Jeg kommer egentlig ikke på noe særlig favorittboss sånn i farta. Men jeg kommer lett på mange jeg mislikte.
Stort sett alle bosser man bare må hamre videre på til dem dør, de har en enkel repeterende rutine, og man ikke får noen som helst indikasjon på om man gjør skade i det hele tatt (gjør jeg dette riktig? Er det noe puzzle-elementer her? Skal jeg bare fortsette å dumpe all ammoen min?)
Det første spillet jeg kommer på er Doom 3 og utvidelsespakken. Makan til kjedelige og irriterende bosser har jeg ikke møtt på lenge. Sistebossen i Resurrection of Evil var det bare å kaste all ammoen på i ca. et kvarter, og man fikk *ingen* indikasjon på om man gjorde skade.
Den siste bossen i Prince of Persia: Sands of Time var også noe dritt. For de som ikke har spilt det, så vil han blokke 95% av angrepene dine (inkludert motangrepene og de akrobatiske angrepene), og det er ikke noe annet du kan gjøre enn å bare hamre i vei i ca. en halvtime. Han har ikke noen spesielle angrep heller, kun et helt normalt slag med staven sin.
Hvis jeg måtte komme med et eksempel på en boss jeg likte, så kan jeg til nøds si dragen på slottet i Dungeon Siege 2. Du befinner deg på et tårn med en diger ballista som du kan sikte rundt, og en drage driver å klatrer rundt på slottet. Innimellom så skytes det opp gigantiske edderkopper fra katapulter nedenfor som du må ta deg av.
Det var en av de mer interresante rpg-bossene jeg har møtt siden det var flere elementer involvert enn å bare yte maks DPS mens man drakk hp-potions så fort som mulig. Man ble også møtt med et par korte men fiffige cg-scener da de første edderkoppene ble skutt opp, og når du skyter ballistaen inn i kjeften på dragen. Det hele blir litt morsommere når man er flere spillere.