2d-klassikere som ble til GODE 3d-spill

#1
Jeg satt og leste igjennom 2d-platformere-topicen her på retroavdelinga og alle synes det er så synd når gode gamle spill blir forsøkt 3d-matisert (i mangel av bedre ord)

Jeg har et eksempel på det motsatte, et spill som slett ikke var synd å se i 3d, og det er...



Fade to black er den ukjente og bortglemte oppfølgeren til Flashback som kom i de aller første briljante Playstation-årene. Det kom også ut på Pc.
Delphine Software International fikk en ny sjanse innefor spillverdenen og sløste ikke bort talentet.
For meg er feelingen og settingen i spillet enda mer pirrende og skummel enn i Flashback. Conrad har, etter å ha sprengt planeten til den onde Morph-rasen, ligget i cryogenisk søvn i romskipet han flyktet med. Han blir funnet av sin erkefiende, de samme Morphene han tok rotta på den gangen. Han blir igjen kastet i fengsel og her starter storien - En ny flukt.
Musikken i spillet er også en god videreføring av de korte vinjettene fra Flashback-spillet, det gir følelser og stresser deg når du skjønner du er i fare.
Gameplayet er selvfølgelig noe annerledes, platformelementene er nesten helt borte, men som kompanasjon er det en et godt fungerende kampsystem, noen hjernehetende gåter og en meget solid story.

Spillet hadde en kort levealder og rakk egentlig ikke ha noen storhetstid før det døde eller ble lagt i glemmekassen, synd for alle dere som ikke har prøvd det, eksemplarer er svært vanskelig å få tak i, selv om det ble laget en platinumedition.

(Åhhh gru...et steinmonster! Jeg tør ikke snu meg...)

Fade to Black +
Fade to Black-
Spillet har fått veldig forskjellig kritikker og det håper jeg også dere vil gi.

Hvis det er et 2d-3d-spill du brenner eller har brent for, så sitt ikke der med tommel'n i toern, få det ned på skjermen og post et svar på denne topicen...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Fade to Black eier jeg faktisk. Riktignok i EA Classics-utgave, men likevel. Enig i at det er undervurdert, bare synd at PC-kontrollene var så elendige. :(

Siden alle kjenner til Super Mario 64 og Ocarina of Time, orker jeg ikke å nevne dem og går heller over på...

Mega Man Legends/64!

Ikke en like stor suksess som Mario og Zelda, men fortsatt et solid actioneventyr med RPG-twists og masse greier å utforske. Det har den gode J-RPG-følelsen uten å være så treigt og tungrodd som et vanlig J-RPG, kan man si. Og det liker iallfall jeg. :)

Fant også følgende bilde da jeg GIS-et etter spillet, så det er ikke umulig at også den oppvoksende generasjon kan få oppleve Legends:
 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#3
Den mest uventede og spektakulære 3D-fiseringen er vel Metroid Prime.

De greide å beholde alt fra de gamle Metroidene, bare i alle retninger. Hvilket betød flere rom, mysterier, og måter å løse dem på. Samt et helt nytt interface og kontrollsystem som var som skreddersydd til Metroid. Og stemningen var det ingenting å si på.

Det er akkurat som en 3D-versjon av et 2D-spill skal være: Alt du elsket fra det gamle spillet, bare mer av det overalt, og mer spektakulært og versatilt.
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Få spill jeg er så uenig om enn Metroid Prime. Grafikken er lekker og alt er klassisk Metroid, problemet er at kontrollen suger totalt. Skjønner at de ikke ville lage et FPS ut av det, men lock-on siktinga fungerer bare ikke. Føler meg totalt gorram der jeg vaser omkring å ikke klarer treffe en dritt.
Har griselyst til å spille gjennom begge to, men hver gang jeg prøver ender jeg bare med å fomle med kontrollen og banne og sverte.
Gleder meg til Hunters nå. <3
 
#5
Metroid Prime må være den mest vellykkede overgangen til 3D innen en spillserie, når jeg først plukket opp spillet var det med blandede forventninger, siden Metroid til NES var et av mine store favorittspill på slutten av 80-tallet, men alt som gjorde de første spillene så bra er ivaretatt. Jeg tilhører også de som mener at Metroid ikke hadde vært tjent med et standard FPS-gameplay, og liker godt den måten det er gjort på.
 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#6
Jeg er åh så respektfullt uenig med Lodin angående kontrollsystemet. Jeg fant det enkelt, versatilt og herlig å bruke i kamp.

Men men. Jeg har ingen rett til å klage på andres spillopplevelse. Men jeg hadde ingen problemer med kontrollen, snarere tvert imot. Jeg antar det må virke forskjellig fra person til person. :huh:
 
#7
SITAT(GungHo @ 09.05.2006, 15.05) 1923
Jeg er åh så respektfullt uenig med Lodin angående kontrollsystemet. Jeg fant det enkelt, versatilt og herlig å bruke i kamp.

Men men. Jeg har ingen rett til å klage på andres spillopplevelse. Men jeg hadde ingen problemer med kontrollen, snarere tvert imot. Jeg antar det må virke forskjellig fra person til person. :huh:
[/b]
Enig med GungHo her, ikke for å rotte meg sammen med noen, men både Prime og Echoes har vært deilige spill å spille for meg. Kontroller'n til GC er så godt tilpasset spillene som de kan bli. Litt vanskelig å skyte ni-fort og bruke Screwattack, men ellers ikkenoe å klage på... :ninja:

Hva megaman 64 angår, elsket jeg det også, kunne være litt vriene kontroller, men når man fikk switcha over til strafemode så gikk det nogenlunde...Synd jeg aldri runna det...Det har også kommet et 3d-megamanspill til GC, Megaman X Command Mission.


Spillet var visstnok RPG med turnbased slossing, men jeg brukte mange glade timer med dette spillet, som bør testes...Storien er griserå...Og Spider er såh Kewl! Åh...
 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#8
SITAT(Lv2RedSlime @ 09.05.2006, 19.12) 1990
Litt vanskelig å skyte ni-fort og bruke Screwattack, men ellers ikkenoe å klage på... :ninja:
[/b]
Grunnen til at screw attack er så vanskelig er fordi det ikke finnes i spillet.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#9
Han nevnte da vitterlig både Metroid Prime og Metroid Prime: Echoes.
 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#11
Ingenting å krangle om, siden jeg ikke har spilt Echoes, og er en tosk.
 
#12
SITAT(GungHo @ 09.05.2006, 14.15) 1896
Den mest uventede og spektakulære 3D-fiseringen er vel Metroid Prime.
[/b]
Les det ordet på nytt på en annen måte... :p

Uansett:

Må si meg enig i Metroid Prime når det gjelder gode overganger, mens på den negative siden; Monkey Island 4 :(
 

Lodin

Der Waaaah
#13
Når det gjelder Metroid Prime har jeg sinnsykt høye håp for Wii varianten. Ifølge de som har testa det går man med den analoge stikka og sikter med revmoten. Var vistnok så naturlig å lett å spille at det var på høyde med en hvilken som helst FPS på PC.
Hvis dette stemmer skal jeg gå med på at Metroid endelig har tatt stegt over i 3D mer enn velykket. ^_^
 
#15
SITAT(rulleguru @ 10.05.2006, 12.15) 2300
Les det ordet på nytt på en annen måte... :p

Uansett:

Må si meg enig i Metroid Prime når det gjelder gode overganger, mens på den negative siden; Monkey Island 4 :(
[/b]
Nettopp kommet hjem fra en 12timers dag og så setter jeg meg ned og leser om tredimensjonale fiseringer :p

At ingen har nevnt selveste Duke Nukem er merkelig. De gamle plattform spillene var fete i sin tid, hadde sin sjarm. Duke Nukem 3D må være en av de mest vellykket 2D->3D spillene som har kommet. Til tross for 2D fiendene da ;)
 
#16
Selv om det har blitt nevnt før føler jeg at jeg må nevne Metroid Prime serien, men også den første delen i den nye Prince of Persia serien behersket overgangen fra 2D til 3D veldig godt, og det er derfor synd at de to nyeste delene av serien ikke rekker den første delen opp til anklene. En annen spillserie som har klart overgangen til 3D godt er Oddworld serien, men jeg legger ikke skjul på at de klassiske 2D spillene står høyest i kurs her i gården. :$
 

Kilik

Lokal moderator
#17
Grand Theft Auto III
Ikke bare levde GTA3 opp til de gamle spillene, det var langt bedre. En av problemene i de tidligere spillene var at man ved veldig høy fart ikke så veien foran seg. Tre dimensjoner fikset dette problemet (riktignok ikke helt da PS2-versjonen til tider har svært dårlig draw distance). 3D åpnet også for en langt større atmosfære og bydde på mer utforskning. Nye elementer som sniping og bilstunts kunne introduseres for mer variert gameplay samt at historien kunne presenteres på en mer filmatisk måte. Kort sagt et konsept som gjør seg langt bedre i 3D.
 
#19
Det så jo litt kult ut, men hadde det abre ikke vært metal slug... Metal slug er garantert mye bedre som 2d, noen spill må bare forbli 2d, som f.eks monkey island 4... baaaaad.