Opprinnelig skrevet av Chief Gutti@26.03.2005, 17.29
SilentBob
WOW, moren din er foedt i Japan? Har besteforeldrene dine jobbet i Japan eller noe saant eller? Kult aa hoere at hun kjenner en som jobber hos Capcom. Hiroshima var hos Capcom i gaar paa grunn av Capcom/Namco collaboration spillet som kommer ut snart. Var vist driiit slitsomt siden de moette gjennom LANGE moeter osv.
Det er bra at du har satt deg Japansk som et maal! Jeg var heldig nok til aa gaa paa Oslo HandelsGym som tilboed japansktimer, noe som ledet til at jeg dro til Japan som utvekslingsstudent med AFS et halvt aar etter. Dette var i 1997 til 98. Andre som har laert seg japansk har gjort det gjennom studie paa Blindern. Eneste problemet med det er at daa maa jo selvfoelgelig vaere en viss alder for aa gaa der, og du kunne allerede ha begynt aa studere japansk paa egen haand lenge foer! Hvis du leser noen av de tidligere postene saa har jeg skrevet at det er 11 andre norske utvekslingsstudenter fra Oslo Blindern paa Kansai Gaidai skolen vi gaar paa i Osaka. Disse maatte gjennom en del proever hvor kun de beste 11 av de 60 elevene i klassen fikk dra til denne skolen. Det eneste som gjoer det vanskelig for nordmenn aa laere seg japansk er at det gaar veldig lite Animasjonsserier og filmer paa TV. Det er ogsaa for faa folk i Norge til at noe toer aa aapne hardcore japanskrelaterte butikker. Opp til naa har det kun vaert meg paa egen haand som har laert meg selv japansk. Alt dette har skjedd med aa dra til Japan paa ferie, kjoepe japanske Tvspill og filmer, samt aa komme i kontakt med andre japanske som bor i eller er paa utveksling i Norge. Hvis du har muligheten til aa dra paa utveksling til Japan mens du gaar paa videregaaende faar du masse av tid til aa selv studere paa egen haand etter du kommer hjem. Det er kanskje paa videregaaendeskoletid du har mest tid til forskjellig. Uansett, haaper du finner en maate paa aa komme deg i gang med japansken med det foerste!
Ganbare!
(Ganbare kan oversettes som lykketil eller Good Luck, men den egentlige betydningen er ”gjoer ditt beste”. Dette har med grunn for at i japanskkultur er det alltid opp til deg selv, og lykke skal ha ingen noedvendighet for aa utfoere eller komme inn i en oensket situasjon)
196254
Ja, jeg hadde besteforeldre som jobbet i Japan ja (heh, husker vi snakka om det når vi var borte på sjappa med dance dance revolution)
Uansett, dette er bare supert.
Jeg skal kanskje en tur til Tokyo!
Må gå et lite stormkurs i japansk , plukke opp en god dose bøker,
med ord og utrykk / ordbok.
Faen, jeg kan nesten ikke tro det. En uke i Japan!
Håper på å få masse erfaring av den lille turen.
Jeg og min stebror (som allerede har gått et japansk-kurs) skal
da vandre rundt i Tokyos gater, spise ramen og spille tekken på acraden.
Har du noen fete steder jeg burde dra i Tokyo?
Det jeg også har veldig lyst til er å se noe kampsport.
Besøke en Dojo, kanskje?
Handelsgym har japansk ja, men desverre er det ikke akuratt den
skolen jeg har søkt på. Skal gå Elvebakken elektro, for så å gå et år almenn.
Da kan jeg nemmelig komme få studeikompetanse, og gå skole videre i f.eks
Japan.
EDIT: åja. Japansk film og spill for jeg nok av :svette: (hvis anime teller, vel og merke)
har tenkt på det å starte med japansk tidligere , men har liksom ikke helt visst hvor jeg skulle begynne... Skal se nærmere på det til uka.
Tror dene ene uken i Tokyo får meg fort i gang med læringen.
*laste ned masse masse anime* Det som er litt synd er at dette kurset jeg kunne startet på begynte i januar, og jeg må vente til neste år med å kunne gå det(eller hvis jeg er heldig, noen måneder).
Begynner forresten på vidregående neste år.