angående Spillegals hovedside

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#1
Jeg bare lurer.. er det ikke egentlig masse skribenter i spillegal som skriver anmeldelser og slikt? jeg bare lurer, siden Shadar er den eneste som har skrevet noen anmeldelse på flere måneder. Og det fører meg til en annen ting. En ting som irriterer meg litt med spillegal.no er at det er BARE anmeldelser som kommer opp først. Hva med noen nyheter? Hva med noe info om hva som skjer i spillmarkedet?
Eller er det slik at det er så vanskelig å skrive det at når det først kommer på forsiden er det gammelt nytt?
Jeg prøver å se for meg spillegal.no som norges beste spillside, men som det er nå er det umulig. Vi har det beste forumet, men selve siden er helt abnormalt rævva.
Det er for dårlig på nyhetsfronten. Dere kan selvfølgelig si at alle nyheter ligger inne på forumet, og for meg er jo det greit siden jeg er en forumbruker, men tenk på alle de andre leserne, som dere mister til bla. gamer.no.

Opprinnelig skrevet av spillegal no@ nyhetslinken
Zelda DS vil bruke stylus
The Legend of Zeldas produsent, Eiji Aonuma sier at Nintendo Dual Screen-versjonen av serien vil hovedsakelig styres med den berøringsfølsomme skjermen og stylus-pennen.

Det kommer ikke som et sjokk at Nintendo lager et nytt Zelda-spill til den nye håndholdte konsollen deres, men det blir nok en .. (Les mer)
Kommentarer: 0
Publisert: 29.06.2005 02:45:11
Dette er den nyeste nyheten når man trykker på nyheter.. Er det egentlig bra at den den nyheten er flere måneder gammel? Særlig nå som man omtrent får ny informasjon om de tre next-gen konsollene daglig?

Nei.. jeg må si meg litt skuffet over spillegal.no redaksjonen.
jeg husker for 2 år siden da Shadar sa til meg: "tja.. siden er vel ferdig om et halvt år.."

LIAR LIAR PANTS ON FIRE!

Se å få det ordnet.

Hva er egentlig problemet deres? At skribentene skal være helt hinsides bra? At de må kunne sammenlignes med Mr. Writer for at de skal kunne skrive her?
Vel, jeg må nesten innrømme at det er bedre med en interessant nyhet som ikke er superbra skrevet, enn ingen!
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#3
Vel, jeg kan bare svare for meg selv, og i mitt tilfelle skyldes det latskap og manglende motivasjon. Det var en periode før jul i fjor jeg leverte en omtale hver annen uke og i det hele tatt var ganske aktiv, men så dabbet interessen av og den ene måneden etter den andre gikk uten at noe ble gjort. Ikke at jeg har voldsom peiling på å skrive omtaler - jeg kan mindre om spill enn de fleste her inne - men de jeg skrev ble stort sett vurdert som gode nok. Og det mangler ikke på muligheter, for både jeg og andre som er tilknyttet Spillegal kan når som helst låne spill fra Spiderman.

Skal jeg si min oppriktige mening uten å legge noe imellom, ser jeg ikke helt det store poenget i å ha en forside med nyheter og omtaler når bare én person bidrar.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#4
Åffer er det ikke link til podcasten fra forsiden? Galskap!

Som jeg sa til Agradula på MSN, så burde det nesten vært linker fra forsida til de flotte nyhetsemnene våre, som DS-nyheter og PSP-nyheter. Begge gode emner med mye nyttig i.
 
#5
Jeg har lenge hatt lyst til å bidra med nyheter; kurset i webdesign som jeg går på nå, er nemlig ikke så tidkrevende. Jeg sa det til Shadar for en stund tilbake, men det ble da aldri noe av den greia. Hor. Hor, sier jeg.
 
#6
Spør dere meg burde hele Spillegal-forsiden bli Wikipedia-aktig. Da tenker jeg på at alle medlemmene burde kunne legge inn nyheter. Altså, med tanke på at det tar maksimum 10 minutter å oversette en nyheter fra eurogamer, gamespot, ign, you name it, så skulle ikke det være noe sånn voldsomt problem for folk i stedet for å bare linke til de forskjellige nyhetene. Selvfølgelig er det ikke alle som gidder, men det er jo en del folk som har vært veldig flink til å oppdatere neste-generasjonskonsoll-emnene med oppsummering i forumet, så det beviser jo at det er folk som faktisk giddder å skrive nyheter. Så hvorfor dere ikke har utnyttet disse ressursene på forsiden bedre forblir meg en gåte. Og ja da, jeg vet vi har bloggmulighetene, men slik som jeg forstår det så er det mer til blogging, altså tanker om spillverdenen, og ikke noe konkrete objektive nyheter.

Og at det kan komme noe køddegreier fra folk må vi selvsagt kunne regne med, men med tanke på at det minst er en ansvarlig, sjef eller moderatorer 24 timer i døgnet ser jeg ikke noe stort problem med dette. Dessuten er jo Houseman innom i hvert fall et par ganger om dagen, så eventuelle skrivefeil får heller ikke leve noe særlig lenge.

Slik jeg ser det i hvert fall er dette den eneste muligheten for å ha en sånn noen lunde god forside.

Anmeldelsene er det dog kanskje litt verre med, men å ha et eget delforum for egenproduserte anmeldelser tror jeg ville inspirert folk mer til å skrive enn å kun ha et kreativt-delforum eller/og å sende eventuelle PM-er til redaksjonen med det du har skrevet.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#7
Wiki! Det var en god ide, Egle.

Jeg legger gjerne inn nyheter hvis det blir wiki-aktig, og man ikke må via en backend som er avhengig av Elfkin.



No offense, Elfkin. :p
 
#9
Må henge meg på. Egles forslag er den beste ideen på lenge. Var kanskje noe slikt Endre hadde i tankene med journal-delen, men i etterkant er journalene egentlig ikke mer enn et oppynta forum. Jeg synes også at folk burde få skrive egne anmeldelser, i tillegg til nyheter. Samtidig innfører dere et stemme- og responssystem for anmeldelsene slik at de vil få karakterer. Så om noen i verste fall skulle kaste opp en avsindig dårlig skrevet anmeldelse, vil den få karakterer deretter, og dermed vil ingen tro at dette er en pånoenmåte representativ anmeldelse for SG. Prøv å knytte forum-infoen å vår sammen med forsiden, slik at avatarene og infoen til skribentene vises.
 

Sancti

Terrorkatt
#10
Jeg synes også det høres ut som en god idé av alle kan skrive, men jeg synes det bør være en form for godkjenning før de publiseres. Det bør ikke være så fryktelig krevende for noen å lese gjennom og publisere den, så slipper man å måtte luke bort dritt som ikke hører hjemme der i etterkant.
 
#11
i så fall burde det være nok av folk som har tilgang til å godkjenne, og folk som skriver flere seriøse saker/man vet er til å stole på burde slippe å gå igjennom godkjenningsprosessen
 
#12
Ja, nesten samtlige eksisterende medlemmer måtte vel fått godkjent status fra dag en, mens nye medlemmer burde skrivi tre-fire solide artikler før de ble sluppet helt inn i varmen. Men jeg synes virkelig ikke at vi bør være for strenge på kvaliteten. I dette tilfellet er det mye viktigere med kvantitet enn kvalitet.
 

Sancti

Terrorkatt
#13
Da blir vel de for faste skribenter å regne, så det ville vel ikke blitt noe problem. Selvfølgelig må man ha nok folk som kan godkjenne, men det tror jeg heller ikke vil bli noe problem. De som allerede er skribenter/ansvarlige kunne jo for eksempel fått den jobben. Selv om det forhåpentligvis vil øke aktiviteten, så tviler jeg på at det vil bli skrevet så mye hver dag at et par personer ikke ville klart å få det unna.
 

oma

Village Drunk
#15
høres bra ut dette her, bare tenkte på en liten vri utenom det dere allerede snakker om, hva med at vi har en forumdel der vi legger inn egne annmeldelser av spill, og med vote (kontrollert vote da selvsakt) slik at vi får en gjennomsnittskarakter og, og så kan annmeldelsen bli publisert eller ikke publisert etter eventuell godkjenning eller stryk?
 

Sancti

Terrorkatt
#16
Opprinnelig skrevet av Lodin@23.09.2005, 17.04
Høres ut som noe som vil gi oss mer arbeid.  <_<
263483​
Du er verken skribent eller ansvarlig, er du? ^_^ Dessuten har jeg ikke stort jeg skulle ha sagt angående forsiden uansett. Det var bare et forslag fra min side.

Men hvis noen sitter og føler at de har lyst til å bidra med en anmeldelse av og til uansett, så synes jeg dere bør snakke med Endre. Det er sikkert ikke noe i veien for å ha flere skribenter.
 
#17
Men hva er forskjellen på en ny kvalitetsjekk og dagens ordning. Jeg klarer ikke å se forskjellen på det. Hele vitsen var jo å få vekk all byråkrati og gjøre alt lettere for brukerne.

Husk på at det er null aktivitet på spillegalforsiden i dag, og, hvis vi ser bort fra det Shadar har skrevet, så er alt halvannen måned gammelt. Greit at det som står der holder rimelig høyt norsknivå, men hva hjelper egentlig det når ingen gidder å sjekke ut forsiden fordi det aldri står noe nytt der? Når i tillegg ansvarlig, skribenter og moderatorer er såpass aktive som de er, vil altså dårligere innlegg være her omtrent like lenge som andre håpløse emner. Det vil si maksimum ti minutter, så jeg klarer virkelig ikke å forstå hvorfor vi skal ha kvalitetssjekk før publisering. Det funker ikke dag, og jeg tviler på det funker i fremtiden.

I tillegg til å få flere nyheter så vil nyhetene bli mye mer ferske når vi slipper å gå gjennom et ekstra mellomlegg. Det er for så vidt greit å opprette en liten forumdel der anmeldelser blir evaluert og kritisert for så å bli publisert, men bare ikke nyheter for de bør være ferske.
 
#18
Denne Wikipedia-ideen høres veldig fin ut. Kvalitetssjekk høres derimot ikke fullt så fint ut. Som Egle sier, poenget mister litt av essensen sin når vi skal bevare de allerede eksisterende, byråkratiske midlene. Jeg er imidlertid for at nyhetsartikler og anmeldelser kan legges fritt ut for deretter å kvalitetssjekkes, men jeg er definitivt mot vice versa. Med andre ord: En skjær kopi av Wikipedia-systemer er det jeg ønsker. Dette gjelder spesielt nyhetene, ettersom de – med kvalitetssjekk – vil bero seg på to ledd med kontroll i stedet for bare ett. Dette vil igjen påvirke hvor raskt de havner på nett. Og en nyhet er jo som kjent en nyhet.