Chief Gutti Diary

Scheisse at de har fjernet super cancel, det er vell en av de teknikkene jeg bruker mest når jeg spiller WE. Ser frem imot PSP versjonen allikevel, selv om det var en liten strek i regningen.
 
24. juli

I dag var det dags for 3 on 3 turnering i VF Final Tuned paa en arkade som heter Ikebukuro Carneval. Dette var desverre ogsaa den siste turneringen som arkaden kommer til aa ha siden stedet skal legges ned paa grunn av daarlig loennsomhet. Mr. David stikker til USA i morgen og blir der helt til september en gang, saa dette er ogsaa siste gang jeg faar spilt med han i VF paa ihvertfall et aar. Mange toppspillere var tilstede i turneringen, blant annet Osu Akira, Mask de Hijitetsu, Mukki Akira, Akuma Pai, Itabashi Zangief, Okamask osv. Jeg var selvfoelgelig paa lag med Mr. David og Shou, og vi var heldig nok til aa komme i en gruppe med kun 3 lag. Det ene laget i gruppa representerte en 10. Dan Akira, Ouja Kage og en Chishou Pai. Det andre laget bestod av Mask de Hijitetsu, Osu Akira og Mukki Akira (Blant de 10 beste i verden).

Den foerste kampen ble spilt mot det mindre kjente laget. Jeg var foerstemann ut mot den 10. Akira spilleren, men selv om jeg ledet 2-1 i runder, snudde Akira spilleren kampen og vant 2-3. Neste paa laget vaart var da Mr. David. Han knuste baade Akira spilleren og Kage spilleren, og vant tilslutt bare saa vidt mot Pai spilleren. Siden dette laget hadde tapt mot Mask de Hijitetsu sitt lag var vi allerede videre siden vi hadde en seier. Mot dem var jeg igjen foerstemann ut. Jeg spilte mot Mask sin Meishou Jacky og ledet ogsaa denne kampen 2-1 i runder. Den fjerde runden ble jeg tatt excellent, og desverre i siste runde tapte jeg saa vidt mot et av Jacky's low risk mid return moves. Mr. David klarte utrolig nok aa slaa Mask i neste match. Shun er faktisk en utrolig vanskelig karakter aa spille mot i en turnering. Shun er en veldig random character, og det tar i mange tilfeller flere kamper mot en Shun spiller foer man skjoenner hva slags triks motstanderen gjoer. Neste i rekke var Osu Akira. Han spilte helt sinnsykt bra og rundjulte Mr. David og Shou totalt.

I sluttspillet moette vi Itabashi Zangief sitt lag. Som tidligere var jeg den foerste paa lista og moette en Ouja Kage spiller hvor alle rundene var veldig "close call", men jeg tapte 3-0 tilsammen allikevel. Mr. David spilte saa mot Kage og drepte han paa en to tre. En av de beste Gou spillerne tok siden fullstendig kontroll over situasjonen og knuste Mr. David og Shou paa et blunk. Vi gadd aldri aa vaere igjen for aa sjekke hvem som vant. Vi hadde ikke spist noe som helst frokost saa mat maatte vi ha.

Senere paa kvelden dro jeg og Shou ut paa byen med to koreanske ladies vi kjenner. Tok de med til et sted som heter The Lockup. Dette er en bar hvor man sitter innesperret inne i falske fengselsceller (how the hell do you spell this?). Det som er saa jeavlig fett med dette stedet er at det er sinnsykt moerkt, og man maa gjennom korridorer med skumle effekter (akkurat som et spoekelseshus i en fornoeyelsespark) for aa komme seg inn paa selve baren. Kan ikke roepe alt om dette stedet siden det kan hende at noen av dere stikker dit en gang, men det som skjer er at alt lys slukkes plutselig mens man sitter i cellene sine og hygger seg med drikke og mat, saa dukker det opp skumle vesen fra forskjellige kanter for aa skremme dritten ut av folka tilstede. Ok, naa har jeg vel roepet alt sammen, men det eneste jeg kan raade dere er at hvis dere noen gang skal til Tokyo, og har muligheten til aa dra til Shibuya, ta med et par jenter til dette stede. Jeg skal love dere, de holder seg godt fast til deg under showet. Sjansene for at dette leder til noe utover kvelden kan jeg med sikkerhet si at er store, lol.
 
25. juli

I dag hjalp jeg Mr. David med koffertene fra og tilbake til togstasjonen. Dro deretter til Shibuya for aa handle noen CDer. Kjoepte med meg noe japansk gitarmusikk. Gitaristen i bandet Siam Shade kaller seg selv Daita, og jeg var heldig nok til aa finne et eksemplar av solo-albumet hans da jeg var innom His Master's Voice (HMV - Et annet ord for grammafon hvis jeg ikke husker feil).
Etter det dro jeg til postkontoret for aa sende noen pakker. Dro deretter i spillebula, og siden det ikke var noen som spilte VF akkurat da, tok jeg med 3 kreditt med Tekken 5! No shit, I really played it, hehe. Version 5.1 of course.

Uansett, version 5.1 har jo som sagt forskjeller som forandrer paa karakterstatistikken. Det er ogsaa faa andre forandringer med som bedrer spillet.
Det er nok mange av Tekken fansen som lurer paa om det virkelig kommer noen PS2 utgave av denne oppdateringen. Det jeg kan si er at vi er i dette tilfelle heldig for at vi bor i Europa. Sony Computer Entertainment America har egen "policy" om at de ikke skal lansere oppdateringer paa spill som allerede er ute paa maskinen eller som haandteres som retro-spill. Grunnen til at de gjoer dette er for aa beskytte konsollen mot daarlig billigspill. Dette er grunnen til at Final Fantasy X International aldri lanseres i USA. Det samme gjelder for andre spill som Guilty Gear XX # Reload. Dere kommer nok til aa saa si "vel, jeg har sett unntak av denne regelen". Det er forsovet sant. Spillet Virtua Fighter 4 Evolution var jo som sagt en update. En grunn til at dette spillet ble lansert var fordi VF4 hadde allerede opparbeidet seg Platinum/Playstation the Best status, og hvis de lanserte Evolution til Platinum pris kunne dette la seg gaa. Dette var selvfoelgelig i kombinasjon med at VF Evo tilbydde mange nye finesser (Quest Mode, Challenge, Training Mode osv) som gjorde spillet litt mer enn en kun oppdatering. SCEA lanserte VF4 paa billig utgave i ettertid selv om Evo egentlig tok plassen for denne. Retro spill, eller spill som tidligere har vaert paa andre konsoller, kan kun lanseres hvis dette gjoeres i retro eller bundle pakker. Det vil si at spill som Arc the Lad Collection ble kun tillatt fordi pakken inneholdt flere spill i serien. Et annet eksempel er Metal Slug serien. Metal Slug 3 hadde kommet ut over ett aar i forveien i Japan, men siden dette var et retro game, tillate ikke Sony aa lansere dette spillet med mindre pakken inneholdt en bundle. Spillet ble senere lansert etter at Metal Slug 4 var sluppet i Japan. Den amerikanske utgaven inneholdt derfor Metal Slug 3 OG 4. Samme gjelder for Streetfighter 15th Anniversary. Super Streetfighter 2 Turbo og Streetfighter 3rd Strike ble begge solgt separat i Japan og Europa. I USA derimot kom begge disse som en bundlepakke.

Si, Tekken fans dere ute, skal dere ha dere Tekken 5. 1 i platinum utgave maa dere skaffe dere den japanske eller europeiske utgaven hvis den noen gang lanseres. Sony Computer Entertainment Incorporated proever aa innfoere dette i baade Japan og Europa, og hvis dette skjer saa slipper kanskje markedet aa bli oversvoemmet av japanske Simple Series 2000 spill, men hvis du spoer meg saa oensker jeg heller at disse bundle-spillene blir gjort tilgjengelig. Det beste hadde vaert som i USA, selge det som platinum pris.

Naa kan jeg ikke si at det er nullprosent sjanse for at Tekken 5. 1 dukker opp i USA som loest spill, men hvis SCEA fortsetter som tidligere blir det nok NTSC/J eller PAL versjon som maa kjoepes.
 
Opprinnelig skrevet av Chief Gutti@21.07.2005, 18.56
WiKKiDCLOWN

Yo, moette Ike i dag paa Ootaru. Han fortalte meg at lanseringen av spillet blir sannsynligvis ikke foer i september. Blir desverre ikke noe footy gaming med Business Class folka paa veien hjem fra Japan allikevel.
244078​
Har ikke hast, får den i gave av dama til bursdagen. Og det er ikke før i februar uansett. Tviler sterkt på at jeg kjøper den før. Xbox360 står på lista før psp for å si det sånn ;)
 

EagleJin

Bear Necessity
Takker for info, Gutti! Tekken 5.1 skal anskaffes om det kommer. Vil da ikke spille med "ubalanse" og evil oki resten av "livet" :p

:)
 
26. juni

Stod opp jaevlig seint i dag siden jeg hadde vaert oppe hele natta foer. Hadde leid Boa VS Pyton fordi alt annet som var nytt var allerede utleid i Tsutaya butikken. Basically, all I've got to say is... this film was fucking shit.
Fram til at Shou kom hjem fra jobb satt jeg for det meste med gitaren og effects pad'en. Holder paa aa laere meg Solomon's Seal fra Siam Shade. Dro for aa spise japansk versjon av curry, noe som kalles Curry Rice. Den beste curry rice kjeden i Japan heter Coco-Ichi etter min mening, saa stikk innom en slik en hvis dere noen gang tar dere en tur til Japan. Etter det, maatte vi selvfoelgelig (selvfoelgelig er favoritt order mitt, lol) innom spillebula for aa ta en et par runder med VF Final Tuned. Jeg holder paa med et Sarah kort naa, og er foreloepig paa 2. kyuu. Hadde en 8 games win streak etter hvert, men i begynnelsen hadde jeg store problemer mot Pai. Shou satt ved siden av og spilte mot den beste i akkurat den arkaden. Den beste har en Ouja Jacky, Ouja Akira og en Chishou Lau. Shou saa og si drepte han hver eneste gang, hehe.

By the way, mens jeg satt hjemme oppe paa natta (opp til naa) og leste frames info om VF paa en side som heter 1/60, lastet jeg ned Tekken 5 movies'a fra spillegal (Spiderman turneringen). Var meget imponert av mange. Rising Uppercut ligger langt foran meg ihvertfall med Kazuya. Jeg faar ta et par lessons med han etter at jeg kommer hjem. Med mine foreloepige Tekken kunnskaper kommer hjem ikke gjennom kvalifiseringen til NM en gang. Eneste jeg lurer paa er hva Meltall2 gjorde hele tiden. Maa man ikke wave dash'e med Kazuya for aa spille med han? Anyway, han er sikkert langt bedre enn meg uansett.
Alt av komboer med Kazuya som jeg saa var helt forskjellige enn fra de jeg selv gjoer. Kanskje jeg maa stjele noen av de fra finalekampene. Vet ikke hvem som er kraftigst eller sikrest, men jeg pleier aa lande p, f f p, f n d DF + k, p etter while rising LP, RP. Kanskje grunnen til at jeg gjoer dette er for at jeg kan fortsette presset etter komboen er avsluttet. For meg virker det som om motstanderen er for langt unna etter en p, 4 p k p komboavslutning.

Risinguppercut: Hvis du har muligheten til aa fortelle meg fordelene og ulempene ved begge disse komboene saa er jeg takknemlig for deg. En ting jeg vet i VF er at spillet handler IKKE om aa gjoere max damage i komboer. Det spillet handler om er aa gjoere komboer slik at man fortsatt kan holde presse oppe etter at motstanderen tech roller eller ligger nede. Mange max damage komboer dytter motstanderen alt for langt unna slik at han unnslipper okizeme/ukemizeme teknikker (okizeme er angrep mot folk som reiser seg etter at de har ligget paa bakken, og ukemizeme er mot folk som tar ukemi (fallteknikk eller tech roll).
I VF er det ogsaa mange komboer som gjoer at motstanderen enten faller paa bakken med ryggen eller magen foerst ned i kombinasjon med hode foran eller bak. Dette har stor effekt paa tech roll timing og garantert damage potensiale.
Kan jeg lese om slikt paa noen Tekken sider? Hvis ikke, hadde det vaert fint om du kunne fortelle meg. Selv om jeg VELDIG sjeldent spiller spillet mens jeg er her, loenner sikkert alt du kan laere meg en hel del.
 
Comments on 3rd Strike performance by Red Hawk, EagleJin and Shadar

Yo gutta, lasta nettopp ned matchvideoene deres fra fighting vids linken. Dere blir bedre og bedre ser det ut som, men det er en ting jeg maa si til Red Hawk. Hvis du knocker ned motstanderen saa er du i en overtakssituasjon, og det siste du burde gjoere da er aa benytte deg av chouhatsu (taunt paa japansk). Selv om du faar litt super bar av dette er det absolutt ikke verdt aa sloese bort en situasjon hvor du enten kan cross over, antisipere motangrep i kombinasjon med noe som vinner om motstanderens valg. Naa er ikke jeg akkurat kongen i 3rd Strike (Har kun spilt 3rd Strike 11 ganger siden jeg kom til Japan, og sist var mot Itabashi Zangief for 3 uker siden), men det som gjoer med svak i VF er at jeg ikke har bra nok okizeme-press. Shou forteller meg det for ofte at jeg ikke skremmer motstanderen nok naar de ligger ned og skal reise seg. Dette skal jeg terpe masse paa foer jeg stikker hjem til Norge, saa hvis vi kan gjoere en deal hvor du uploader en video innen noen uker hvor du hele tiden presser motstanderen, saa tar jeg imot dine forslag om hvordan jeg kan forbedre Tekken kunnskapene mine.

Anyway, er allerede morgen naa og jeg aa komme meg i dusjen. Venter en pakke med Virtua Fighter 1 mini kosebamser som jeg vant paa en yahoo auksjon. Etter det stikker jeg med lady'en til Tokyo Disney Land. Siden det er en torsdag saa er det forhaapentligvis ikke altfor mange folk tilstede. Vet ikke om jeg nevnte det at jeg tok en tur med Jannicke (en av de to andre fra NMH som ogsaa dro til Japan) til Universal Studios Osaka i slutten av mai. Det var ogsaa en tid hvor folk fortsatt hadde skole, men selv om det var en hverdag var det langt flere folk enn det vi hadde haapet paa. Det som ihvertfall er bra for de som har litt ekstra penger, er at man kan skaffe noe som hetet VIP billetter. Gjennom disse slipper man aa stille seg i koe med resten av folka som har vanlige inngangsbilletter. Siden vi kjoepte slike ved siden av, fikk vi muligheten til aa se alle show'ene. Sinnsykt bra vaer var det ogsaa den dagen, saa hvis vi er heldige blir det like mye sol i dag som det var da. Eller, naar jeg tenker meg om er det kanskje bedre med overskyet vaer. Det begynner aa bli ekstremt varmt her i Japan. Den foerste delen av regntiden er over faktisk.

Hehe, naa kom Shou nettopp inn paa rommet. Helt ferdigkledd med Hugo Boss dress og skjorte. Han skal moete en driit fin lady etter jobben i dag, og hvis han gjoer som han har sagt skal han faktisk spoerre henne om du skal begynne aa henge sammen, hehe. Oppdatere dere om hvordan det gaar siden. Naa er det min tur til aa gjoere meg klar til.
 

EagleJin

Bear Necessity
Kult du tok deg tid til å se på kampene, Chief :D. Alltids nyttig med kommentarer.

Spiller du Ibuki enda, Chief?

Få Shou til å spille mye 3s. Da slipper han luktmidler, for Hugo er boss :kul:
 
Hehe..kuli stuff Gutti!

Angående min sf3-taunt, så er det ikke for å bygge super, men bare at det har blitt mer eller mindre vane :p. Skal huske på det og (forhåpentligvis) gjøre noe med det neste gang jeg spiller det eller noe, :D
Kult du tok deg tid til å se på kampene, Chief :D. Alltids nyttig med kommentarer.
:tommelopp:
 
Gutti!

Lønner seg som regel alltid å bruke combos som gir deg okizeme setups i tekken.
Med Kaz, bruk comboer som downer opponenten rett foran deg, deretter gjør f+4.
Hvis det connecter, er d/f+4,4 (axe kick) garantert!
Pleier som regel enten å transporte folk mot vegger, eller bare gjøre p, d/f+1,2 (ekke helt sikker på notation her :p)etter launch.
Spiller ikke så veldig mye Kaz, så detta er alle stratsa jeg kan med ham
 
Wallace!!!

Wallace is my long lost Tekken brother! For dere som ikke vet, var det paa en release turnering i Tekken 3 (Akers Mic i Storgata, 1998) jeg moette Wallace, RAT og JINsama for aller foerste gang. Siden da, moettes vi i ettertid hos en felles venn hvor vi hadde vaar aller foerste Tekken 3 Team Tournament. Det var paa en maate Nesodden-gjengen (JINsama, Wallace, RAT, Bjoern og Benny) mot Oslo-gjengen (Chibi-chan/Trygve fra Spaceworld, Onde Bonde/Morten fra Vindern, Mr. Philipino/Rommel fra Avalon 96-98, Eddy/Trond Arne fra aasen, Chief Gutti/Chris fra Grunerloekka). Ved senere anledning ble det NM i Tekken 3 paa Grunerloekka hvor Wallace, RAT, JINsama, Benny og Chief Gutti var tilstede. Wallace og Chief Gutti moette hverandre i i semifinalen. Knut Ellefsen (One who brought a shocker to the current Tekken environment) stakk av med seieren og ble NorgesMester i Tekken 3 PAL version. Ved PAL utgivelse av Tekken Tag Tournament paa PS2, var Spiderman-laget tilstede paa den foerste TTT turneringen i Arkaden i oslo sentrum. Der moettes Wallace og Chief Gutti hverandre i finalen igjen, noe som ogsaa skjedde i den aller foerste Tekken 3 turneringen paa Akers Mic. Sadly enough saa moette ikke Knut og Co opp, men en ny mulighet var aa vente (er det aa eller og her? God damn, en tips til alle = Stay in School, oh and yeah, don't do drugs) paa den aller foerste nordiske Tekken turneringen som tok plass den 6. oktober 2001 paa sentrumscene i Oslo. Av Tekken entusiaster som deltok der, er det fortsatt flere igjen som spiller Tekken serien. Spiderman hadde tre lag representert. JINsama og Enebakk, RAT og Benny, og Wallace og Chief Gutti. Turneringen var satt opp slik at alle fikk to sjanser (Double Elimination). Den stoerste begivenheten under turneringen var selvfoelgelig moete mellom The Waving Moose Team (Wallace/Jin Kazama og Chief Gutti/Julia) og The mighty Pad players (Knut/Michelle og Co/Bruce).
Waving Moose team kom seg videre til finalen uten tap hvor det der ogsaa ble seier.

5 dager etterpaa dro vi alle til Japan i kombinasjon med Tokyo Game Show (11th - 13th of October). Det var ogsaa da vi fikk spilt mot Unconkable for aller foerste gang.

Et aar senere, hoesten 2002 (etter null spilling med Tekken serien), var det tid for Tekken 4 turneringer. JINsama stikker av med seieren i baade Spiderman og Ram og Rom turneringen paa samme dag. I tillegg vinner han den aller foerste Virtua Fighter 4 konkurranse paa Spiderman. Noen maaneder senere ble det tid for NM i Tekken 4 ved Akers Elva ved Grunerloekka. Her var det kun JINsama og Chief Gutti av Tekken spillerne som var med fra starten av turneringstidene. To andre gamere hadde gjort seg kjente ved aa storspille paa Spiderman-turneringen tidligere. Jeg snakker naa om The Killer og Atilla. Chief Gutti blir slaatt av Atilla i semifinalen, hvor Gutti blir igjen slaatt av The Killer i bronsefinalen. JINsama (Christie) slaar Atilla (Jin) i finalen og setter seg kraftig paa kartet som den aller beste Tekken-gameren i Norge. Under NM moetes alle de fire paa nytt. JINsama slaar ut Atilla og Oemer i sluttspillet, mens The Killer (Bryan) slaar Gutti ut i semifinalen. Gutti taper saa mot Violet (Xiaoyu-spiller kjent i Duke's trakter) i bronsefinalen. Finalen spilles intenst. Baade spillerne og tilskuerne visste at vinneren av NM fikk gratistur til London for to for aa delta i det europeiske sluttspillet. Rundene for aa avgjoere vinneren blir satt opp til maks, og etter smart og "safe" spilling er JINsama IGJEN vinneren av en Tekken 4 turnering.

I mars 2003 stikker JINsama og Chief Gutti (Paa vegne av vinneren selvfoelgelig) til London for den aller sisten event'en i Tekken 4 serien, nemlig Euro Tekken 4 competition. Selv om dette var en Tekken 4 gathering, var JINsama og Chief Gutti for det meste i spillebula for aa spille Virtua Fighter 4 Evolution. Vi fikk nemlig muligheten til aa spille mot europas beste VF spiller, Ryan Hart. I selve Euro Tekken 4 turneringen klarte utrolig nok JINsama og komme helt til kvartfinalen. Kvartfinalen ble tapt mot Italia (Italieren saa til og med selv at grunnen til at han vant var fordi han spilte med Jin. Jin har masse garantert damage mot Christie etter blokkerte angrep). Italieneren var selvfoelgelig god, og kom seg helt til finalen hvor han tapte mot Israel (Christie). Chief Gutti og JINsama ble igjen i London et par dager for aa sjekke litt sightseeing og gjoere shopping. Mer VF Evolution ble det ogsaa masse av.

To aar senere er det dags for Tekken 5 turnering. Wallace er tilbake paa fighting gamerfronten etter flere aar med pause og vinner turneringen. Rising Uppercut kommer paa pallen for aller foerste gang, mens Oemer tar 3. plassen med sin sub-character Wang. I NM kan det hende at JINsama kommer tilbake med Christie.
Det gaar rykter om at foersteplassen er billetter for to til Los Angeles. Hvis dette skjer, kan vi forvente at deltakerne investerer MYE av fritiden sin til aa forbedre seg selv i spillet. Though, remember what I said, stay in school, winners don't use drugs, lol.

Dette aaret med Tekken kan bli STORT!
 
Hmm..høres ut som om du har pugga "norgeshistorie" Gutti :p
Sadly, så husker jeg nordisk veldig godt, i hvert fall deler av den. (guess why :ler: )
 
Ahhhh..

Nothing like a trip down memory lane!! LOL
 
Yup, memory lane var nice Chris! :D
Men det var Supo (Ømer) som tok 3.plass i Spiderman T5 tourney'n. Jeg gikk ut tidligere pga søpplespilling. :ler:
 
Ey! Only users lose drugs....
Er du "hjemme" innen 10 september du da?

Med kaz, f+4 jeg mener å huske det var det.. På blokk tror jeg den er safe, on hit så er det frame trap for ewgf, og CH så vår man en d+4, eller med litt timing som Wallace nevnte d/f+4,4
 

EagleJin

Bear Necessity
Cool. Nice story det der, Chief ^^
En ting er feil: Nordic TTT gikk av stabelen 6. oktober ;)

Opprinnelig skrevet av Red Hawk@28.07.2005, 18.09
Hmm..høres ut som om du har pugga "norgeshistorie" Gutti :p
Sadly, så husker jeg nordisk veldig godt, i hvert fall deler av den. (guess why  :ler: )
246003​
Av en eller annen grunn husker jeg de samme delene... :p
 
Yo guys, edit done.

Thanks

Metallica fan: Ja, er tilbake 15. august allerede. Shit, FOR mye crap jeg maa skaffe penger til aa handle foer jeg stikker hjem. Akkurat naa, trenger jeg penger til en VS unit boks til kabinette ellers blir det ikke noe VF med kortsystem allikevel.
 
Kort innlegg

Desverre var det ingen nyheter om WE9 til PSP i denne ukens famitsu. Det stod derimot litt om WE9 til PS2. En ny "Inside Kick" teknikk er innfoert som man kan benytte seg av ved aa trykke paa skyteknappen for aa lade opp skuddet, og mens skudde lader tryker man paa R2 for aa utfoere det. Paa en maate et oemfintlig Control Shot.