Årets skuffelse 2008

Årets skuffelse 2008

• Condemned 2

Stemmer: 1 1,7%
  • Fable 2

Stemmer: 3 5,2%
  • Gears of War 2

Stemmer: 4 6,9%
  • Grand Theft Auto IV

Stemmer: 5 8,6%
  • Metal Gear Solid 4

Stemmer: 5 8,6%
  • Ninja Gaiden 2

Stemmer: 4 6,9%
  • Spore

Stemmer: 17 29,3%
  • At vi ikke fikk Half-Life 2: Episode 3

Stemmer: 6 10,3%
  • At Tales Of Vesperia verken ble regionfri eller har fått release-dato i Europa

Stemmer: 7 12,1%
  • Ingen av dem/vet ikke

Stemmer: 6 10,3%

• Totalt antall stemmer
    58
  • Avstemningen er stengt .

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nå harre seg slik at jeg syntes alt i Spore var fett, egenlig. Men men, så sånn er det.

Jeg likte Spore, men jeg synes også at de kunne gjort de spillmekanikkene i de tidligste fasene litt mer varierte. Jeg ville faktisk foretrukket det om første fase hadde hatt et større meny-preg: Man får muligheter til å velge noen av organismens egenskaper (reproduksjonsevne, reproduksjonsmåte, osv) slik at den er mest mulig tilpasset forholdene i omgivelsene. Det vil si litt mindre kreasjonisme, og mer vitenskapelig utprøving. Her ville jeg også likt å se noen flere begrensinger til videre utvikling enn hva slags munn man kunne ha. Det burde ha vært mer sammenheng mellom valgene du tar i en tidligere fase og mulighetene du har i en senere fase. For eksempel kunne man gitt skapningen et aggressivt lynne i en tidlig fase, og dette begrenser hvor fredelig du kan være i en senere fase. Det burde også være flere valg enn sosial/aggressiv. En gruppe kunne for eksempel være skapere - intelligente og kreative vesener som raskt utvikler en høyerestående kultur - mens en annen gruppe kan være barbarer som foretrekker å bruke ren styrke for å rive ned skaperkulturenes byer og stjele deres kunnskap.

Kunnskapselementet kunne også være mer rendyrket - man kunne benytte seg av ev variant av forskningsmekanikken i Civilization-spillene istedenfor at all teknologien blir gitt deg i starten av en ny epoke.

Nå er jeg klar over at spillet jeg tegner ser ut til å bli alt for omfattende, men første gang jeg hørte om Spore trodde jeg faktisk det var en slik storsatsning.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så du likte bendelormfasen i Spore?
Den gjorde det den skulle. En litt mer avansert versjon av Pac-Man er en kurant innledning på et spill, spør du meg. Spesielt når den varer i all of ett kvarter hvis du tar deg god tid.

En av de tinga jeg likte best med Spore var at det tegna opp den ufattelig store tidslinja som viste utviklinga til dyrene dine, og knyttet opp spesifikke evolusjonsmessige trekk til konkrete hendelser slik at du seinere kunne se hele begrunnelsen for at du ble en slik-og-slik sivilisasjonstype. Det er artig å spille gjennom flere ganger for å se hvordan opplevelsen forandrer seg etter hvordan du spiller, og ikke minst hvilke nye muligheter du får.

Fortsatt litt pung at du uansett ut og krige til slutt, men det går iallfall an å få de du har alliert deg med til å finne på noe spikk så det veier opp.

Sancti

Terrorkatt
Kvalitet fremfor kvantitet, Martin. Du begynner å bli old.

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
SG-ismer blir aldri old. Og om jeg ikke husker mye feil var det vel Sheffield som fikk det brukt mot seg i de gode gamle dager.