Anbefal et rollespill

#1
Det har vært enkelte uoverensstemmelser her i dette delforumet. Final Fantasy er helt klart den mest populære rollespillserien her på forumet, noe Shadar og Yetipants reagerer på. Det virker som om spesielt Yetipants har prøvd å skape en revolusjon mot Final Fantasy, men dette har ikke lykkes helt. Stemningen er spent.

Vel... Det har iallfall vært enkelte uenigheter angående hvilke rollespill som er gode. Jeg føler at jeg ikke helt henger med blant rollespillene og vil derfor få noen gode råd om rollespill. Her vil jeg at dere skal nevne ett eller to rollespill som dere beskriver etter beste evne. Forklar hva spillet handler om, hvilken konsoll det finnes på og hvorfor du liker spillet. Få til et avsnitt eller to.

For at dette ikke skal spore helt av kan jeg sette opp et par retningslinjer.

1. Nevn helst spill som ikke er blant de aller mest kjente. Selv om du liker Final Fantasy VII aller best er det fint om du nevner et annet godt spill som ikke er like kjent.

2. Hvis du skal nevne to spill må disse komme fra forskjellige sjangre. Med dette mener jeg at det ene spillet skal være japansk-/konsollrollespill og det andre skal være av den amerikanske stilen.

3. Ikke kommenter andres innlegg med mindre du skal føye til noe relevant.

4. Helst ikke nevn MMORPG.
 
#2
Jeg vil anbefale:
Morrowind
Planescape: Torment
(Baldur's Gate I, II & tob)

Litt om spillene:


MORROWIND
I dette spillet har man stort sett frihet til å gjøre det meste. Vil ikke gå nærmere inn på historien nå, fordi mye av det vil være en spoiler. I dette spillet befinner man seg på en øy. Denne øyen er proppfull (kan diskuteres) med byer, shrines, gruver og gravsteder. Dette spillet er så ikke lineært man kan få det tror jeg. Spillet er faktisk i 1.person, men man har også muligheten til å se i 3.person. Ganske grei grafikk er det også.
I morrowind har man en hel haug med "skills" man kan trene seg opp i. Security, Destruction, Marksman og Speechcraft er bare noen av de mange tingene man kan trene seg i. (Tror det er rundt 27 eller noe.)
Et par minus med dette spillet er vel at det er så mye å gjøre at man fort kan glemme å gjøre hovedhistorien. Øyen er rett og slett enorm, så det blir også masse dødtid på å gå, med mindre man vil bruke penger på diverse transportmiddler. ^_^


PLANESCAPE: TORMENT
Dette er det andre spillet (?) som er basert på Bioware sin "Infinity Engine". Det brukes reglene fra Advanced Dungeons & Dragons, med noen unntak. (Skills har et helt annet oppsett f. eks). Grafikken er ikke mye å skryte av, men det er fortsatt verdt å spille det om du ikke er en hardcore grafikkhore. -_-
Man starter spillet i Mortuary, der man våkner opp blant masse døde mennesker. Protagonisten i spillet er "Nameless One", som er en mystisk person som har mistet hukommelsen. Store deler av spillet går ut på å få tilbake hukommelsen. Mesteparten av spillet foregår i Sigil. (For dere som har litt peiling på Planescape). Jeg har ikke kommet meg igjennom dette spillet ennå, men det er helt klart verdt å bruke tid på og såille det.

(Baldurs Gate I, II og ToB)
Baldur's Gate er det første spillet som brukte "Infinity Engine". RPG, etter AD&D reglene. Man har kanskje ikke samme muligheter som Torment i å påvirke dialogen med høy INT eller WIS, men spillene er verdt å spille. Om man har tid. ^_^

(Hmmm. Har en helvetes hjernerystelse nå, så jeg gidder ikke jobbe så hardt med språket. Dere får bare leve med at det er skrevet slik det er. :p)
 
#3
Planescape: Torment (PC-rpg)
Dragon Warrior VII (japansk/konsoll-rpg)

Info finner du på de vanligste stedene ;)
 
#5
Hadde vært fint om dere kunne ha sett på reglene jeg listet opp. :flau:

Jeg ville helst at dette kunne hjelpe folk til å utvide rollespillsmaken litt, ikke at det skulle bli et rent listeemne.
 
#6


Dette er det beste spillet noen sinne. Du spiller som leiesoldaten Cloud streife (for det meste), du skal hjelpe en terrorist gruppe som heter AVALANCE. der du møter Barret som blir med deg videre i spillet, senere møter du flere folk som blir med deg på det vakreste eventyret noen sinne.
Dette spillet har en fantastisk historie, sjarmerende grafikk, flott "sloss system", vakker musikk og folkene du spiller med og møter blir du veldig godt kjent med pga. de har alle en egen historie og er veldi ulike. Førstegang du spiller dette er den flotteste opplevelsen du kan få. Du ggår rund på dette store kartet og føler at du kan gjøre hva som helst selvom spillet går i en bane, men det merker du ikke, så du føler deg ganske på egenhond(Noe jeg synes er veldi posetivt i alle fall).

Et spill du bare må ha!
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#8
Stakkars Rube.

Ok, da skal jeg anbefale

Bahamut Lagoon

Laget av Square, men aldri gitt ut i USA. Spillet er til SNES, og handler om «The Dragon Squad of Kahna», en gruppe folk som prøver å ta tilbake verden fra det onde Granbelos-imperiet. De gjør dette ved å lede dragene sine inn i kamp fra hovedkvarteret sitt ombord på flaggskipet sitt. Som ikke egentlig er et skip, men heller en stor, svevende, steingreie - en såkalt «lagoon».



Selve spillet består mest bare av kamper av den turbaserte sorten, bortsett fra at du har drager. I motsetning til spill som Front Mission, styrer du ikke en og en person på kartet, men grupper av folk, og når du møter en fiende går spillet over til slåssing i FF-stil. Dette gjør at kampene tar en del lenger tid enn i andre spill. Hver drage er bundet til en av gruppene dine, og du kan kontrollere den ved å gi den kommandoer som «Kom», «Gå», og «Vent».



Mellom oppdragene kan du oppgradere dragene dine ved å gi dem forskjellige items som øker forskjellige stats. Dette er viktig, siden magi-staten til magikerne er linket til dragens stat i de forskjellige elementene.



Grafikken i spillet er fin, og det er tilogmed animasjon i kampene. Musikken er grei nok. Ikke Uematsu-nivå, men ok.

Som nevnt kom spillet aldri ut i vesten, men det har blitt fanoversatt, og kan spilles på emulator.
 
#9
Opprinnelig skrevet av Thinaran@28.07.2004, 20.20
Stakkars Rube.
Takk. Det varmer. Fint spill du anbefalte også. Har hørt mye positivt om det.


Grandia
Rollespill i japansk stil til PSX

Det er kanskje ikke det mest ukjente rollespillet, men Grandia er definitivt oversett. Grandia handler om en ung gutt kalt Justin. Justin kommer fra en familie full av eventyrere, og alleredei ung alder vil han følge tradisjonen. Eventyret begynner på en svært liten skala i lokalområdet, men når han får nyss i de skumle, hemmelige planene til en verdensomfattende militærstyrke veves den unge guttens skjebne inn i et mye større spill.

Kampene i Grandia er turbaserte, men det er samtidig mulig å forflytte seg på kamparealet. Bruk av magi og spesialangrep er alfa og omega hvis man vil overleve mot noen av spillets vanskeligere bosser. Hver karakter behersker flere våpentyper, og ved å få erfaring med hver av disse og hvert av de magiske elementene kan karakterene lære seg nye og mer avanserte angrep som fusjonerer de ulike elementene karakteren behersker. Dårlig forklart, meget bra system.

Grandia er i besittelse av et fantastisk soundtrack. Musikken er veldig stemningsskapende og passer alltid 100 % til omgivelsene. Spillets grafikk er også verd lovord, fargerik og fin. Grandia er forholdsvis langt og spenner seg over 2 CD-er fulle av spenning. Det eneste negative må være spillets lineære natur.



Det er selvfølgelig mulig å poste informasjon om mer enn ett spill innen samme rollespillgren, men helst gjør dette i separate innlegg med en viss tidsavbrudd imellom. Ellers vil jeg gjerne belyse min nye signatur skapt av Fenrir på forumet.
 
#10
Det er mange bra spill som har blitt nevnt her. Bahamut Lagoon og Grandia er blant mine favoritter.

Suikoden
Japansk rollespill til PSX.

Som Grandia, er ikke dette så veldig ukjent. Det er derimot undervurdert av FF-hooligans og folk som dømmer etter førsteinntrykket de får av grafikken. Miki Higashinos musikk gjør opp for grafikken, og inntrykket du får når du først setter deg litt inn i spille er derfor noe helt annet enn førsteinntrykket.

Spillet handler om krig; det er ingen «tre folk mot en som truer verden»-historie. Spillet begynner i den livlige byen Gregminster (som også har veldig livlig musikk) hvor keiseren holder til, og du får ganske fort se det fra en annen side. Mord, magi og traigske dødsfall er noe av det du har i vente.

Selv om historien utvikler seg til noe fantastisk, er kampsystemet typisk turbasert - det eneste som skiller seg ut litt er at du smir om våpnene dine og kan bruke kraftige kopmoangrep i kamper. EXP-systemet er der - og fungerer akkurat som i for eksempel FFIV. Det er forresten én ting til som skiller det ut fra andre ting: Siden temaet er krig, kan du rekruttere mange soldater. Totalt er det 128 spillbare karakterer. Mange av dem er viktige for historien, mens noen kun gir deg en ekstra dialog i en scene. Dette og øker gjennspillingsverdien voldsomt.
 
#11
Siden Thinaran har nevnt et strategi/rpg, så gjør jeg også det :p

Fire Emblem

Plattform: GBA

Fire Emblem er et turbasert strategi/RPG spill. Fire Emblem kommer fra Intelligent Systems, som foreksempel også står bak Advance Wars spillene og Paper Mario spillene. Dette Fire Emblem spillet er det syvende i serien, men det er det føste som har blitt sluppet utenfor Japan

Hvis man har spilt Advance Wars, vil ikke Fire Emblem virke så veldig ukjent. Måten man forflytter krigerene rundt på kartet på, og menyenes oppbygning er veldig likt. Når det er sagt, er Fire Emblem veldig forskjellig på de fleste andre punkter.



I story modusen begynner man med en kriger på laget. Hun heter Lyndis og er en av spillets tre hovedpersoner. Etter hvert som man kommer ut i spillet, tar historien flere og flere vendinger. Historien blir fortalt mellom hvert oppdrag.



Etter hvert som man kommer videre i spillet, slutter flere og flere krigere seg til styrken din. Alle krigeren får erfaringspoeng og stiger leveler. Alle krigere kan oppgraderes en gang, men man må da være over level 10. Maks level er 20. Det er veldig mange forskjelige klasser, som foreksempel
Lord (alle tre hovedpersonene er dette), Warior, Archer, Mage, Monk, Shaman, Thief, Knight og mange flere. Når man oppgraderer en kriger, får denne krigeren høyere stats, men kan som oftest også bruke flere typer våpen når han er blitt oppgradert.

Eksempel: Knight oppgraderes til General. Knights kan kun bruke spyd, men når den blir oppgradert til General, kan den også bruke øks.

Det er tre typer nærkamp våpen i spillet. Det er Øks, spyd og sverd.

Sverd er effektivt mot øks
Øks er effektivt mot spyd
Spyd er effektivt mot sverd

Dette kalles "wepon triangle". Dette systemet er ganske enkelt, men genialt. Det legger til en hel masse strategi i hvilket våpen man utstyrer enhver kriger med.
Hvis en kriger med spyd skal angripe en med øks, vil da han med spyd ha vanskelig for å treffe han med øks, pluss at hvis han treffer, vil han skade mindre.

Det er også et slikt system med magien i spillet. Det er fire typer magi. De er:
Anima magic (elemental magi), Light magic, Dark magic og Healing magic.

Anima er effektivt mot Light
Light er effektivt mot Dark
Dark er effektivt mot Anima

Så er det en siste type våpen. Det er pil og bue. Pil og bue er alltid effektivt mot krigere som flyr.

det finnes våpen som bryter med disse reglene. Det finnes foresempel et spyd som heter AxReaver. Dette er effektivt mot øks.



Ok, dette ble litt rotete, men jeg håper det er forståelig alikevel. :svette:

Edit:
Jeg kan vel skrive min mening om spillet. Jeg synes at Fire Emblem er veldig bra. Det har en bra historie, bra musikk og bra grafikk (spesielt kamp-animasjonene). Hvis det er mange her som liker Advance Wars, er helt klart dette spillet verdt å teste, men også de som liker spill som Final Fantasy Tactics Advance, Tactics Ogre etc, vil nok også komme til å like dette. Jeg mener Fire Emblem overgår alle de overnevnte til de grader. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det kan ha noe med at jeg liker best historien Fire Emblem, pluss at jeg rett og slett synes at Fire Emblem har klart best gameplay.
 
#12
Du kunne jo sjekket ut Breath of Fire serien. Husker vi spillte det en del for en good tid tilbake... Jeg mener å huske at du starter som en liten gutt som er halvt drage.. han slakter og driver på med fantestreker.. ikke helt seriøst det på slutten, men hsuker ikke alt for mye, dette var da fra spill nr.3 i serien..

Godt japansk rollespill..
 
#13
Hva med Knights of the Old Republic? Kjempebra spill med fantastiske stemme-skuespill, og spennende historie.
 
#14
Ser at Suikoden er anbefalt, så derfor anbefaler jeg Suikoden II! :)
Ikke så veldig ulikt Suikoden I. Litt bedre grafikk, men fremdeles samme gamle koselige 2-D grafikk. Som i Suikoden I skal du samle 108 stars, altså 108 folk som skjebnen har valgt ut til å være med deg og kjempe med deg i denne, bokstavelig talt, hjerteknusende krigen.
En utrolig egenskap Suikoden spillene har er at du får et veldig sterkt forhold til karakterene. Du føler at du er hovedpersonen, og hvis en av vennene dine dør er det nesten så du ligger å smågråter under dyna før du sovner om kvelden. Du føler deg sterkere når du leder karakteren din fra en nobody til leder for et imperium og eier av et stort mektig slott.
Du føler deg svakere når *Spoiler* du må kjempe mot din beste venn, som er leder for krigens andre part. *Spoiler end*

Noe annet som får Suikoden til å skille seg ut er at du kan spille med 6 karakterer på en gang (i motsetning til 3 som er vanlig i f.eks. FF-spillene). Og karakterene kan være alt fra mennesker til alver, fra vampyrer til fabeldyr.
Noe som er veldig morsomt med 2'ern er at det ofte kommer detaljer og pekepinner tilbake til Suikoden I. Så hvis man spiller 1'ern først kan man få seg en god del overraskelser og finne noen hemmeligheter i 2'ern.

Altså er Suikoden I og II Spill som jeg vil anbefale på det sterkeste. Mye bedre enn FF-spillene etter min mening :)
 
#15
Jeg vil anbefale PSX spillet Tales Of Destiny 2.


Dette spillet må ikke forveksles med PS2 spillet med samme tittel som er utgitt i Japan. Spillet jeg anbefaler er Tales of Eternia aka Tales of Destiny 2 til PSX.


Et meget bra spill og et godt alternativ til rpgfans som vil utvide spillsamlingen sin.




Tales of Destiny 2 historie begynner med en vanlig dag i landsbyen Rasheans, der 2 av hovedpersonene, Reid og Farah, lever. En dag kræsjer et merkelig fartøy i skogen utenfor landsbyen. Reid og Farah løper til åstedet og finner en jente kledd i merkelige klær og med et utydelig språk. I landsbyen blir hun dessverre ikke tatt så veldig godt i mot og blir utvist. Reid og Farah bestemmer seg for å hjelpe denne mystiske jenta med å finne tilbake til hvor-enn-hun-kom fra og reiser også fra landsbyen.




Spillet har som nevnt en fantastisk flott grafikk og et bra lydspor. Slåsskampene er i såkalt realtime dvs at man løper og hakker løs på de fiendene man ikke liker. Resten av gjengen din kan få forhåndsbestemte angrepsplaner.



Spillet er et par år gammelt og kanskje ikke like lett å få tak i, men hvis du får muligheten så bør du så absolutt slå til.
 
#18
Det er jo ikke nødvendigvis levetiden det kommer ann på.
Ganske mange rollespill kan ha en levetid på 100 timer ++
For meg holder i alle fall dette mer enn nok. Regner med at det skal endel til for at historien i et MMORPG skal bli like bra som i vanlig rpg's (selv om det ikke er alle der heller som har så bra story).
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#19
Opprinnelig skrevet av LripTip@31.07.2004, 22.21
Du kan ikke slå MMORPGs, uansett vil et MMORPG ha
enormt mye lengre levetid en et vanlig RPG.
81462​
Og tør jeg spørre hvorfor?
 
C

cloud_fan3

Gjest
#20
www.runescape.com er det et godt rollespill som heter runescape, rart hva. Der er online og gratis hvis du ikke kjøper oppgraderingen det anbefales. Hvis noen gidder å prøve det er jeg bahamuth110 der.