunne vært hentet fra bakpå coveret.