Rajt, først impressjåns her.
I Another Code styrer du tenåringsjenta Ashley i hennes jakt på faren sin, som hun trodde døde da hun var tre. Like før fjortenårsdagen hennes får hun tilsendt en DAS (Dual Another System. Gjett hvordan den ser ut) som tydeligvis er laget av faren hennes. Den inneholder en instruks om å møte ham på Blood Edward Island, så vår venninne tar med seg tante (som hun har vokst opp hos) og båter avgårde. Vrom!
Vel fremme drar tante avsted for å se etter pappa, og - overraskelse - blir tatt til fange av en ukjent overfallsmann. Etter litt sosing møter Ashley en spøkelsesgutt kalt D som har mistet hukommelsen sin. Deres skjebner blir knytt sammen i jakten på Ashleys far som, hendig nok, jobber med hukommelsesforskning.
Vel. Historien er ikke allverdens, men den setter i det minste scenen ganske bra for en delvis dramatisk historie som strekker seg langt tilbake i tid (57 år, for å være nøyaktig) - til da D døde (eller ble han drept? HVEM VET?). Ettersom du utforsker herskapshuset til Edward-familien og avdekker familiens historie kommer du også nærmere Ashleys far, som av en eller annen grunn har gjemt seg lengst inne i huset.
Nuvel.
Så langt har jeg kommet til kapittel tre, og det har vært artig. Grafikken er faktisk jævlig pen (den lave teksturoppløsningen til tross), og sammen med de sparsommelige lydeffektene og den behagelige musikken lager den en fin stemning som trekker deg inn i spillet. Ashley og D er godt tegnet, og den klare mangastilen de vises i gjør det lett å lese kroppsspråk og ansiktsuttrykk ettersom de snakker sammen og tenker over ting, og gjør dem dermed ganske levende.
Det at Ashley er såpass ung er neppe en tilfeldighet - hun har en ganske nysgjerrig innstilling til tingene hun ser, og gir dermed spilleren mange hint i sine beskrivelser. Når det er sagt er det mye "..." og "hmm" i dialogene, men sånn er det vel bare når man spiller et japansk spill.
Spillet gjør utmerket bruk av DS-ens muligheter. Kontrollene er enkle og intuitive, man sliter aldri med å styre Ashley dit man vil. Ettersom man spiller ser man området man er i vist i sanntid på trykkskjermen, og et forhåndslaget bilde på toppskjermen. Øverst til høyre er et forstørrelsesglassikon man kan trykke på for å se nærmere på forskjellige deler av området, og da flyttes bildet ned til trykkskjermen der man kan klikke seg rundt og undersøke forskjellige ting, løse gåter eller plukke opp ting. DAS-en din har også et par kjekke funksjoner, som f.eks. et kamera du kan bruke til å sammenligne bilder eller legge et bilde over et annet og på den måten pusle sammen ledetråder. Så langt har jeg ikke kommet over noen gåter som ikke kunne løses ved hjelp av god gammeldags logikk - slik som det skal være.
Det eneste jeg bekymrer meg litt for er at spillet skal være ganske kort - dette har blitt nevnt før, og jeg har ikke slitt nevneverdig med noe så langt i spillet, så jeg mistenker at jeg ikke blir sittende så mye lenger før det er over.
Men det er veldig artig, og jeg liker historien godt. Mordmysterier og familiehemmeligheter er alltid spennende.