Jeg likte Spore, men jeg synes også at de kunne gjort de spillmekanikkene i de tidligste fasene litt mer varierte. Jeg ville faktisk foretrukket det om første fase hadde hatt et større meny-preg: Man får muligheter til å velge noen av organismens egenskaper (reproduksjonsevne, reproduksjonsmåte, osv) slik at den er mest mulig tilpasset forholdene i omgivelsene. Det vil si litt mindre kreasjonisme, og mer vitenskapelig utprøving. Her ville jeg også likt å se noen flere begrensinger til videre utvikling enn hva slags munn man kunne ha. Det burde ha vært mer sammenheng mellom valgene du tar i en tidligere fase og mulighetene du har i en senere fase. For eksempel kunne man gitt skapningen et aggressivt lynne i en tidlig fase, og dette begrenser hvor fredelig du kan være i en senere fase. Det burde også være flere valg enn sosial/aggressiv. En gruppe kunne for eksempel være skapere - intelligente og kreative vesener som raskt utvikler en høyerestående kultur - mens en annen gruppe kan være barbarer som foretrekker å bruke ren styrke for å rive ned skaperkulturenes byer og stjele deres kunnskap.
Kunnskapselementet kunne også være mer rendyrket - man kunne benytte seg av ev variant av forskningsmekanikken i Civilization-spillene istedenfor at all teknologien blir gitt deg i starten av en ny epoke.
Nå er jeg klar over at spillet jeg tegner ser ut til å bli alt for omfattende, men første gang jeg hørte om Spore trodde jeg faktisk det var en slik storsatsning.