Brist i systemet?

I

impywimpy

Gjest
Som de fleste sikkert ikke har fått med seg er jeg engasjert av Endre til å komme med noen ord i uken for den nye hovedsiden. Siden jeg drar hjem noen dager nå, tenkte jeg å gi dere en forsmak på hva dere ikke kan vente dere når ting kommer på plass. Nyt det mens dere kan. Neste gang blir det forhåpentligvis en gjennomgang av en av DS-spillene som ligger hjemme og venter. Eller noe helt annet. Om noen har tips, ønsker, betraktninger eller skjellsord å komme med er det bare å sende en pm.

Brist i systemet?

Når jeg blir anbefalt et nytt spill tar jeg alltid med meg litt god gammeldags skepsis. For ofte har jeg funnet meg i en situasjon der det kritikerroste har endt opp som hyllefyll til at jeg lett lar meg begeistre når anmelderkorpset igjen går opp i fistel for det neste store innenfor interaktivt design. Kanskje er det fordi jeg har følelsen av at de som regel ikke vet hva de snakker om, kanskje fordi jeg har problemer med å se lyset i form av teknologi som hele tiden sprenger nye grenser uten at man klarer å finne gode bruksområder for den. Og når jeg lar meg begeistre er det som regel av svært spesifikke årsaker, ikke fordi bransjen forsøker å dekke over mindreverdighetskomplekser ved å ty til panegyrisk hyllest av det siste innen kitschkunst tilpasset interaksjonsformat. Men for å forsøke å unngå de verste tiradene: Dette skal ikke handle om hvor lite jeg liker mye av det vi idag får presentert som førsteklasses underholdning.

Dette skal derimot handle om boblespillet. Hvorfor? Følg med, kjære leser, og jeg kan garantere at alt vil stå klart for deg om ikke lenge! Hva er boblespillet? Dette er ikke dagen for dype analyser, dette er ikke dagen for folklore. Dette, mine damer og herrer, er dagen for fordømmelse. La meg si først som sist – og jeg kan ikke understreke dette nok – at jeg forakter boblespillet. Den ringeakten jeg føler når jeg utsetter meg selv for denne vanskapningen av en interaksjonsforordning spekulativt konstruert for å stjele det lille du måtte ha av kreativitet og sende deg inn i en sløv rus lar seg kanskje beskrive, men den bør aller helst oppleves. At dette gjøres på egen risiko skal være unødvendig å minne dere om.

Hvordan endte jeg opp på dette lavmålet for interagering? Gjennom en anbefaling, selvfølgelig. Uten å nevne navn, kan jeg fortelle dere at en viss person kontaktet meg for å fortelle meg om at dette var tingen hvis du var litt småsint og frustrert. Jeg svarte (som sant er) at jeg føler at mine behov er mer enn dekket av Gridwars og Bookworm Adventures, men arrogant som jeg er, lot jeg meg likevel friste til å ta en titt på terapiprogrammet før jeg trakk min forutinntatte konklusjon. Timer senere befinner jeg meg på stedet hvil. Alle former for tankevirksomhet har dunstet bort og konklusjonen er fortsatt ikke å spore. Det eneste jeg har oppnådd er å se boblene briste og briste. Effekten i seg selv er ikke særlig imponerende. Vi snakker ikke om noe kamera som har presset lukketiden ned med enda noen brøkdeler av et sekund og fanger opp selv den minste detalj i vår lille massakre, men om den formen for utslettelse vi som har erfaring med mediet har opplevd så alt for mange ganger. Det handler om interagerende mønster på aller enkleste nivå. En boble treffer to eller flere bobler av samme farge. De brister. De er ikke mer. Lyden er akkurat like lite spektakulær som det grafiske, premiering på enklest mulig nivå.

Dette er også alt. Den innsiktsfulle og bevisste spiller vil kanskje søke en dypere forståelse av mekanikken, men det er i og for seg uvesentlig. Det du trenger å vite er at det fungerer. Du skyter bobler. Du blir straffet når du ikke treffer. Selv om straffen er like vilkårlig som boblene du til enhver tid blir servert føles det likevel aldri urettferdig. Til det føles den ikke-ekisterende tidsbegrensningen for avslappende og avstraffelsen for inkonsekvent. Resultatet er kanskje den sløveste formen for interaktiv underholdning jeg kan tenke meg. Den stiller ingen krav til reflekser eller rask tankegang, og belønner deg heller ikke for det. Selv om målet ditt er å renske brettet for bobler, føles det så fjernt at det alltid blir underordnet det neste trekk. Kanskje det er mulig å spille strategisk, men du har ingen spesielle grunner til å gjøre det.

Hvis du tenker at dette høres besnærende ut har du helt rett. Det er et enkelt konsept. Det kan spilles i søvne uten at det tar noe av gleden ut av opplevelsen. Det strategiske elementet er alt for umiddelbart og ukomplisert til at du tar deg tid til å virkelig planlegge, men samtidig har du all tiden du ønsker deg til å bestemme deg for et mål og så finjustere skuddet. Og neste skudd.

Så hvor vil jeg hen med dette? Heller enn å avskrive enda et internettspill som meningsløs og kortvarig underholdning har jeg kastet bort timer på å få bobler til å briste. Det gir meg ingenting. Likevel fortsetter jeg. Det er ikke det at jeg ikke har spill å ta av: I stuen står en modifisert Xbox med flere roms enn du får tid til å spille iløpet av et liv. Med et dusin førsteklasses Xbox-utgivelser jeg enda ikke har opplevd til fulle. Og jeg sprenger bobler.

Derfor er boblespillet en demon. I motsetning til det jeg fikk høre hjelper det hverken på frustrasjoner eller irritasjoner på annen måte enn at det gjør deg fullstendig likegyldig. Til slutt orker du ikke en gang å sikte boblene dine på en anstendig måte; men fortsette, det gjør du. Boblespillet forsøker ikke en gang å underholde. Det er ikke morsomt. Det er ikke spesielt tilfredsstillende. Det er ganske enkelt tidtrøyte. Noe du gjør for å slippe å gjøre noe annet og mer ubehagelig, noe som får deg til å føle deg aktivisert. Og det er mer engasjerende enn det meste annet jeg utsetter meg for i løpet av en uke.

Neste gang du tenker å slå på den nedstøvete spillkonsollen under tv-en din foreslår jeg heller at du tar deg noen runder på boblespillet. Du vil garantert angre på det, men spør deg selv om du egentlig har gått glipp av noe. Du har fått din dose problemløsning under et regelsett som føles mye mer rigid enn det du vanligvis får servert i en helaftens opplevelse. Og hvis du er like avstumpet som meg vil du innse at det er grunn til bekymring. Å være boblegud er nemlig vel så tilfredsstillende som å drepe nazister med autentiske våpen.

La oss skyte sendebudet før det er for sent.

Høres bra ut dette impy. Spilte det spillet første gang idag, og jeg er enig med det meste du sier. Rart, men utrolig hvordan det spillet treffer deg gang på gang.

Første gang på lenge tror jeg faktisk dette kan gå veien med impy i spissen :)

Hehe, smooth spill ;)
Hva er rekorden deres? Min er ca 56000 :)

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jeg kan ikke si jeg likte denne artikkelen. Jeg synes den virker som en parodi på SHDR/oerhört sine skrivestiler, og tror ikke det er noe den gjengse spiller kommer til å stikke innom hovedsida for å lese ukentlig.

Noen måtte si det.

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
SITAT(SharingaN^ @ 28.04.07, 13.54) 63502
Hehe, smooth spill ;)
Hva er rekorden deres? Min er ca 56000 :)
[/b]
Min er 30 sekunder før jeg prøvde å fjerne øynene mine fra hodet mitt.

Sånn ang. artikkelen så sa jeg det på IRC:

Opprinnelig skrevet av meg selv
[14:53:58] [@Archtor]: Det er vel ikke lengden på skriveriene som er problemet, men heller innholdet.
[14:54:09] [@Archtor]: "Bla bla bla vidya games bla bla bla kunstform"
[14:54:35] [@Archtor]: Går det ikke an å bare, føkkings, STFUAJPG?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg får vel si at jeg ikke helt klarte å få tak i poenget med denne artikkelen; er andre spill for dølle, eller er boblespillet det beste spillet noensinne, eller er alle spill bortkasta tid, eller... hva? Du skriver at du heller sprenger bobler enn å spille på Xbox-en din, noe som hinter mot at det i bunn og grunn er den samme opplevelsen - på grunn av at belønningssystemet er det samme - man får av å senke noen timer ned i f.eks. Gears of War som man får av å sprenge bobler isteden. Sånn bortsett fra at akkurat det argumentet faller på sin egen urimelighet, forstår jeg ikke heeelt hva du prøver å si; siden boblespillet er en demon, er da andre spill også av det onde siden opplevelsen er lik? Burde alle spillere heller finne på noe annet, eller... hæ?

Sårri. Jeg fatter det ikke. :(

Han sier vel at han hater at han elsker det, og at verden er begredelig, men at når det først har seg slik, kan man like godt tilbringe tiden med å fordrive den, og at boblespillet er like egnet som mye annet i så måte.

Eller? :)

Jeg synes for øvrig dette spillet er søppel. Så vet dere det.

Han sier vel at han hater at han elsker det, og at verden er begredelig, men at når det først har seg slik, kan man like godt tilbringe tiden med å fordrive den, og at boblespillet er like egnet som mye annet i så måte.

Jeg synes for øvrig dette spillet er søppel. Så vet dere det.
[/b]
Du sier vel at du elsker det, men du klarer bare ikke å fatte det enda...

I

impywimpy

Gjest
SITAT(Thinaran @ 28.04.07, 14.15) 63507
Jeg kan ikke si jeg likte denne artikkelen. Jeg synes den virker som en parodi på SHDR/oerhört sine skrivestiler, og tror ikke det er noe den gjengse spiller kommer til å stikke innom hovedsida for å lese ukentlig.
Noen måtte si det.
[/b]
Nei, du har mest sannsynlig rett i det. Jeg var meget i tvil om dette ville duge, fordi ideen i seg selv var ganske tvangsforet og fordi jeg brukte svært lite tid på å utvikle den. Grunntanken var å skrive knotete og kanskje en smule pretensiøst om noe svært enkelt, og at resultatet skulle bli en halvveis fornøyelig tekst for de faste traverne, som likevel ikke er for ekskluderende fordi den handler om noe alle kan ta del i.

Men hva skal til for at den "gjengse" spiller stikker innom forsiden? Tenker du at det i det hele tatt en realistisk målsetning? Jeg tenker at jeg skal forsøke å gjøre dere halvveis fornøyd, og at alt annet er en bonus. Hvis jeg mislyktes denne gangen er jeg villig til å forsøke igjen; jeg har ikke skrevet så mye om spill at det gjør noe og å finne en nisje som fungerer er neppe gjort på noen uker, om i det hele tatt.

SITAT(Mandark @ 28.04.07, 15.50) 63519
Min er 30 sekunder før jeg prøvde å fjerne øynene mine fra hodet mitt.

[14:53:58] [@Archtor]: Det er vel ikke lengden på skriveriene som er problemet, men heller innholdet.
[14:54:09] [@Archtor]: "Bla bla bla vidya games bla bla bla kunstform"
[14:54:35] [@Archtor]: Går det ikke an å bare, føkkings, STFUAJPG?
[/b]
Selvfølgelig. Men hvis man skal holde siden halvveis oppegående må det være noe mer. Men jeg tar hintet; det blir mer kukprat denne uken.

SITAT(Yetipants @ 28.04.07, 19.31) 63563
Jeg får vel si at jeg ikke helt klarte å få tak i poenget med denne artikkelen; er andre spill for dølle, eller er boblespillet det beste spillet noensinne, eller er alle spill bortkasta tid, eller... hva? Du skriver at du heller sprenger bobler enn å spille på Xbox-en din, noe som hinter mot at det i bunn og grunn er den samme opplevelsen - på grunn av at belønningssystemet er det samme - man får av å senke noen timer ned i f.eks. Gears of War som man får av å sprenge bobler isteden. Sånn bortsett fra at akkurat det argumentet faller på sin egen urimelighet, forstår jeg ikke heeelt hva du prøver å si; siden boblespillet er en demon, er da andre spill også av det onde siden opplevelsen er lik? Burde alle spillere heller finne på noe annet, eller... hæ?

Sårri. Jeg fatter det ikke. :(
[/b]
Forståelig. Litt som å si at forrige Donald Pocket er like bra som Watchmen, kanskje? Jeg sier ikke at boblespillet kan måle seg med Gears of War, jeg sier at det er tidtrøyte i spillform og at det fungerer. Investeringen er så liten at du ikke tenker deg om to ganger før du åpner det, og det stiller så få krav til ferdigheter at det er svært liten grunn til å lukke det. Boblespillet er en demon fordi det ikke aspirerer til noe annet enn å stjele tiden din, og fordi det klarer oppgaven overraskende bra.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Okay, men da lurer jeg på hvor den avsluttende sammenligningen kommer fra. Sånn jeg fatter det, sier du at boblespillet er like god underholdning som mange andre spill. Så: Et spill som kun aspirerer etter å stjele tid er like bra som spill som orker å prøve på noe mer i tillegg? Såklart er alle spill timesinks, men jeg vil likevel driste meg til å påstå at det er mange spill hvor det er mer å hente enn i den kjipe Snood/Bust-A-Move-klonen du omtaler.

I

impywimpy

Gjest
For hvem? Et spill som aspirerer til å stjele tid er bedre enn et spill som ikke har snøring på hva det aspirerer til. Innpakningen er ikke fremmedgjørende for andre enn den lille umodne jævelen i deg som er overbevist om at sivilisasjonens maske er noe piss. Og forhåpentligvis klarer det å snike seg under bullshit-grensen din. På den andre siden: Tydeligvis ikke.

Sancti

Terrorkatt
Jeg liker boblespillet. :elsk: Jeg blir akkurat konsentrert nok til at jeg slipper å tenke på det som i utgangspunktet plaget meg, men følger på en annen side så lite med at jeg begynner å tenke på andre og hyggeligere ting i stedet. Terapi. Boblespillet er akkurat så fint og så ubetydelig på en gang at det ikke engang er frustrerende å ikke kunne reglene (nei, jeg klarer ikke forutsi når boblene skal komme nedover for å drepe meg, og jeg har enda ikke giddet å lese reglene for å finne det ut).
Det gjør ikke noe om man taper, det er bare bobler. Og det er ikke akkurat som om det er noen stor forskjell om du begynner på nytt, for du er aldri på et punkt hvor du har utrettet noe spesielt viktig uansett. Eller er det faktisk noen som bryr seg om poengene?

Novastrum

Feminist-elitist
*Kremt* Spillet heter "Bubble Shooter", ikke "boblespillet".

Sånn ellers vil jeg si at følelsen jeg får av å spille vanlige singleplayer-skirmishes i C&C 3 er rimelig lik. Man er i en hjernedød tilstand som bare går på å samle ressurser og bygge stor nok hær til å herpe motstanderen. Meningsløst, men veldig fornøyelig og tilfredsstillende. Jeg sitter ofte å bygger en mye større hær enn det som trengs, og ta over områder som bare er der, fordi det gir en følelse av mestring. For meg funker det bedre enn sudoku og kryssord.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av impywimpy
For hvem? Et spill som aspirerer til å stjele tid er bedre enn et spill som ikke har snøring på hva det aspirerer til. Innpakningen er ikke fremmedgjørende for andre enn den lille umodne jævelen i deg som er overbevist om at sivilisasjonens maske er noe piss. Og forhåpentligvis klarer det å snike seg under bullshit-grensen din. På den andre siden: Tydeligvis ikke.
Du veit, hvis du skal innta "alle spill er noe dritt"-modus, hjelper det å komme med noen eksempler. Skal innrømme at Final Fantasy XII krever omtrent like mye som å sprenge bobler, men når jeg spiller Gears of War eller Castlevania (som er to av spillene jeg holder på med om dagen), legger jeg litt mer i det enn som så.

I

impywimpy

Gjest
Ikke meningen. Den formen for sammenligning er heller ment for å illustrere at å utslette nazister og å sprenge bobler i seg selv ikke setter to ulike standarder. Og for å påpeke at vi snakker om interaksjon gjennom handlinger som påvirker omgivelsene dine. Jeg betviler selvsagt ikke at kremen av handlingsspill klarer å gjøre opp for eventuelle startvansker, men som regel føler jeg at å komme over kneika ikke vil være verdt det. Å spille fordi det gir deg en følelse av kontroll burde være symptomatisk for vår tid, da den formen for underholdning er noe av det mest terapeutiske jeg kan tenke meg etter dagens standarder. Men kanskje du ikke er like deprimert som meg?

Alt er meningsløst tidsfordriv mens man venter på å dø ik znt!

SITAT
Men kanskje du ikke er like deprimert som meg?[/b]
Nå er jeg litt usikker på om dette var ment i fullt alvor eller ikke, jeg tolker det dithen i hvert fall.

Det er jo ikke nødvendigvis slik at alle trenger spill som er lette å mestre, og bruker dette terapeutisk. Jeg liker for eksempel Ninja Gaiden, mye på grunn av blandingen mellom ekstremt presis kontroll og høy vanskelighetsgrad. Jeg kommer ikke på mange spill der "kneika" er brattere enn i Gaiden, men da føler i hvert fall JEG at å mestre det gir litt mer enn å mestre Bubble Shooter.

Eventuelt misset jeg poenget totalt. Fikk i det minste liret av meg litt cred til Ninja Gaiden.

Jeg syntes Impy gjør det bra. Han prøver! Noe som ikke kan bli sagt om resten her...