Jammen poenget er at jeg forstår hva det er du klager på. Jeg beguder ikke Kojima eller hva nå enn, og heller ikke historien. Jeg forstår det er feil der, men hvis man nyter det på sine meritter så er det faktisk en veldig underholdende historie. Det mener i hvert fall jeg. Lever du deg bare inn så får du massevis ut av det, forsøker du å lete etter feil vil du finne mange, men å være sinna fordi det kommer ett slikt spill ut hvert femte år? Det er tull. MGS4 er tross alt underholdning, og ikke mer.

StarEye: Det du kommer med der er såklart en kurant forklaring som godt kunne vært med i spillet, men hvorfor i faen er den ikke det? Det uttales klart og tydelig flere ganger at enhver som går inn i den gangen - også Snake, etter eget og andres utsagn - vil bli kokt. Likevel er han ikke i nærheten av å lide varige men engang, ettersom han har nok energi og åndsnærvær til å denge noen roboter etterpå. Det jeg klager på her er ikke at forklaringa er implausibel, det jeg klager på er at spillet setter opp et premiss som det bryter tvert like etterpå. Det er langt ifra noen enkeltstående hendelse i MGS4, men korridorsekvensen var den mest åpenlyse så jeg trakk fram den først. Som du kan lese klager jeg ikke på at Raiden klarer å stoppe et krigsskip med bare nevene, jeg klager på at han ikke engang klarer å takle en håndfull soldater engang litt seinere. Han brukte beina til å kappe roboter i småbiter før i spillet så det rimer ikke. Var det forresten flere enn meg som la merke til at han ikke tok sats før han hoppa fra en Gekko til en annen på slutten av andre akt? Det så ikke bra ut.