Det originale BioShock fungerer faktisk som en solid kritikk av objektivistisk tenkning. Med så svak sosial regulasjon som objektivisme har er det ingen logikk i å for eksempel forby nye skadelige midler eller våpen som helt kan forandre samfunnet ved å havne i alles hender. I BioShock ser vi konsekvensene av dette i form av plasmids. Et objektivistisk samfunn har også mange tapere. Hva skal stanse dem fra å forene seg og lage egne samfunn i det objektivistiske samfunnet? Hva skal stanse disse samfunnene fra å overskygge storsamfunnet? I BioShock ser vi dette i form av Fontaine og hans folk. Men hvordan i alle dager er BioShock Infinite en kritikk av amerikansk nasjonalisme?
Columbia er et urettferdig sted sett fra våre øyne, men innebærer engang amerikansk nasjonalisme å gjeninnføre slaveriet? Denne urettferdigheten utgjør til og med grunnlaget for samfunnet, og kommunistene ville aldri lykkes uten en tids- og dimensjonsreisende supersoldat som på magisk vis fra ingensteds kunne skaffe dem enorme våpenressurser. Så BioShock Infinite er ikke en kritikk av amerikansk nasjonalisme, det er en parodi av amerikansk nasjonalisme. Dette er med en gang mye mindre ambisiøst.
Videre, hva i alle dager har amerikansk nasjonalisme å gjøre med kvantefysikk? Men hva i alle dager hadde objektivisme å gjøre med viljeløse kloner? Jo, nå skal du høre!! Selv om du blir fortalt du er fri, selv om du tror du handler ut ifra fri vilje, er du fortsatt først og fremst en konsekvens av dine forutsetninger. Ingen kan vel med sikkerhet si de ikke hadde trodd på Gud om de levde på 1200-tallet? Det originale BioShock gjorde FPS-sjangeren til livet i en mindre skala. Ut ifra informasjonen du får er det alltid noe bestemt som virker som det riktige valget, men det er ikke du som bestemmer over hvilken informasjon du får. På den måten ender Andrew Ryans klone opp som løpegutten for sin erkefiende. Slik inngår hovedpersonens individualistiske overlevelsesreise også i spillets objektivismekritikk. Amerikansk nasjonalisme har imidlertid
ingenting å gjøre med kvantefysikk.
Så hvorfor er det med? Hvorfor bor de amerikanske nasjonalistene engang i en flyvende by? Hva er det som har ført til at innbyggerne der ikke bare har kommet lengre enn oss med kvantefysikk, men også er istand til å gi deg superkrefter gjennom flasker? De er jo konservative, ikke ekstremt sosialt liberale. Nei, det er ikke spillet som knytter alle sine elementer sammen for å tjene én bestemt sak, det er faktumet at forbrukeren av et nytt BioShock-spill forventer en ny dystopi, forventer en mindfuck-aktig historie, og forventer blandingen av skyting og magibruk.
Mens parodien av amerikansk nasjonalisme er ganske bra, er den personlige reisen til hovedpersonen, alt dette med kvantefysikk, mindre bra. I slutten går Booker frivillig (?) i døden på et tidlig punkt av sitt liv for at ingen av de døpte versjonene hans noensinne skal eksistere, og lage Columbia,
men han blir druknet av sine egne leie døtre. Altså har vi et tilfelle av bestefarsparadokset, bortsett fra at spillets fortelling allerede har valgt en løsning. Den tror på at det oppstår et alternativt univers for hver valg som blir tatt. Med andre ord, Bookers offer betyr ingenting. Hvis det allerede fantes et univers for hver eneste mulige variasjon av ethvert utfall av enhver situasjon så fantes allerede et univers hvor den udøpte Booker ble druknet av masse fremtidsversjoner av sine egne døtre. Det burde derfor fortsatt finnes uoverskuelig mange dimensjoner hvor loopingen og Bookers forsøk på å redde sin datter fortsetter.
Hvilken rolle spiller da slutten? Hvilken rolle spiller det da hvilket av alle disse millioner av universene det er vi får se etter rulletekstene? Teori: Levine har kjent behovet for å skrive over hodene på oss, og har skrevet over sitt eget. Se også: Når de går innom Rapture og hovedpersonen av en eller annen grunn har samme DNA som det originale BioShocks hovedperson, og Elizabeth bekrefter en forbindelse mellom den reisen og denne, som liksom skal forklare hvorfor hun ser ut som en voksen Little Sister, og alle de andre parallellene med originalen, uten at det gir noen som helst mening. Russiske Andrew Ryan var definitivt ikke en erkeamerikansk privatdetektiv før han ble seg selv. Så hvordan er da disse to spillene knyttet sammen? Jeg kommer i hvert fall ikke til å tenke hardt på noe jeg ikke tror Levine har tenkt på heller, bare så det er sagt.
Sånn ellers var mitt eneste problem med det originale BioShock Vita-Chambers. Dvs. at man hvis man dør nesten uten straff får fortsette mot fiender som fortsatt har mistet omtrent like mye liv som før man døde, slik at man egentlig kan banke hva som helst hvis man bare har tålmodighet nok. Dette gikk hardt utover innlevelse for min del, og jeg spilte det alltid med Vita-Chambers avslått. I BioShock Infinite er det tilsvarende elementet litt begrenset, hvis du går tom for penger dør du nemlig visstnok, men ikke valgfritt. Det spiller også en mindre rolle enn i originalspillet hvor kampen lå i ressurssjonglering mens Infinite mer er en Call of Duty-greie, men det gjør meg fortsatt rastløs.
Lurer også på hvorfor hvorvidt man hører noe avhenger av om man ser på det, blir gal av at Elizabeth teleporterer seg rundt i hytt og pine på bekostning av innlevelsen min, blir gal av at hun hele tiden skal kaste ting til meg, lurer på om det bare var meg som følte jeg aldri egentlig ble kjent med henne, og jeg lurer på om Levine er helt ærlig når han sarkastisk begrunner de stort sett fraværende tekniske forklaringene på byens teknologi med at de hadde vært altfor spennende når man ellers i spillet finner lange klipp av skyer og haugevis av lydklipp som ikke gjør verden mye dypere. Det er jo ikke sånn at man går og leter etter lydinnspillinger og filmer og sånt i spillet hvis man ikke er spesielt interessert. Lurer også litt på hva greien med å spoile alt som kunne vært en overraskelse før spillet kommer ut bortsett fra slutten var. Den trompetgreien dukker jo ikke opp før i spillets siste time, og Revenge of the Jedi
er virkelig det mest spennende Elizabeth gjør med evnene sine bortsett fra Rapture-besøket i nettopp spillets slutt.
Nevnte jeg at jeg at jeg oppriktig elsket dette spillet?
