angående Spillegals hovedside

#42
Sjekk ut wikipedia. Det er neppe et alternativt forum. Hver artikkel vil få header med bilder og slikt, akkurat som på forsiden nå. Med mulighet for kommentarer og rating. Se for deg forsiden med uendelig mange skribenter. Ikke et forum det.
 

Kilik

Lokal moderator
#43
Jeg fikk tre anmeldelser publisert i fjor, men fikk ikke den minste respons på anmeldelsene i ettertid av forum-medlemmer eller andre. Ikke et ord. Slikt tærer selvsagt på motivasjonen, da jeg faktisk har brukt en del tid på anmeldelsene uten å føle å få noe som helst tilbake. Jeg ønsker faktisk heller å få masse negativ reaksjoner enn å ikke få noen respons i det hele tatt.

Wiki-opplegget høres spennende ut. Liker slike halvanarkistiske systemer. At alle kan poste nyheter, artikler, anmeldelser og annen informasjon om spill, vil føre til et større mangfold og selvsagt langt flere oppdateringer. Joda, det kan det bli postet en del useriøse ting, men når man ser på f.eks. wikipedia.org er det faktisk overraskende få som prøver å ødelegge. Er verdt et forsøk i alle fall...
 
#44
Nettopp. Og med et ratingsystem kunne vi hatt månedens topp-ti anmeldelser eller lignende. Dermed ville alle strevet etter å komme på toppen av den lista, samtidig som lesere gjerne ville lest hvilke artikler som har kommet på den "beryktede" lista.
 

Kilik

Lokal moderator
#45
Anmeldelser blir likevel noe annet enn en nyhetssak. Alle kan oversette en nyhetssak fra Gamespot om GBA Micro-salget i Japan, men ikke alle kan skrive en OK anmeldelse av Fahrenheit. Anmeldelsene (evt. subjektive artikler) bør derfor godkjennes av de i "kjernen" før de publiseres. For å få flere til å skrive anmeldelser, kan jeg se for meg langt kortere anmeldelser. Tre avsnitt er langt nok, så lenge det er rimelig velskrevet. Ikke akkurat Shadar-nivå, men likevel langt, langt høyere kvalitet enn på en gjennomsnittlig forumpost. Og selvsagt, anmeldelser er en subjektiv ytring og kan ikke endres av andre etter de er publisert.
 
#46
Opprinnelig skrevet av plan_9+24.09.2005, 14.29-->
Opprinnelig skrevet av Shigsy@24.09.2005, 13.25
Jeg er derimot litt imot at alle skal kunne skrive anmeldelser for forsiden. Anmeldelser er mye vanskeligere å skrive enn en nyhetssak, og jeg tror ikke alle brukerne her på spillegal er i stand til å skrive en anmeldelse som holder en ok standard (inkludert meg :( ). Det vi kunne har gjort var å legge til en seksjon for leseranmeldelser, slik at folk blir ops på at dette ikke er skrevet av staben. Det synes jeg høres fornuftig ut.
263633​
Men da kommer vi jo ingen vei. Da blir det fortsatt Shadars to-tre anmeldelser pluss en egen seksjon som er så underjordisk at få gidder å lese den, og enda færre føler noen trang til å skrive i den. Prestisje er viktig. Det er belønningen for å bruke tid og energi på å komponere en artikkel.
263653​
[/b]
Man kunne vel alltids postet en link til de nyeste leseranmeldelsene på forsiden.

Jeg synes for øvrig denne kommentaren var interessant:

<!--QuoteBegin-plan_9

Jeg synes siden bør bli hundre prosent wiki. Slik som det prates nå, virker det som om dere akter å redesigne SG for en tredje gang. Lovord om mer aktivitet osv. Dette har vi hørt før. En radikal forandring er hva siden trenger.
Jeg forstår tankegangen din godt. Kanskje SG skulle ta en Nintendo og skille seg fra konkurransen. Med dette Wiki-konseptet er det i hvert fall klart at SG ville skille seg ut blant spillsider på nettet, og det er kanskje akkurat det som skal til for å få revet til seg oppmerksomhet. Når jeg tenker meg litt om hadde jeg ikke hatt noe imot å prøve dette "hundre prosente wiki-systemet". Det jeg kanskje frykter aller mest er at det ikke vil bli utnyttet så mye som vi håper på. Journalene og muligheten til å kommentere det som blir skrevet på forsiden var to av de store nyhetene som kom med den nye forsiden. Dessverre har disse nye mulighetene blitt utnyttet skremmende lite. Og hvor mange brukerskrevne anmeldelser ser vi på forumet for tiden? Jeg kan ikke huske å ha sett en på lange tider. Det kan så klart ha noe med at vi ikke lenger har en seksjon for egne anmeldelser (selv om de passer fint under "Kreativt"-seksjonen), og det er godt mulig flere vil skrive anmeldelser hvis de havner på forsiden.

Men ja. Jeg er positiv til å prøve en slik ordning.
 

Endre

Ødela forumet
#47
Jeg synes 100%-Wiki-ideen er glimrende. Opprinnelig var planen nå å trappe ned litt, la nyhetene bli hentet fra forumet, men fortsette med podcasts og Erlends skriverier. Det kan vi fortsatt med en Wiki, så lenge Erlend tåler å ha en del andre skribenter på forsiden.

Jeg ble også, som Chaz og tydeligvis en del andre, lei av å skrive nyheter etter hvert, spesielt når man får så lite respons på det man skriver. Tror en Wiki kan øke aktiviteten og interessen en god del. Det eneste jeg er litt usikker på er hvor oversiktlig Wiki-systemet blir når man skal ha oppdaterte spillnyheter og greier, men det går vel an å tilpasse det en del, forhåpentligvis. Jeg tenker altså på at det er greit at alle de nye sakene kommer på forsiden, i stedet for at man må søke etter det man leter etter, for det vil ikke funke.

Takk for alle innspill så langt, spesielt fra Agradula, Egle og Plan_9. :* Skal høre litt med Shadar enten i natt eller i morgen, så finner vi sikkert ut noe.

Redigert: Hvordan er det egentlig å holde orden på systemet? Si at en eller annen bestemmer seg for å slette en lang og detaljert Nintendo Revolution-artikkel skrevet av førti medlemmer fra forumet, hvor vanskelig blir det da å få den tilbake? Blir det automatisk tatt backup? Regner med at man kan logge IPer og lignende, men kan folk logge seg på med brukerkontoer? Skal se nærmere på dette etter hvert, men noen av dere kan sikkert svare på de spørsmålene først.
 
#48
1. Wiki har jo fin ordens ting det. Renger med dere programmerer egen wiki ting og ikke bruker dems gratis greie..

2. Backups kan man selv sørge for ved hjelp av å integrere det i systemet eller å ta backup'sene selv (integrert i systemet vil være best)

3. Logge inn med brukerkontoer vil da gå helt fint ann da...
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#50
Aah... jeg hadde aldri trodd at jeg klarte å sette igang noe som helst.. jepp..
Det er bra. :) jeg gleder meg til ting skjer her på spillegal.
 

Halky

Veteran bruker ;)
#51
Hmm, hva med og ha en egen Nyhetstips seksjon på forumet, der vanlige brukere kan komme med forslag til eventuele nyheter til forsiden`, som dem enten han skrivd ferdig selv, eller vil la andre ta seg av den jobben.


Og på forsiden så kan deler av nyheten ligge, mens man må trykke på en link(man blir da videreført til forumet), der man kan leste resten av nyheten osv..

Denne metoden blir brukt på http://www.battlefield.no/ og funker meget godt der og siden det ikke er alle som titter innom forsiden, så kan dem få lest nyhetene dem også, på forumet seff.

Bare ett lite tips..
 
#53
Opprinnelig skrevet av Don_Corleone@28.09.2005, 17.27
Hmm, hva med og ha en egen Nyhetstips seksjon på forumet, der vanlige brukere kan komme med forslag til eventuele nyheter til forsiden`, som dem enten han skrivd ferdig selv, eller vil la andre ta seg av den jobben.
264562​
Vi har jo allerede "Nyheter og rykter"-forumet, så eneste problemet er å finne noen som gidder å poste nyheter på forsiden derfra. Om noen hadde giddet det ser jeg ingen grunn til at dette ikke skulle latt seg gjøre lett. Det hadde helt sikkert fått flere folk til å skrive i det forumet også.
 

Endre

Ødela forumet
#54
Trenger litt tilbakemelding nå. Jeg tenker at det kan være greit å ha et ordentlig publiseringssystem til forsiden, for å legge ut omtaler og artikler (+ gjesteomtaler og -artikler sendt inn av hvem som helst). Så bruke Wikien til nyheter og en informasjonsdatabase for spill, konsoller osv (spørs hva folk legger til) ... vil gjerne ha nyheter og informasjon separat, siden nyhetene bare er aktuelle akkurat der og da, mens informasjonen i databasen kan være aktuell lenge etterpå, og også oppdateres etter hvert som ny informasjon om et spill kommer ut. Er det kanskje like greit å bare ta nyhetene via publiseringssytemet også, så gjøre at nyheten legges ut i forumseksjonen óg, så man kan kommentere den? Eller burde nyhetene kunne redigeres av alle, for å gjøre de mer utfyllende og korrekte etc.?

For å oppsummere: Wiki-muligheten lar alle skrive nesten hva de vil, og lar alle redigere hva andre har skrevet, det skal nok også gå å hente disse nyhetene for å lage kommentar-emner i forumet, for videre diskusjon. Publiseringssystem-muligheten, derimot, lar alle sende inn enten tips eller rene nyheter, som vi vurderer og publiserer via systemet.

Redigert: Tredje alternativ kan være at nyhetene publiseres gjennom et slags bloggsystem, hvor folk bare kan legge opp det de synes er interessant, med bilder osv., og hvis nyheten handler om et spill kan de linke til informasjonssiden til det bestemte spillet (i Wikien), så kan alle skrive hva de vil, og vi fjerner bare det som ikke er passende osv. Foreløpig synes jeg dette virker greiest, bloggformatet er bra sånn sett.

Tanker eller forslag?
 
#55
Tredje alternativ virket fint. Men å la alle redigere hva andre har skrevet? Det kan fort bli veldig mye rot, vi ser jo allerede nå hvor mye moderatorene løper rundt og endrer på hva andre har skrevet, så å la alle gjøre det tror jeg ikke er så lurt.
 
#56
Mitt forslag er at vi gir visse personer rett til å poste/redigere på wikien, mens andre bare kan lese. Vi legger hele tiden til nye folk. På den måten slipper vi idioter som lager faen og sitter igjen med en wiki drevet av fornuftige entusiaster. Tror det kan bli bra :)
 
#57
Må si meg enig at det tredje alternativet høres flott ut uten at alle kan redigere det som er skrevet. Det kan heller være mange personer som allerede har bidratt på en eller annen måte som kan redigere og som vi vet ikke bare lager faen. Men det er viktig at alle bør kunne skrive i wikien og redigere sitt eget skribleri for å skape flere nyheter og ultrahyppigoppdateringer.
 
#58
Elfkin har også et relativt streit forslag, forutsatt at det bør være veldig mange mennesker med slike rettigheter. Problemet vil nok da og være å få nye skribenter, om de altså ikke vet at de kan bli det, eller hvordan.
 
#59
Endelig et sted for meg å kunne lufte ut mine tanker rundt Spillegal: synes det er trist å se en side som var blant norges største (eller var den kanskje det, husker ikke) gå nærmest rett ned.

Jeg savner innhold. Jeg savner flere omtaler, selv om det ikke er det største problemet, og Jeg savner nyheter. Men først og fremst mangler jeg ivrige folk som er interessert i og har kunnskap til å lage norges beste spillside og gjør det som trengs for å komme der.

Ser Shadar kommer med kritikk mot alle andre norske sider (deriblant GameReactor, norges størstespillside, og min egen side) for bare å pøse ut med dårlig skrevet innhold. Teksten kan naturligvis aldri bli perfekt nok, men det gjelder å finne en god balanse av gode tekster og effektivitet. Uansett: flaut. :tommelned:

Får håpe denne kritikken kan hjelpe dere med å komme på rett kjøl. Lykek til i alle fall. :)
 
#60
Det aller aller viktigste er at det ikke blir for tungvint å poste en nyhet man vil dele med andre. Det fører til at man ikke orker å lage en nyhet og dermed er vi tilbake til status quo.

En annen viktig ting er som planni sier at veldig mange mennesker har rettigheter hvis det er slik at man må ha rettigheter.

Egentlig synes jeg at vi kan la nesten hvem som helst redigere det meste, å ha et system hvor man lagrer en sikkerhetskopi for hver oppdatering(omtrent som wikipedia), poenget er jo at vi skal være såpass mange aktive seriøse brukere at vi unngår slike problemer på en plett. En liten blokkering kan være at man må være medlem av siden/forumet for å kunne endre noe, da er det "bare" å banne hvis noen gjør noe ap.

For at et slikt system skal fungere må man være mange nok, og det kan godt være at SG ikke er stort nok for slikt (enda). I så fall er vel blogge-alternativet hvor de mest respekterte har rettigheter best.