Lodin rapporterte først dette ryktet i shizzletråden, men jeg føler at det har blitt stort nok for en egen tråd.
De første rapportene lød som følgende:
Flere detaljer har blitt tilgjengelig i løpet av dagen.
Dette er selfølgelig litt ironisk etter at sjefen i Activision, Bobby Kotick, for to uker siden sa dette under DICE 2010:
Det har også kommet flere rykter om at Infinity Ward ikke har fått betalt royalties for Modern Warfare 2, et spill de tjente over en milliard dollar på. Spekulasjonen består for det meste i at Infinity Wards kontrakt med Activision vil gå ut i løpet av høsten, så dette er mest sannsynlig et power play for å beholde selskapet, kjøpe opp hele selskapet eller få tak i IPen Modern Warfare, som Infinity Ward ihvertfall delvis eier selv.
Det jeg tror er at Activision leter etter ei ny pengeku som kan finansiere alle de nystekte babyene de spiser etter at WoW dør om noen år. Infinity Ward hadde sikkert ikke lyst til å lage Modern Warfare Online, så Activision forsøker nå å erstatte lederne med et par nikkedukker som er mer medgjørlige.
Moralen i denne historien: Hvis man er en selvstendig spillutvikler og vurderer å selge sjela si til THE COMPANY, bør man ihvertfall ikke bli værende igjen etterpå.
OPPDATERING: Jeg kom over noe som var for morsomt til å utelate her. Sjefen i Activison, den tidligere nevnte Bobby Kotick, uttalte i fjor høst at han ønsket å skape en atmosfære av skepsis, pessimisme og frykt for å få de ansatte til å fokusere på profitt. Det ser ut som dette bare er enda et steg i hans langsiktige plan for selskapet. Ah, the wonders of corporate life.


De første rapportene lød som følgende:
Infinity Ward studio heads Vince Zampella and Jason West reportedly met with Activision this morning and have not been seen by Infinity Ward staff members since. My source did not delve into specifics, but described the relationship between Infinity Ward and Activision lately as "tense."
[In an SEC filing] Activision called it 'insubordination' which could mean anything – it could mean they weren’t listening to or following policy or not listening to management," Divnich said. "In my opinion, I think it stems from the current contract between Infinity Ward and Activision -- what there is currently in development. It probably has a lot to do with what Jason and Vince’s plans are for the future of their Infinity Ward projects. They might not line up with what Activision envisions. It could be that they were looking to start a new studio, or somehow break Infinity Ward off to work with another publisher. There are certainly a lot different scenarios.
4.) SEC paperwork filed by Activision claims that there were “breaches of contract and insubordination by two senior employees at Infinity Ward.” According to a source inside Activision, it is believed that Infinity Ward may have been in discussion with a “rival publisher” about signing a similar publishing agreement that IW currently has with Activision.
The thing you realize is that creative, inspired people really do need to control their destiny. If you create a culture that values independent thought and fosters independent operation and lets independent talent control much of their destiny, you'll get great games.

Det jeg tror er at Activision leter etter ei ny pengeku som kan finansiere alle de nystekte babyene de spiser etter at WoW dør om noen år. Infinity Ward hadde sikkert ikke lyst til å lage Modern Warfare Online, så Activision forsøker nå å erstatte lederne med et par nikkedukker som er mer medgjørlige.
Moralen i denne historien: Hvis man er en selvstendig spillutvikler og vurderer å selge sjela si til THE COMPANY, bør man ihvertfall ikke bli værende igjen etterpå.
OPPDATERING: Jeg kom over noe som var for morsomt til å utelate her. Sjefen i Activison, den tidligere nevnte Bobby Kotick, uttalte i fjor høst at han ønsket å skape en atmosfære av skepsis, pessimisme og frykt for å få de ansatte til å fokusere på profitt. Det ser ut som dette bare er enda et steg i hans langsiktige plan for selskapet. Ah, the wonders of corporate life.
he described tailoring developer bonuses to "really [reward] profit and nothing else" and how an air of "skepticism, pessimism, and fear" is promoted within the company with the goal of "keeping people focused on the deep depression." You know, so they focus on profit and nothing else. It's all to plan, though, seeing as Kotick confided that, "The goal that I had in bringing a lot of the packaged goods folks into Activision about 10 years ago was to take all the fun out of making video games."