Begynner å skjønne hva fok mente med at det var repetivt. Man gjør stort sett det samme hele tiden. veldig lite variasjon i oppdragene, og spillet virker i tillegg også veldig lett. Ingen av oppdragene hittil har vært noe som helst utfordring. Belønningene man får for å utforske byene er heller ikke noe av interesse (les: ingen verdens ting), og har ikke noe som helst innvirkning på selve gameplayet. Det samme kan sies om f.eks all sankingen av info i forkant av drapene. Infoen du tilegner deg har så godt som ingen påvirkning på selve drapssekvensen. Hadde det ikke vært kult om man gjennom sanking av info fikk vite om svakheter ved fienden, som man kunne dra fordel av, og som hadde direkte innvirkning på gameplayet? Denne grunnløsheten i alt jeg foretar meg i spillet er en gjennomgangstone. At jeg f.eks samler alle flaggene eller dreper alle templarene har ikke noe å si. Skuffende. Jeg savner å bli engasjert, og å ha noe å strebe etter ved å gjøre alle disse side-questene. Newsflash, Ubisoft: folk liker belønninger.
Folkene i Ubisoft kunne også med fordel lagt mer vekt på snikedelen av spillet. Å stikke av etter å ha pådratt seg for mye oppmerksomhet er som regel unødvendig når det er 10 ganger enklere å bare slakte alt i sin vei (spesielt etter at du får tilgang til counter-attack). Spillet er forøvirg stort i rent areal. 3 svære byer, pluss omegn. Men samtidig føles det litt tomt, litt som følelsen av å gå tilbake til GTA III etter å ha spilt San Andreas. Husker at etter at jeg gjorde det, så satt jeg igjen med en følelse av at det faktisk ikke var stort mye jeg kunne gjøre, til tross for "frihetsfølelsen". Til tross for dette, så er byene nydelige, og virker veldig levende. Liker også at byene har såpass særpreg (Mulig ikke dette stemmer, fordi jeg har ikke unlocka alle bydelene). Å skue utover Jerusalem fra en fjellhylle, mens store folkmengder på rekke og rad passerer hesten din, tegner seg om et av de mer storslåtte spilløyeblikkene i dette herrens år.
Men likevel, så er det moro. Byene er store og levende, kampsystemet er bra og kontrollene er kjempegode, om enn kanskje litt enkle. Men kanskje det hadde drept mye av flyten i spillet hvis man hadde lagt opp hoppingen og klatringen på en annen måte. Den fungerer i hvert fall utrolig bra, slik som jeg opplever det. Spillet flyter generelt veldig godt, og det er en sann fryd å hoppe mellom takene og luske seg gjennom bakgater. Hjelper veldig på at animasjonene er særdeles solide ( i hvert fall til Altair).
Men generelt sitter jeg med en følelse av at småting ødelegger, og at det har et uforløst potensiale. En eventuell oppfølger tror jeg kommer til å bli suveren.
8 av 10 foreløpig.