angående Spillegals hovedside

SHDR

Gullmedlem
#21
Hm. Jeg ser at dette kan skje med nyheter. Høres ut som en god idé, og er passe kongruent med ideen jeg opprinnelig hadde: nemlig at nyhetene på forsiden med tid og stunder skulle leeches fra forumet, slik at alle nyhetsemner som ble postet på forumet havnet på forsiden som nyheter. Åpent system ... ikke dumt.

Åpne omtaler er jeg derimot ikke for. Nyheter er én ting, men omtaler bør ikke være åpne. Husk: Spillegal er ikke bare brukerne. Spillegal er ... vel, i utgangspunktet var det flere, men nå er det meg. Jeg er ikke hundre prosent sikker på om jeg vil stå for hva dere sier. Det som derimot er en god mulighet er second opinions! Istedet for kommentarer, kan dere komme med deres egne meninger og vurderinger av spillene, komplett med karakter og alt. Så blir det synlig under omtalen, sammen med leserenes karakter. Hvordan høres det ut? Eventuelt kan second opinion få lov til å være en slags Wiki, der den generelle opinion kan få leve ut sine anarkiske drømmer og redigere hverandres omtaler hver dag. :D Garantert galskap og helt sikkert underholdende. Ikke særlig pålitelig, men Spillegal handler jo om krangling og personangrep først og spill etterpå.

Hva synes dere om det? Second opinions og nyhetswikier? Dere må være registrerte, men atter igjen bruker vi forumbasen som grunnlag. Forhåpentligvis en hel haug bedre enn det vi gjør nå ... integrasjon er gud.
 
#22
Opprinnelig skrevet av Egle@23.09.2005, 17.40
Men hva er forskjellen på en ny kvalitetsjekk og dagens ordning. Jeg klarer ikke å se forskjellen på det. Hele vitsen var jo å få vekk all byråkrati og gjøre alt lettere for brukerne.
263489​
Nettopp. Men jeg synes en så enkel ordning også kunne blitt brukt med anmeldelsene. Om en av dem skulle vise seg å være skremmende dårlig (så dårlig at man blir skremt ja) er det jo ikke verre enn å trykke på "rapporter"-knappen, en slik må vi jo ha. Tror mye av entusiasmen rundt det å skrive en anmeldelse forsvinner om den skal ble dømt opp og ned.
 
#23
Jeg var en periode den eneste aktive nyhetsskribenten, og jeg var ikke særlig aktiv da heller ... :flau:

Nå har jeg da sagt opp skribentstillingen min, så det er vel derfor nyhetsseksjonen ikke er oppdatert. Hvorfor jeg fortsatt har skribentstatus vet jeg ikke ...
 
#25
Den orginale ideen var at brukere skulle kunne skrive sine egne omtaler og nyheter og det skulle regelmessig leses gjennom av ansvarlige som kunne publisere det på forsiden. Dette endret seg underveis (i hvilken del av prosessen aner jeg dog ikke).

Jeg er i utgangspunktet for en WIKI, men jeg vet ikke hvor godt det vil fungere for spillegal i praksis. Det er selvsagt mulig å sette opp en prøveløsning (eller bytte hele den nåværende portalen) om folk ønsker det, men personlig tror jeg ikke det er veien til å skape en stor/bra spillside (men jeg kan selvsagt ta feil).

Når det gjelder nyhetsskribenter og slikt bør ikke det være vanskelig å finne. Den jobben trenger jo basicly bare å være noen spillentusiaster som "oversetter" viktige/interessante nyheter fra andre sider og legge dem hos oss.

Men i bunn og grunn mener jeg det er mangelen på engagement som gjør så SG står stille. Man har noen måneder med entusiasme og engagement rett etter en side er lansert, og så dabber det av. Jeg husker for eksempel når jeg skaffet et intervju med Fatal1ty og det var ingen som var interessert i å gjøre intervjuet. Det virker egentlig litt som folk bare er interessert i å skrive om ting som interesserer dem og ikke gjøre litt ekstra arbeid med ting som de ikke liker. Om SG noensinne skal bli stort trengs det aktivitet og engagement, og det kommer ikke slik man holder på nå.

Edit: Bra av Agradula å ta opp dette, SG trenger et spark i baken for å få satt igang ting igjen! :)
 

SHDR

Gullmedlem
#26
Kanskje problemet er at Spillegal ikke er stort nok til å ha big site-aspirasjoner? Gå litt tilbake, ta det litt mer basic, vokse fra smått til stort heller enn å forsøke å være store uten å være det?

Vi trenger ikke så kompliserte saker som vi har nå. Det vi trenger er fokus rundt det vi (jeg?) gjør best, nemlig artikler og omtaler, og med tiden alle podcastene, spillvideoer, magasiner ... the works. Så kan nyhetsdekning og second opinions til omtaler tas av medlemmene?
 
#27
Det er absolutt mulig, jeg har dog vært i troen om at vi hadde som mål å bli store (blant annet grunnet utsagn som "norges raskest voksende spillside" o.l). Når det gjelder muligheter for å bli store mener jeg er ganske bra, litt polering på forsiden (og masse på admininterfacet), fler skribenter og mer engagement så tror jeg vi er i boks. Så vidt jeg har forstått har vi mye kontakter i bransjen og det er ingen grunn til å ikke utnytte dette til det fulle så vi kan skaffe en bred og bra dekning.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#29
Øhhh ... Skal du virkelig ta på deg å drive omtale/artikkel-delen av Spillegal alene, Erlend? Har vi droppet målsetningen å knytte til oss flere omtaleskribenter for til sammen å få en bred dekning?

For dette må sies: Dekningen som den er i dag er ikke god nok hvis man har ambisjoner om å være mer eller mindre seriøs i forhold til konkurrerende sider. Omtalene som blir skrevet er bra, men de kommer med ujevne mellomrom og det virker litt tilfeldig hva som blir skrevet om og hva som ikke skrives om (Erlends personlige favorittspill?). Hva skjedde f.eks. med den "brede dekningen av PSP-launchspillene" som skulle komme "innen et par dager" etter at den første ble lagt ut? Så vidt jeg kan se ble det med de tre første. Og hva er grunnen til det? Jo, slik jeg ser det er grunnen at engasjementet tar slutt når det ikke er morsomt lenger. Når man blir lei av å skrive om PSP-spill, slutter man å skrive om PSP-spill. Hvis det er nivået vi vil ligge på, er det vel ikke noe galt i det isolert sett, men da har vi ikke noe i konkurranse med f.eks. Gamer.no å gjøre. Skal man være seriøs, derimot, nytter det ikke å jobbe med tingene bare når man synes det er morsomt. Da må man holde fristene man setter og levere det man har lovt å levere.

Ble ganske direkte dette her, men jeg føler et behov for å ikke legge fingrene imellom når andre bruker mange store ord og lite handling. God kveld, takk, på gjensyn.
 
#30
Den første utgaven av teksten var et stykke unna det som er bra nok for Spillegal
Det drepte min motivasjon som skribent. Da orket jeg ikke mere, jeg og Outcast fikk en god standard artikkel, og en annen som var uhyre bra som vi enda ikke har fullført, som jeg håper vi gjør engang.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#31
"God standard"? Da er vi litt uenige, tror jeg. Hvis vi snakker om den samme artikkelen, altså den om slåssespill, var den ganske skrøpelig, i hvert fall førsteutkastet. Rotete og dårlig formulert. Men hvis tilbakemeldinger fra meg har ført til at noen har gitt opp å skrive, er jeg veldig lei meg for det og vil gjerne understreke at det selvsagt ikke var meningen. Jeg er ikke så flink til å oppmuntre og bør kanskje holde meg til å rette på grammatikk.
 
#32
Alle jeg viste dem fram til (målgruppen) elsket den. Det duger! At norsk-fanatikere foretrekker nazi-norsk for å få den igjennom er nesten scary. (Ikke myntet på deg, men generelt) Men så var det å få den "godkjent" da. Husker Raider sa til meg engang ifjor: "Det var en dude på Virtuafighter.com som skrev en artikkel, den var himmla full av skrivefeil, men ALLE elsket den og ville se mer fra den duden, faen til kult skrevet skal man lete lenge etter."
Bare en tanke ... (Raider, jeg vet du stalker meg ! Du går alltid på min profil og trykker : se alle Dukes poster! *redd* * :kul: *

Din beklaging er godkjent. ^_^
 

SHDR

Gullmedlem
#33
Houseman: Skrevet totalt seks PSP-omtaler. Men rot og ekstremt homo adminsystem har hindret meg. Nå har jeg to omtaler til som ikke er publiserte, som ikke har noe med PSP-dekning å gjøre, og det får det totale antallet opp til fem upubliserte omtaler. Jeg publiserer dem ettersom ting skjer. Men! Og dette er et stort men. Jeg får ingenting for dette. Jeg ser veldig få tilbakemeldinger, jeg ser praktisk talt aldri noe engasjement fra andres side, jeg har ikke et system som funker skikkelig å tilby folk, i det hele tatt.

Jeg får tilbakemeldinger på omtaler om jeg poster dem her først (og de er stort sett gode), men det virker ikke som andre leser. Det er ikke så himla farlig for meg, ettersom jeg skriver uansett fordi jeg vil skrive, men det gjør at det er litt vanskelig å holde seg motivert når den eneste du opprettholder deadlines for er deg selv, fordi ingen andre følger med. Ansette flere skribenter? Ja, for all del. Om du klarer å finne noen som er flinke. Jeg har iallfall ikke funnet noe mer enn to-tre spilljournalister her til lands som lever opp til den typen kvalitet jeg forventer, og de har ganske mye kulere jobber allerede enn hva jeg kan tilby dem på denne lille, frivillig drevne hobbysiden. Sånn er det bare. Beklageligvis.

Så var det mediaproduksjon også. Podcasts er såpass morsomme å lage at jeg skal klare å overholde frekvensen jeg vil ha (hver annen uke) når den neste kommer på mandag. Det kommer mer av den typen ting etterhvert, ikke bare i lydformat. Hvor lenge det blir til er litt avhengig av hvor flink jeg er. Som alt annet. Det er også litt andre ting i emming som jeg gjør, kanskje mest for egen del, men fordi jeg håper det er folk her som er interesserte også. Dere får se hva det er senere.

Det hører også med til historien at jeg er både arbeidsledig og studieløs om dagen. Åhå, tenker dere. Det er jo fenomenalt. Da kan du jo skrive så mye du vil! Vel, ja, til en viss grad. Jeg skriver fem til ti sider med ymse stoff (ikke bare spillstoff) hver dag. Men det er vanskelig å være kreativ når ingenting skjer i livet ditt! Så det er begrenset hvor mye jeg klarer å utrette. Noen dager våkner jeg opp uten å klare å gjøre noe som helst annet enn å sette lent over tastaturet mitt og trykke på jobbannonser, og jeg føler meg så jævlig etter noen timer, og så desperat etter å gjøre noe fornuftig, at jeg ikke klarer å gjøre noe som helst. Det er faktisk et problem. Det er et stort problem. Som jeg holder på å gjøre noe med, ved å variere rutinene mine litt mer for å stimulere litt bredere tankegang. Det gikk opp for meg her om dagen at jeg ikke har lest noe særlig annet enn spillteori, spilljournalistikk, tech-nyheter og hardware-nytt de siste tre månedene etter at jeg sluttet på litteratur. Sure, jeg har lest en del tegneserier og slikt, sett en del film, men jeg har ikke fått særlig mye nye impulser på flere måneder. Det skal jeg gjøre noe med nå. Jeg trenger å ta til meg litt mer interessant informasjon, jeg trenger å tenke på andre ting enn bare spill og hvordan jeg kan skrive godt om dem.

Det skorter ikke på engasjement. Det skorter på å vite når man skal slutte. Det gjelder å forstå når du egentlig bare sitter og skriver svada fordi du føler at du MÅ gjøre det fordi du iallfall forventer *DÉT* av deg selv, når du ikke klarer å få deg en jævla jobb engang.

Så der. Litt kondensert ærlighet. En forklaring på hvorfor ting går så tregt. Og angående kvaliteten på Spillegal.no ... er det ikke viktig at det dere leser er velskrevet og velfundert? Ville dere hatt noen som helst respekt for la oss si meg som skribent om jeg hadde sittet og pumpet ut vrøvl à la Gamersmix, Gameroobie, Gamereactor og annet tøv?

Hvis det ikke er viktig, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Virkelig.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#34
Nei, Erlend.. Det er ikke det jeg sier. :)
Jeg prøvde, bare som harald sa, og gi dere et spark i rævva.
Det ser faen meg også ut som jeg klarte det. :D
jeg vet da faen hva wikipedia er for noe, men etter forklaringer så har jeg forstått det tror jeg.
Og shadar, jeg har jo heller ikke klaget på din innsats for spillegals forside, du er jo den eneste som har fått ros, men man kan ikke vente seg å få mye kommentarer og ros, eller kritikk, når siden er så lite oppdatert som den er. Selv pleier jeg å lese anmeldelsene dine, og skrivemessig har jeg skjeldent noe å utsette, er bare litt uenig i vurderingene noen ganger ;)
Nei jeg tror spillegal er på vei oppover, og jeg tror nok at spillegal blir større, mye større, men om det går fort? .. nei.. Tror nok at Spillegals tagline burde vært :

"norges tregest utviklende spillside, men med det beste forumet til tross for at alle krangler"
 
#35
Jeg støtter ideen for at hvem som helst kan skrive nyheter. Det ble utrolig umotiverende å skrive nyheter fast etter hvert, spesielt når man leste på forumet at de fleste ikke sjekket forsiden engang. Mens jeg skrev aktivt fikk jeg også en betalt jobb for nyhetsskriving på en annen side som var mye mer attraktiv enn å skrive ubelønnet for en side som få leser.

Etter det igjen fikk jeg sjansen til å blogge for VG, og da var det faktisk mange som leste det jeg skrev, og jeg fikk både positive og negative kommentarer. Det var motiverende å vite at folk leste hva jeg skrev, istedenfor at jeg skrev bare for meg selv, selv om nyhetsskrivingen var veldig simpel.

Jeg kunne sikkert skrevet mer for forsiden igjen, men jeg har ikke engang fått log-in til admin for den nye siden, og jeg ville helst sett at jeg samarbeidet med Jani, men hans interesse for nyhetsskriving er helt borte.
Nei, gå for at alle kan skrive nyheter med mindre stillingen som nyhetsskribent for SG blir mer interessant.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#36
Jeg får ingenting for dette. Jeg ser veldig få tilbakemeldinger, jeg ser praktisk talt aldri noe engasjement fra andres side, jeg har ikke et system som funker skikkelig å tilby folk, i det hele tatt.

Jeg får tilbakemeldinger på omtaler om jeg poster dem her først (og de er stort sett gode), men det virker ikke som andre leser. Det er ikke så himla farlig for meg, ettersom jeg skriver uansett fordi jeg vil skrive, men det gjør at det er litt vanskelig å holde seg motivert når den eneste du opprettholder deadlines for er deg selv, fordi ingen andre følger med.
Så vidt jeg har skjønt "får" du spill og konsoller, du fikk PSP og hele lanseringsrekka med spill, du fikk en ny DS selv om du mistet den forrige i bakken, du får pressekopier og, virker det som, nesten hva du peker på innen spillverdenen i kraft av at du er skribent/redaktør for SG. Dessuten har vi disse pressetingene, Spillstikka osv. som det visstnok bl.a. medfører gratis alkohol. Tenk hvor mye penger du sparer på de godene du får! Det burde være belønning god nok, hvis man trenger materielle goder for å produsere noe.

Og når det gjelder engasjement, vel, så har jeg jobbet som frilansjournalist i fire år uten at jeg fikk en eneste tilbakemelding, med mindre det var noe negativt. That's life. Man må stole på at det man skriver er godt nok og interessant nok likevel. Nå er det kanskje nye tider med blogging und so weiter, men det hadde nok ikke blitt skrevet så mye hvis journalister stoppet opp hvis de ikke fikk tilbakemelding på det de skrev.

Hvor mange som leser og ikke leser ser du vel av admin-systemet. De omtalene jeg skrev vet jeg ikke om folk leste i sin helhet i det hele tatt, siden det var veldig mange treff på den første og den siste (der karakteren stod) siden, men nesten ingen på den midterste. Men hva må man gjøre hvis det man skriver ikke leses av mange nok? Vel. Du har selv snakket om at "leserne skal få tilpasse seg oss" og "hvis dette er for vanskelig for dem, vil vi ikke ha dem" (eller noe tilsvarende, ikke helt ordrett det siste der). Skriver du for komplisert, muligens? Er ikke markedet stort nok for spillomtaler av den typen? Er du interessert i å legge om stilen for å få flere lesere? Hvis ikke, må du vel bare se deg fornøyd med de leserne du har. I den avisen jeg jobbet i i sin tid viste leserundersøkelser at de siste sidene med bursdagshilsninger, dødsannonser o.l. ble mest lest. Mange gav nok, dessverre, blaffen i og bladde rett forbi de tekstene jeg hadde slitt for og lagt sjelen min i. Men jeg jobbet der bare en kort periode, hva med de som har jobbet der et helt liv? Hvordan klarer de å motivere seg for å lage god journalistikk når folk bare vil se bilder av folk de kjenner?
 
#37
Shadar: Jeg leser stort sett alt du skriver på forsiden (med mindre det er en omtale av et spill som for meg er totalt uinteressant), men kunne sikkert blitt flinkere til å gi respons. Noe av grunnen til at jeg sjelden gidder å skrive kommentarer på forsiden, er fordi jeg en gang skrev en temmelig lang kommentar som jeg hadde brukt litt tid på, og da jeg skulle poste den forsvant hele shiten. Jeg har hørt om flere som har opplevd det samme, så jeg tror dette er noe dere bør se nærmere på.

Det er kanskje en del forumbrukere som sjelden er innom forsiden, men det vi også må huske på er at det finnes en link til spillegal i VGs spillblogg, noe som garantert trekker mange folk til forsiden. Jeg tror det er flere som leser forsidestoffet enn mange tror. Men klart: For at folk skal gidde stikke jevnlig innom forsida og lese det som står der, så kreves det faktisk at siden blir oppdatert med jevne mellomrom. Jeg forstår imdlertid at ingen jobber heltid for spillgal, og at ingen tjener penger på å skrive for siden, så vi kan ikke forvente for mye heller. Derfor synes jeg Egles forslag er genialt. Bare tenkt på det. Jeg har aldri funnet et norsk spillforum som er bedre oppdatert på nyheter enn spillegal. Hvis spillegals brukere blir like flinke til å poste nyheter på forsiden som på forumet, tror jeg vi får den ultimate nyhetsdekningen i Norge, uten at det skribentene trenger å overarbeide seg.

Jeg er derimot litt imot at alle skal kunne skrive anmeldelser for forsiden. Anmeldelser er mye vanskeligere å skrive enn en nyhetssak, og jeg tror ikke alle brukerne her på spillegal er i stand til å skrive en anmeldelse som holder en ok standard (inkludert meg :( ). Det vi kunne har gjort var å legge til en seksjon for leseranmeldelser, slik at folk blir ops på at dette ikke er skrevet av staben. Det synes jeg høres fornuftig ut.
 
#38
spillegal.no er et synkende skip...
 
#39
Et steg tilbake:
Jeg synes siden bør bli hundre prosent wiki. Slik som det prates nå, virker det som om dere akter å redesigne SG for en tredje gang. Lovord om mer aktivitet osv. Dette har vi hørt før. En radikal forandring er hva siden trenger.

La ALLE få skrive akkurat hva dem vil (omtaler, nyheter, perspektivartikler osv.). Først da har SG mulighet til å bli store. Samtidig som det blir noe nytt og eget. Tilstanden nå er en svak Gamer/Gamereactor klon med en dårligere interface.
 
#40
Opprinnelig skrevet av Shigsy@24.09.2005, 13.25
Jeg er derimot litt imot at alle skal kunne skrive anmeldelser for forsiden. Anmeldelser er mye vanskeligere å skrive enn en nyhetssak, og jeg tror ikke alle brukerne her på spillegal er i stand til å skrive en anmeldelse som holder en ok standard (inkludert meg :( ). Det vi kunne har gjort var å legge til en seksjon for leseranmeldelser, slik at folk blir ops på at dette ikke er skrevet av staben. Det synes jeg høres fornuftig ut.
263633​
Men da kommer vi jo ingen vei. Da blir det fortsatt Shadars to-tre anmeldelser pluss en egen seksjon som er så underjordisk at få gidder å lese den, og enda færre føler noen trang til å skrive i den. Prestisje er viktig. Det er belønningen for å bruke tid og energi på å komponere en artikkel.

Derfor synes jeg at SG ikke bør ha NOEN faste skribenter. Dermed blir siden det ultimate norske gamingnettverket for og av gamere. Selvfølgelig bør vi ha sjefer som løper rundt og passer på at det er et nogenlunde kvalitetsnivå på artiklene, men standarden bør uansett bli mye lavere.