Jeg spiller fortsatt Threes. Dette er den beste puzzleren jeg har spilt siden Drop7, og etter min mening er Threes hakket bedre. Men jeg har på følelsen at jeg ikke er spesielt god, og det til tross for at det har gått med minst 30–40 timer så langt. Toppscoren er som dere ser på bildet, men jeg har på følelsen at den forjettede 1536-flisa snart vil glimte fram, og med den, håper jeg, en mer anstendig toppscore.
Kort sagt er dette et spill om å bekjempe kaoset. Hvert trekk skyver du brettet enten opp, ned, til venstre eller til høyre, og en ny tallflis kommer inn på brettet. Målet er å matche tallene, slik at to 3-ere smelter sammen til en 6, eller to 6-ere smelter sammen til en 12. Problemet er at samtidig som du “rydder opp” på den måten kommer det stadig nye fliser til, og samtidig blir det flere varianter av fliser på brettet, og dermed vanskeligere å matche de eksisterende. Verre blir det av at 1- og 2-fliser kun kan matches med hverandre, og dette er ofte førstepri for å ikke bli låst ned på null komma svisj.
Kort sagt: med mindre du er fantastisk kløktig (og selv om du er) blir det bare mer og mer rot over tid.
Poengsystemet er lånt fra Geometry Wars-tradisjonen, noe som betyr en mer eller mindre eksponensiell poengkurve som gir deg en riktig god følelse av å ha knust gamle rekorder når den nye toppscoren dobler den gamle.
Musikken er glimrende, en Tim Burton/Tom Waits-aktig øresmyger som er lett og elske og vanskelig å gå lei – og lyddesignen er fremragende, i den forstand at noen hadde ideen at hver nye flis skulle hilse på spilleren. Stemmeskuespillet (!) er regelrett fantastisk, og min favorittflis sier alltid “Heeeeelloo Ladies!” med bassrøst.
Men mest av alt elsker jeg Threes fordi jeg har spilt det i flere titalls timer og fortsatt ikke har knekt nøtta. Det kan hende dette spillet faller sammen om man gir det til en datamaskin, men for en som meg, som lever og ånder intuisjon og magefølelse, er dette en nøtt som bare fortsetter å klø meg frydefullt bak øret.
Så, ja. Om vi skal sette en poengsum så setter vi selvsagt 10/10.

Kort sagt er dette et spill om å bekjempe kaoset. Hvert trekk skyver du brettet enten opp, ned, til venstre eller til høyre, og en ny tallflis kommer inn på brettet. Målet er å matche tallene, slik at to 3-ere smelter sammen til en 6, eller to 6-ere smelter sammen til en 12. Problemet er at samtidig som du “rydder opp” på den måten kommer det stadig nye fliser til, og samtidig blir det flere varianter av fliser på brettet, og dermed vanskeligere å matche de eksisterende. Verre blir det av at 1- og 2-fliser kun kan matches med hverandre, og dette er ofte førstepri for å ikke bli låst ned på null komma svisj.
Kort sagt: med mindre du er fantastisk kløktig (og selv om du er) blir det bare mer og mer rot over tid.
Poengsystemet er lånt fra Geometry Wars-tradisjonen, noe som betyr en mer eller mindre eksponensiell poengkurve som gir deg en riktig god følelse av å ha knust gamle rekorder når den nye toppscoren dobler den gamle.
Musikken er glimrende, en Tim Burton/Tom Waits-aktig øresmyger som er lett og elske og vanskelig å gå lei – og lyddesignen er fremragende, i den forstand at noen hadde ideen at hver nye flis skulle hilse på spilleren. Stemmeskuespillet (!) er regelrett fantastisk, og min favorittflis sier alltid “Heeeeelloo Ladies!” med bassrøst.
Men mest av alt elsker jeg Threes fordi jeg har spilt det i flere titalls timer og fortsatt ikke har knekt nøtta. Det kan hende dette spillet faller sammen om man gir det til en datamaskin, men for en som meg, som lever og ånder intuisjon og magefølelse, er dette en nøtt som bare fortsetter å klø meg frydefullt bak øret.
Så, ja. Om vi skal sette en poengsum så setter vi selvsagt 10/10.
Sist redigert: